Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-09, 22:27
  #1
Medlem
Kollade till lite aktier jag har liggandes och såg att jag har fått några SKF ILB. Vad är detta? Jag har ju redan fått aktieutdelning och den har inte samma värde som SKF B så det kan väl inte vara en fondemission? Verkar som SKF delar med sig bra till sina ägare.
Citera
2008-05-10, 11:22
  #2
Medlem
Kollade lite på nätet och hittade på SKFs hemsida följande:
"2008-05-12 Första dagen för handel i inlösenaktie
2008-05-23 Sista dagen för handel i inlösenaktie"*

Eftersom jag inte är någon börshaj så har jag ingen aning om vad detta innebär. Wikipedia gav föjande:
"En inlösenaktie är en aktie som bildas när ett aktiebolag genomför ett inlösenprogram i form av en split. Alternativet till inlösenaktier är att företaget ger ut inlösenrätter.

Inlösenaktier kräver särskilda skattemässiga beräkningar för att fastställa eventuellt vinst eller förlust vid försäljning, se mer under inlösenrätt."**

Bör jag sälja dessa inlösenaktier? Vad händer om jag inte säljer?

Källor:
* http://www.skf.com/portal/skf/home/i...hp%3Flang%3Dsv
** http://sv.wikipedia.org/wiki/Inl%C3%B6senaktie
Citera
2016-01-10, 10:26
  #3
Medlem
Ser om vi kan få något liv i denna tråd...

Är lite ny med aktiehandel så skriver utifrån vad jag förstår.

Såg att SKF B är nere på nu på en nivå där dem fått stöd innan över en 5 års period. Innebär detta att det är läge att slå till?

Någon som vet hur det ser ut fundamentalt?

väl mött // Densomiden
Citera
2016-01-10, 17:25
  #4
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densomiden
Ser om vi kan få något liv i denna tråd...

Är lite ny med aktiehandel så skriver utifrån vad jag förstår.

Såg att SKF B är nere på nu på en nivå där dem fått stöd innan över en 5 års period. Innebär detta att det är läge att slå till?

Någon som vet hur det ser ut fundamentalt?

väl mött // Densomiden

Har köpt in mig på 139SEK. Magkänsla!
Citera
2019-07-17, 11:44
  #5
Medlem
Inköpt på skfb
Citera
2020-07-16, 14:08
  #6
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Sjunker som en sten idag. Utan några nyheter. Vad fan händer egentligen??

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...tml/5259/skf-b
Citera
2020-07-16, 23:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Sjunker som en sten idag. Utan några nyheter. Vad fan händer egentligen??

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...tml/5259/skf-b

Volatil marknad, gått upp rätt rejält innan dess. Inget konstigt.
Citera
2020-07-23, 17:07
  #8
Medlem
Luftgevars avatar
Köpte på mig 600 aktier idag i SKF till kursen 170.5 kr.
Stabilt industriföretag med otroligt många köprekar och 190-210 kr som riktkurs, dvs rejäl uppsida.
Aktien straffas lite väl hårt just nu för deras halvdåliga rapport.
Citera
2020-07-23, 23:06
  #9
Medlem
Luftgevars avatar
Bankerna fullständigt öser ner SKF med köprekar men kursen lyckas ändå trycka sig neråt. Märkligt.
Citera
2020-07-24, 09:30
  #10
Medlem
Luftgevars avatar
Idag kom Goldman Sachs med en riktkurs på 214 kronor, vad gör SKF? Droppar -2%.

Har köprekarna negativ korrelation med aktien?
Citera
2020-07-24, 09:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Idag kom Goldman Sachs med en riktkurs på 214 kronor, vad gör SKF? Droppar -2%.

Har köprekarna negativ korrelation med aktien?

Är det inte så helt enkelt att när folk bestämmer sig för att nu kommer börsen falla på grund av politiska bråk mellan Kina och USA och därför plockar hem vinsten för att köpa tillbaka billigare så säljer man en del av innehavet utan någon särskild tanke på vilka aktier som drabbas? Börjar folk sälja sina breda index fonder så faller ju allt lika mycket oavsett om företaget drabbas eller ej.

Ett sådant fall bör ju vara en bra chans att köpa sådant som knappast lär drabbas och därför faller omotiverat. Det var ju samma med Coronan. Varför skulle Securitas drabbas av den exempelvis? Likt förbannat föll de typ 40%. Utmärkt tillfälle att fynda

En aktie som verkligen drabbas av bråket kanske inte återhämtar sig men har en aktie fallit helt omotiverat så kommer den att stiga i pris igen
Citera
2020-07-24, 13:13
  #12
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är det inte så helt enkelt att när folk bestämmer sig för att nu kommer börsen falla på grund av politiska bråk mellan Kina och USA och därför plockar hem vinsten för att köpa tillbaka billigare så säljer man en del av innehavet utan någon särskild tanke på vilka aktier som drabbas? Börjar folk sälja sina breda index fonder så faller ju allt lika mycket oavsett om företaget drabbas eller ej.

Ett sådant fall bör ju vara en bra chans att köpa sådant som knappast lär drabbas och därför faller omotiverat. Det var ju samma med Coronan. Varför skulle Securitas drabbas av den exempelvis? Likt förbannat föll de typ 40%. Utmärkt tillfälle att fynda

En aktie som verkligen drabbas av bråket kanske inte återhämtar sig men har en aktie fallit helt omotiverat så kommer den att stiga i pris igen
Jo så är det men SKF har fallit under dagar då börsen har gått upp + skf har fått massiva köprekar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback