2008-05-08, 22:33
Medlem
euphorias avatar
Tjena, hittade just en fästing på mig som jag pillade bort. Det är en liten svullnad där och rött. Finns det risk för smitta och vad bör jag göra om jag blir biten?

mvh
Citera
2008-05-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Tjena, hittade just en fästing på mig som jag pillade bort. Det är en liten svullnad där och rött. Finns det risk för smitta och vad bör jag göra om jag blir biten?

mvh

Är du vaccinerad mot TBE så är det rätt lugnt. Sannolikeheten att du är smittad är inte speciellt stor. Men du kommer märka om du får borelia och de går att bota utan bestående men.
TBE är dock värre för upptäcker man de för sent kan de leda till hjärnhinneinflammation. Så är du orolig är de bara att testa dig på sjukhuset.
Högst troligen är du inte smittad. Men blir de en stor röd ring runt märket efter ett tag så ska du absolut gå och testa dig.
Citera
2008-05-09, 14:53
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjõbbe
Är du vaccinerad mot TBE så är det rätt lugnt. Sannolikeheten att du är smittad är inte speciellt stor. Men du kommer märka om du får borelia och de går att bota utan bestående men.
TBE är dock värre för upptäcker man de för sent kan de leda till hjärnhinneinflammation. Så är du orolig är de bara att testa dig på sjukhuset.
Högst troligen är du inte smittad. Men blir de en stor röd ring runt märket efter ett tag så ska du absolut gå och testa dig.

Nepp inte vaccinerad, vart på sjukan ska man gå, vårdcentralen? Är inte heller en röd ring, men en svullen röd prick.
Citera
2008-05-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Nepp inte vaccinerad, vart på sjukan ska man gå, vårdcentralen? Är inte heller en röd ring, men en svullen röd prick.

En liten svullen röd prick blir de i princip alltid. Typ som ett myggbett

Jag vet faktiskt inte vart man ska gå. Troligtvis vårdcentralen.
Kommer från Åland och bor i swe nu. Har aldrig haft en fästing här i Sverige. Dock har jag haft måååånga fästingar på Åland och även haft borelia en gång.
Citera
2008-05-09, 17:17
Medlem
Det finns ingen specifik behandling mot TBE. Så om man får en fästing får man helt enkelt hoppas att man inte drabbas. Om man får en stor röd ring däremot så kan man misstänka Borrelia och då kan man ringa vårdcentralen, närakuten eller vårdupplysningen.
Citera
2008-05-09, 17:42
Medlem
Fru Vs avatar
... och borreliaringen brukar komma efter ett par veckor.
Citera
2008-05-09, 23:48
Medlem
despots avatar
Men blir alltid en liten röd prick kvar, men håll koll på märket, för om det blir en röd ring runt om då bör man söka upp läkare.
Sen kan du ju kolla så att du fick med hela fästingen, om du nu pillade bort den kan det ju sitta nåt ben kvar i huden.
Citera
2008-05-10, 00:52
Medlem
Kulturministerns avatar
det behöver inte alltid bli en "röd ring" vid borrelia.

Om du känner dig sjuk på något sätt så gå till din vårdcentral och säg att du har blivit biten av en fästing.
Citera
2008-05-11, 12:02
Medlem
euphorias avatar
Okej, pricken har inte brett ut sig till en ring iaf, men jag har lite värk i kroppen från midjan och ner känns som jag sträckt mig. Fast sen var jag på fyllan dagen innan det blev så, kan ju troligen vara så att jag ramlat och slagit mig på fyllan.
Citera
2008-05-11, 23:11
Medlem
euphorias avatar
kanske lite OT men det sticker till i benen så att det gör ont då och då, känns dessutom som jag sträckt mig eller liknande kan det ha med fästingbettet att göra?
Citera
2008-05-12, 00:08
Medlem
John Tarmacks avatar
Gå till sjukan. Nu.
Citera
2008-05-12, 00:57
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Tarmack
Gå till sjukan. Nu.

Nu är det så viktigt? räcker det inte att jag går till vårdcentralen imorgon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in