Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-09, 01:46
  #1
Medlem
Unbalanceds avatar
Hejsan

Har en fråga, finns det några risker idag med att skriva till och läsa ifrån NTFS diskar när man är i Ubuntu?

Ta ett exempel att jag har torrenter på en NTFS disk och jag vill seeda dessa när jag sitter i Ubuntu 8.04 (hardy).
Men jag har samtidigt viktig data på den disken som jag inte vill förlora.

Så är det bara att köra på eller är det riskfyllt, ens en smula?

Tack på förhand!
Citera
2008-05-09, 07:34
  #2
Medlem
h-kans avatar
Det var en smula riskfyllt att skriva till ntfs men nu är ntfs-3g drivaren så långt i utveckligen att det inte är några problem.. har haft en ntfs disk read and write sen tidiga beta drivare och aldrig haft nångon problem...

Sen vet du väl att du alltid ska ta backup på viktiga filer oberoende av vilket filsystem du använder
Citera
2008-05-09, 13:45
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Har använt skrivit till eoch läst till NTFS ett bra tag nu utan problem
Det skulle nog inte vara påslaget som default i Ubuntu om det vore unstable heller så
Citera
2008-05-09, 14:08
  #4
Medlem
meons avatar
Det ska nog gå bra. Har inte haft några problem hittills.

De verkar själva vara ganska nöjda med ntfs-3g.

http://www.ntfs-3g.org/quality.html
Citera
2008-05-09, 14:11
  #5
Medlem
Unbalanceds avatar
Ok tack för era svar. Det var lugnande att höra.
Citera
2008-05-09, 21:51
  #6
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Har använt skrivit till eoch läst till NTFS ett bra tag nu utan problem
Det skulle nog inte vara påslaget som default i Ubuntu om det vore unstable heller så

Ubuntu e allt annat än stable... kör ju med beta firefox och för ett tag sedan släppte de Xservern med bugg så att X inte startade.. tänk dig alla vilket forum skrik de blev när 50% av användarna aldrig sätt en terminal innan....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback