2008-05-08, 18:56
Medlem
D69s avatar
Jag känner till han som köpte marken (inkl. bergutrymmet) av försvaret. I stort så stämmer det vad TS skriver med vad jag hört. Att ryssar vart där och att han blivit direkt hotad tror jag inte på däremot. Vet att när det var öppet hus så presenterade sig alla som var där, utom två personer som säkert var där för att övervaka tillställningen.

Någon myndighetsperson som tydligen heter Generalläkaren (militär term) skrivit till Uddevalla kommun och bett dom övervaka ägarens aktiviteter på markområdet. Eftersom kommunen offentliggjorde brevet så blev det ju inte riktigt som Generalläkaren tänkt. Han avgick. Jag har själv sett en kopia på brevet.

EDIT: Googlade lite, Generalläkaren är tydligen en militär myndighet som har ansvar för avveckling och marksanering och inte en person.

Ägarens teori är att det finns en ubåtsbas i bergutrymmet så att NATO-ubåtar kan ta sig dit via Gullmarn. Jag har själv ingen uppfattning i den frågan, men det som jag tycker är grejjen är väl framför allt att försvaret fått massa pengar för att rensa bergrummen från utrustning och installationer men sen bara murat igen skiten och sen sålt marken. Man kan ju fundera på vilka hål i försvarsbudgeten som dom pengarna hamnade i istället. Försvaret är ju inte direkt kända för att ha koll på ekonomin...
Senast redigerad av D69 2008-05-08 kl. 19:06.
Citera
2008-05-08, 19:01
Moderator
Humbugs avatar
Ett inlägg raderat med eventuell 1.06.
/mod
Citera
2008-05-08, 19:18
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det låter väl inte sådär jätteosannolikt. Att öppna plomberade anläggningar är givetvis inte att rekommendera, så varför skulle han inte ha blivit "kontaktad"? Jag betvivlar att det handlat om säpo eller några ryssar, utan snarast i så fall försvarsmakten. Sen är det lite konstigt att påstå att det stod massa "otroliga saker" i dokument som hittats, när du inte ens sett dem själv. Hur vet du det?

Det finns säkert en hel del sanning i vad TS säger, men mycket är nog väldigt överdrivet av antingen honom eller någon annan i kedjan av berättare. Som det brukar bli.

Förresten, var kom NATO in i bilden?
Citera
2008-05-08, 19:25
Medlem
Farbror Sallads avatar
Och snälla, sluta tramsa (även om tråden verkligen inbjuder till det). /Mod
Citera
2008-05-08, 20:22
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad

Markägaren hävdar om jag kommer ihåg rätt att det finns en ubåtsbas sammanbunden med sin bas. Från den skall kärnbestyckade NATO-ubåtar kunnat ta sig in och ut via Gullmaren. Han hävdar att anledningen till detta är att ubåtarna på den tiden det begav sig var tvungna att ha ett visst vattendjup för att kunna avfyra robotarna. Gullmaren har rätt förutsättningar för detta samt låg tillräckligt nära intressanta Sovjetiska mål. Norska fjordar var för djupa (tror jag) för att kunna användas.
Citera
2008-05-08, 21:23
Medlem
Det har varit rabbalder kring detta kan jag bekräfta. SR Väst gjorde något reportage härom året om detta. Det är en tidigare LFC som fanns i Munkedal men som är plomberad och illa sanerad. Tydligen beslöt sig markägaren för att öppna berget för det låg på hans ägor och FortV/FM hade avvecklat berget och fanns helt enkelt inte i deras ägo.

Jag tyckte de pratade om tre mil med gångar i berget och att den skulle mynna ut vid Saltkällan. Men att det har varit en NATO-bas är brunt prat. Det är lika sant som att Rådabasen utanför Lidköping bekostades av NATO för att kunna ta ned sina tunga bombplan vid en ev. nödsituation efter en a-bombraid mot Sovjet.

Rådabasen kom till i samband med Lansen-systemet. Så var den myten spräckt också.
Citera
2008-05-09, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D69
Markägaren hävdar om jag kommer ihåg rätt att det finns en ubåtsbas sammanbunden med sin bas. Från den skall kärnbestyckade NATO-ubåtar kunnat ta sig in och ut via Gullmaren. Han hävdar att anledningen till detta är att ubåtarna på den tiden det begav sig var tvungna att ha ett visst vattendjup för att kunna avfyra robotarna. Gullmaren har rätt förutsättningar för detta samt låg tillräckligt nära intressanta Sovjetiska mål. Norska fjordar var för djupa (tror jag) för att kunna användas.

TS är blandar myter och fakta men att NATO skulle kunna använda basen "vid behov" är sant men att kalla det NATO-bas är löjligt.

Och något riksberg är det då rakt inte. Att placera landets ledning på en plats som lär bli anfallen verkar inte direkt troligt. (om man nu gillar landets ledning vill säga

http://www.4sjostridsflj.mil.se/rojdyk/ är en utav de få förband som varje år får ökande anslag och de har ofta utbyte med NATO länders personal.

Tunnlarna är enorma men är SO ännu så de bör inte diskuteras öppet här.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det finns säkert en hel del sanning i vad TS säger, men mycket är nog väldigt överdrivet av antingen honom eller någon annan i kedjan av berättare. Som det brukar bli.

På västkusten finns alltid NATO med i bilden.

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____3941.aspx
Senast redigerad av Edwards 2008-05-09 kl. 08:34.
Citera
2008-05-09, 14:57
Medlem
Jajaja..

Lite sanning och mycket trams...

1. Projekt Polaris innebar att USA hade fyra(?) färdigställa avskjutningsplatser utanför sveriges kust innanför "gränsen".

2. USA sponsrade Norska ubåtar för att försvara dessa avfyringsplatser.

3. Berget är mycket riktigt öppnat och erbjuder inget mer än de två våningar man kan se.

4. Närheten till andra installationer samt ett större inslag bakom Statoilstationen har dragit igång en massa spekulationer.. =)
Citera
2008-05-09, 15:16
Medlem
xobs avatar
vart exakt i munkedal ligger berget?
Citera
2008-05-09, 15:30
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xob
vart exakt i munkedal ligger berget?
Om du tittar på en karta över munkedal kan du inte missa det...
Citera
2008-05-09, 16:06
Medlem
Det finns ett och annat som man inte har en aning om.. en sak är dock säker, en stor svamp hade synts fint över Göteborg om det hade blivit verklighet av "kalla kriget".

Development of society and technology go hand in hand. In the 1960s, the United States rapidly developed the missile-armed Polaris nuclear submarine, which patrolled the Scandinavian coast. At the same time, the United States issued a security guarantee for Sweden. In the event of a Soviet attack, the United States would support Swedish defence with military resources.

//...//

It remained unknown that Sweden had received a military security guarantee from the United States right up to 1994

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4065.aspx

Svenskt Militärhistoriskt bibliotek www.smb.nu har en bok med fina bilder till försäljning.
Senast redigerad av griffin 2008-05-09 kl. 16:11.
Citera
2008-05-11, 16:39
Medlem
Puggens avatar
Numera anpassas väl våra kvarvarande flygflottiljer till snarlik NATO standard vad nu det innebär. Hursomhellst kan man iallafall ta emot en hel del NATO plan utan problem. Sen är väl Vidselbasen anpassad för internationella övningar, typ NATO övningar.

Man skulle väl nästan kunna säga att våra flygflottiljer är "NATO" baser i framtiden. Iallafall med den utveckling vi ser nu, iofs lär vi inte ha något försvar kvar om det fortsätter som nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in