Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-17, 19:19
  #13
Medlem
UGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Leta efter svagheter i plomberingen. Kan vara så att jorden packats efter den lagts dit och på så sätt blottar den vad som ev. finns bakom. Med lite tur så är inte betongen lika tjock där bakom, eller så är orginaldörren kvar (har sett exempel på båda, endast på bild dock) och då är det bara att börja bruka våld.

Hmm, ja.. Jag har rätt bra koll på hur markanläggningsföretag och liknande aktörer bär sig åt när de plomberar bergrum m.m. Det är oavsett eventuella sprickor i jutningen el dylikt ingen enkel match att forcera.

Inte direkt så att man slår sönder med en slägga hur mycket våld man än brukar, en såndär plombering är så gott som aldrig tunnare än 3dm + armeringsjärn. Armeringsjärnet gör dessutom konstruktionen hållbar och elastisk om än man skulle åstakomma en spricka i betongen.

Men ett idogt arbete med en Hilti och en rondell kanske kan fungera. Får dock sattsa på bergrum som inte ligger nära bebygelse då ljudet knappast gör någon sömnig

Har för övrigt beställt boken, "Militär utflykt" idag.. Skall visst finnas många fort, bunkrar och liknande omskrivna i boken.
Citera
2008-05-17, 19:43
  #14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Hmm, ja.. Jag har rätt bra koll på hur markanläggningsföretag och liknande aktörer bär sig åt när de plomberar bergrum m.m. Det är oavsett eventuella sprickor i jutningen el dylikt ingen enkel match att forcera.

Inte direkt så att man slår sönder med en slägga hur mycket våld man än brukar, en såndär plombering är så gott som aldrig tunnare än 3dm + armeringsjärn. Armeringsjärnet gör dessutom konstruktionen hållbar och elastisk om än man skulle åstakomma en spricka i betongen.

Men ett idogt arbete med en Hilti och en rondell kanske kan fungera. Får dock sattsa på bergrum som inte ligger nära bebygelse då ljudet knappast gör någon sömnig

Har för övrigt beställt boken, "Militär utflykt" idag.. Skall visst finnas många fort, bunkrar och liknande omskrivna i boken.


Jo, de där 30cm är en klassiker. Men det har hänt att det har slarvats med arbetet. Det är alltid värt att kolla. Har sett en anläggning där joden försvunnit och ca 40cm av ingången blottades. Visserligen var just den anläggningen vattenfylld men det visar att det inte är omöjligt att de har gjort ett halvkass jobb.

En bobcat kan nog fungera, lite effektivare, lite dyrare, lite roligare.
Citera
2008-09-03, 19:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UGR
Tack för informationen!

Jag måste medge att jag blir deprimerad av skrotade bergrum, dom har ju tydligen fyllt igen utrymmena med någon slags sand dessutom.

Det är alltså ingen ide att ens försöka ta sig in, tråkigt..

Frågan är hur mycket mindre den där anläggningen är i jämförelse med tex Ormberget? Btw så läste jag på Wikipedia om Bodens fästning m.m, där stod det om någon flyledningscentral i något berg kring Boden som var avvecklad, några ideer om vad/vart den kan vara?

Flyglednings centralen är mycket riktigt avecklad och portarna igen skottade med ett par kubikmeter massa,men det kan ju finnas nån mindre öppning någonstans på berget Som heter klintberget syns från Bodens camping berget med master på
Citera
2008-09-04, 22:20
  #16
Medlem
Flygcentralen, kanske mer kännd som LFC illern, ÖN3.
Ingångarna gjöts igen och skottades över "för gott" förra året. Den var en del av den så kallade anläggning 8 som fanns i Klinten, trist då den lär ha varit en av de större bergsanläggningarna i Sverige. (Exklusive rena förråd).
Citera
2008-10-02, 23:46
  #17
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Flygcentralen, kanske mer kännd som LFC illern, ÖN3.
Ingångarna gjöts igen och skottades över "för gott" förra året. Den var en del av den så kallade anläggning 8 som fanns i Klinten, trist då den lär ha varit en av de större bergsanläggningarna i Sverige. (Exklusive rena förråd).

Är du säker? Det var en hyfsat stor knutpunkt för diverse kommunikationslänkar, har varit där själv ett antal ggr.
Citera
2010-06-13, 03:31
  #18
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Är du säker? Det var en hyfsat stor knutpunkt för diverse kommunikationslänkar, har varit där själv ett antal ggr.

Redig bump, men jag var där idag så därför tänkte jag att det kan vara värt det. Illern är mycket riktigt väl igengjuten och plomberad. Jag var inne i ventilationstornet på toppen, och nedgångsluckan var igenfylld med grus. Ventilationsschaktet i sig var fyllt med lite större stenar. Ännu en häftig plats för alltid (?) förlorad således...
Citera
2010-06-14, 12:05
  #19
Medlem
Majavas avatar
Jag måste förresten säga att jag är lite förvånad över hur de hade täckt igen ingången vid ventilationsschaktet på toppen. Om jag skulle gjort det hade jag bara öst in sand så att hela rummet på toppen och allting täcktes, men istället hade de bara fyllt nedgången, och precis upp till kanten på hålet. I rummen omkring fanns inte ett sand/gruskorn. Och ventilationstrumman, som var fylld med stora stenar, hade ett intakt tak, som de helt klart måste satt dit efteråt eftersom det inte hade varit fysiskt möjligt att få in stora stenar där annars. Varför bemöda sig med att bygga upp taket över ventilationsschaktet igen? Nedgången behöver de nog inte ha tagit bort taket för däremot, där räcker det nog med ett rör som man pumpar grus/sand igenom.
Citera
2013-10-15, 19:34
  #20
Medlem
Hej, bumpar denna tråd för att jag behöver hjälp med att hitta anläggningen i Duggraberget..
Jag var där i helgen men lyckades inte hitta en enda anknytning till något slags fort
Någon här som har lyckats hitta någon ingång?
Citera
2015-09-30, 15:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badrian
Hej, bumpar denna tråd för att jag behöver hjälp med att hitta anläggningen i Duggraberget..
Jag var där i helgen men lyckades inte hitta en enda anknytning till något slags fort
Någon här som har lyckats hitta någon ingång?

Har du hittat dit än? Jag ska förmodligen dit imorgon och se ifall man kan se någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback