Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 10:21
  #445
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Du kan väl börja med att berätta vilken model du använder? Texas Insturment har inte bara 1 miniräknare. Är det den klassiska TI-82?

TI-82
Citera
2017-09-20, 10:27
  #446
Medlem
rajrajmfs avatar
https://education.ti.com/-/media/3B7...BA138A304405EE

Där står allt du behöver veta
Citera
2017-09-20, 11:03
  #447
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajrajmf
https://education.ti.com/-/media/3B7...BA138A304405EE

Där står allt du behöver veta


Tack, rätt dålig manual med förteckning
Citera
2017-09-20, 17:51
  #448
Medlem
nihilverums avatar
Flyttar till rätt delforum inför sammanfogning med befintlig tråd.

Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter --> Fysik, matematik och teknologi: allmänt

/Moderator
Citera
2017-09-20, 17:53
  #449
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade. /Moderator
Citera
2017-09-20, 22:39
  #450
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Först och främst hur gör man X eller/och Y, exempelvis som man ska slå detta tal på miniräknaren:

2X^2 = 162
X^2 = 81

Och, x^2=0.04

http://tech4mathed.com/graphing_calc...equation82.pdf - mycket bra förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av arered
Sen, är det möjligt att man kan skriva in tex (A+B)^2 ???

Ja, men vad är det för svar du vill ha? Är A och B konstanter eller någon av dem okänd? Om båda är okända behöver du en till ekvation.
Citera
2017-11-26, 00:22
  #451
Medlem
Miniräknare TI-82 Stats

Tjena, undrade om något här kunde hjälpa mig med en sak angående miniräknaren jag har. Jag är inte så duktig på att uttrycka mig men ska försöka.

I många frågor i boken så begär de ibland "exakt" svar - och då syftar de antar jag på bråkformen. Jag använder Texas instruments TI-82 STATS och denna svarar med siffror på varje tal, och jag kan med hjälp av funktionen "Math" fixa en del tal till bråk. Men många tal svaras i roten ur delat på.. m.m och detta har jag aldrig lyckats få på räknaren. Men med min simpla Casio-räknare är det mycket lätt att få dessa svar, den ger både siffersvar och bråk även om det är roten ur. På de tal som har roten ur delat på något, kommer ej något fram på math-funktionen ur TI-82 Stats,endast siffersvaret alltså.

Hoppas ni förstod mig !
Tack
Citera
2017-11-26, 02:09
  #452
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride
Tjena, undrade om något här kunde hjälpa mig med en sak angående miniräknaren jag har. Jag är inte så duktig på att uttrycka mig men ska försöka.

I många frågor i boken så begär de ibland "exakt" svar - och då syftar de antar jag på bråkformen. Jag använder Texas instruments TI-82 STATS och denna svarar med siffror på varje tal, och jag kan med hjälp av funktionen "Math" fixa en del tal till bråk. Men många tal svaras i roten ur delat på.. m.m och detta har jag aldrig lyckats få på räknaren. Men med min simpla Casio-räknare är det mycket lätt att få dessa svar, den ger både siffersvar och bråk även om det är roten ur. På de tal som har roten ur delat på något, kommer ej något fram på math-funktionen ur TI-82 Stats,endast siffersvaret alltså.

Hoppas ni förstod mig !
Tack

Solvern i TI82 är inte mer avancerad än så.
Citera
2017-11-26, 08:31
  #453
Medlem
nihilverums avatar
Tråd överförd från Utbildning och studier och infogad.

/Moderator
Citera
2017-11-26, 22:17
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Solvern i TI82 är inte mer avancerad än så.
Försök att räkna utan dosa! De flesta uppgifter som finns här har jag - i varje fall för några år sedan - kunnat lösa utan dosa. Speciellt om det ska vara exakt svar.
Citera
2017-11-26, 22:18
  #455
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Försök att räkna utan dosa! De flesta uppgifter som finns här har jag - i varje fall för några år sedan - kunnat lösa utan dosa. Speciellt om det ska vara exakt svar.

Varför citerar du MIG istället för personen som faktiskt frågade?
Citera
2018-01-17, 17:37
  #456
Medlem
papperskulas avatar
Jag försöker få min räknare att ge mig koordinaterna (0,5) för minimipunkten till funktionen

Y=5+(3X^2)-(X^3)

Jag gör följande;

2nd -> calc -> 3 (minimum) -> går till vänster om Y-axeln -> enter -> går till höger om Y-axeln -> enter -> Guess? -> Enter.

Markören hamnar på X=0 och Y=5 men som värden får jag ut X=2.4237E-6 och Y=5



Vad kan detta bero på ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback