Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 14:35
  #421
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ditt problem ligger i att miniräknaren räknar ut hoppet för varje pixel med utgångspunkt i den skala du har angett: lek med tanken att du har sagt till att du vill att X-axeln skall sträcka sig från -2 till +5. Räknaren "vet" att skärmen är si-och-så-många pixlar bred, så varje pixel blir då sju delat med antalet pixlar.

Om du väljer andra axelgränser kommer steget från en pixel till nästa att anpassas.

Vart kan jag ändra dessa gränser? För det går ju inte att använda miniräknaren till något mer avancerat än 5+5 om jag inte kan använda grafritaren.
Citera
2017-01-06, 14:43
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Vart kan jag ändra dessa gränser? För det går ju inte att använda miniräknaren till något mer avancerat än 5+5 om jag inte kan använda grafritaren.

Nu har jag inte samma miniräknare som du, utan en TI-84 Plus. Jag gissar dock att man gör på ungefär samma sätt: tryck på knappen "Window" (andra från vänster, närmast skärmen) och ange gränserna du vill ha på axlarna.

Du bör dock vara medveten om att din önskan att få exakta steg på pixlarna kan leda till att du måste ha väldigt underliga gränser på axlarna, eller att du måste ha mycket bredare axlar än vad som är praktiskt för kurvan i fråga.
Citera
2017-01-06, 14:45
  #423
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu har jag inte samma miniräknare som du, utan en TI-84 Plus. Jag gissar dock att man gör på ungefär samma sätt: tryck på knappen "Window" (andra från vänster, närmast skärmen) och ange gränserna du vill ha på axlarna.

Du bör dock vara medveten om att din önskan att få exakta steg på pixlarna kan leda till att du måste ha väldigt underliga gränser på axlarna, eller att du måste ha mycket bredare axlar än vad som är praktiskt för kurvan i fråga.

Hm. Får försöka pilla lite på detta, iofs är ju T 82 en mycket gammal räknare så man kan ju inte utkräva hur mycket som helst.

Tack för svar.
Citera
2017-01-07, 12:19
  #424
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Har en gammal Ti-82 STATS miniräknare och har ett problem med dess grafritare. Tar jag ett mycket enkelt tal, säg X^2-X så får man två nollställen X=0 samt X=1. Problemet är att om jag ritar upp grafen X^2-X så kan jag inte flytta pekaren till exakt Y=0 och X=1, utan det blir t.ex Y=0 X=1.04949393 osv. Den blir alltså inte helt exakt och jag skulle vilja få pekaren att t.ex flytta sig 0.1 per pixel eller "hopp". När jag däremot ska räkna tal som är större och ger ett decimaltal så kan jag inte kontrollera detta med grafritaren eftersom den inte ger ett exakt decimaltal p.g.a dessa hopp.

Hur gör man detta? Har googlat en hel del utan framgång och det är mycket irriterande att läsa två värden när jag inte får ut det exakta värdet vid den punkt jag har pekaren på. Eftersom pekaren inte hoppar 0.1 eller 1 då det för tillfället är vara 0.8510638 per hopp vilket är helt värdelöst.

Här är tre sätt att få ut värden. Antar då att du har lagt in funktionen x^2-x i Y1.

1. Klicka på Y-VARS (dvd på knapparna [2nd] [VARS]. Välj FUNCTION. Välj Y1. Du kommer då tillbaks till inmatningsfönstret där det nu står
Y1
på inmatningsraden. Fyll på med t ex (1) så att det står
Y1(1)
Efter [ENTER] blir det 0 som det ska bli.
Vill du testa med fler värden gör du det enklast med ENTRY (dvs [2nd] [ENTER]) och editera.

2. I en variant på första metoden kan du få fram flera y-värden samtidigt för olika x som en lista. För att t ex få fram värden för x=1, 2 och 5, gör som ovan för att få fram
Y1
Sedan fyller du på med
Y1({1,2,5})
och svaret blir {0,2,20}.

3. Använd Table för att generera en tabell för vilka x-värden du vill.
Gå in på TblSet (tryck [2nd][WINDOW]). Välj ett startvärde, t ex 1.6 och välj ett värde för ΔTbl på t ex .1 och låt både Indpnt och Depend vara Auto. Gå sen in på TABLE (tryck [2nd][GRAPH]) och Voila!...
Testa även med Ask istället för Auto...

Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Vart kan jag ändra dessa gränser? För det går ju inte att använda miniräknaren till något mer avancerat än 5+5 om jag inte kan använda grafritaren.

Ladda ned och läs det här:
https://education.ti.com/en/guideboo...5FD3DB/82stats
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-01-07 kl. 12:36.
Citera
2017-01-11, 17:29
  #425
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Här är tre sätt att få ut värden. Antar då att du har lagt in funktionen x^2-x i Y1.

1. Klicka på Y-VARS (dvd på knapparna [2nd] [VARS]. Välj FUNCTION. Välj Y1. Du kommer då tillbaks till inmatningsfönstret där det nu står
Y1
på inmatningsraden. Fyll på med t ex (1) så att det står
Y1(1)
Efter [ENTER] blir det 0 som det ska bli.
Vill du testa med fler värden gör du det enklast med ENTRY (dvs [2nd] [ENTER]) och editera.

2. I en variant på första metoden kan du få fram flera y-värden samtidigt för olika x som en lista. För att t ex få fram värden för x=1, 2 och 5, gör som ovan för att få fram
Y1
Sedan fyller du på med
Y1({1,2,5})
och svaret blir {0,2,20}.

3. Använd Table för att generera en tabell för vilka x-värden du vill.
Gå in på TblSet (tryck [2nd][WINDOW]). Välj ett startvärde, t ex 1.6 och välj ett värde för ΔTbl på t ex .1 och låt både Indpnt och Depend vara Auto. Gå sen in på TABLE (tryck [2nd][GRAPH]) och Voila!...
Testa även med Ask istället för Auto...



Ladda ned och läs det här:
https://education.ti.com/en/guideboo...5FD3DB/82stats

Testat lite nu under de senaste dagarna. Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Citera
2017-02-13, 20:18
  #426
Medlem
jeppezons avatar
Hej!
Jag har en TI-82 Stats.
Om jag slår in (-5)^2 så får jag -25 fast att det blir +25? Why?
Citera
2017-02-13, 20:52
  #427
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon
Hej!
Jag har en TI-82 Stats.
Om jag slår in (-5)^2 så får jag -25 fast att det blir +25? Why?

Kollade just, och det är ju inte riktigt sant det du säger. Skriver du in (-5)^2 MED parenteser så blir det 25.

Men det är väl så att du har skrivit -5^2? Att du måste använda knappen (-) istället för - ändrar inte prioriteringsordningen: exponenter går före plus och minus. Dvs -5^2 beräknas korrekt genom att först beräkna 5^2 och SEN byta tecken, dvs svaret blir -25.
Citera
2017-02-13, 20:54
  #428
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kollade just, och det är ju inte riktigt sant det du säger. Skriver du in (-5)^2 MED parenteser så blir det 25.

Men det är väl så att du har skrivit -5^2? Att du måste använda knappen (-) istället för - ändrar inte prioriteringsordningen: exponenter går före plus och minus. Dvs -5^2 beräknas korrekt genom att först beräkna 5^2 och SEN byta tecken, dvs svaret blir -25.


Jag använder knappen (-). Gör jag inte det får jag syntax-error.
Citera
2017-02-13, 20:57
  #429
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon
Jag använder knappen (-). Gör jag inte det får jag syntax-error.

Ja, precis. Och om du även använder parenteserna som du skrev så blir svaret 25, inte -25.
Citera
2017-02-13, 20:58
  #430
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, precis. Och om du även använder parenteserna som du skrev så blir svaret 25, inte -25.


Det blir ju -25 för mig säger jag ju... Det är ju det som är mitt "problem"...
Citera
2017-02-13, 21:02
  #431
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon
Det blir ju -25 för mig säger jag ju... Det är ju det som är mitt "problem"...

Trycker du verkligen in precis dessa knappar då?:
(
(-)
5
)

Det är iaf så man ska skriva in (-5)^2 på rätt sätt.
Citera
2017-02-13, 21:05
  #432
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Trycker du verkligen in precis dessa knappar då?:
(
(-)
5
)

Det är iaf så man ska skriva in (-5)^2 på rätt sätt.

Nej, körde bara:
(-)
5

....

Haha, trodde () var uppenbart för miniräknaren då det är () runt - när man ska slå in ett negativt tal. Bara att de inte syntes eller nått -.-
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback