Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-06, 19:32
Medlem
Tjena.

Köpte mig ett högtalarsystem på 5.1 för 500kr i fredags. Dock tänkte jag inte på att det behövdes 5.1 ljudkort så dum som jag var.
Någon som vet om något externt ljudkort som passar till Mac? Gärna under 500kr, då jag inte vill betala mer för ljudkortet än för högtalarna.
Citera
2008-05-06, 19:58
Medlem
Du kan få ut digitalt 5.1-ljud med hjälp av Perian. Då behöver du inget externt ljudkort.
Citera
2008-05-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du kan få ut digitalt 5.1-ljud med hjälp av Perian. Då behöver du inget externt ljudkort.

Nu är det så att det går 3 sladdar från subwoofern, och min dator har bara 1 "hål"
Citera
2008-05-06, 21:25
Medlem
Du har ingen optisk digitalingång i anläggningen? Det räcker med en sådan. Sedan ska du ha en adapter för 3,5mm optisk kontakt, som är det som sitter i macens högtalaruttag.
Citera
2008-05-07, 10:11
Medlem
Tekniska Specifikationer

Ljud
- Basförbättring: Analog basförstärkning, Basreflex
- Frekvensåtergivning: 55 - 20 000 Hz
- Högtalare: Magnetiskt avskärmad LSB
- Musikeffekt: 70 W
- Uteffekt (RMS): Via satellit: 4,5 W; Subwoofer: 12,5 W
- Volymkontroll: Analog volymkontroll

BESÖK VÅR WEBBUTIK WWW.1PRYLBUTIK.SE - VÄLKOMMEN

Högtalare
- Högtalare: Magnetiskt avskärmad LSB
- Subwooferdrivelement: 5,25 tum
- Drivenhet för satellit-högtalare: 2"
- Basnivåkontroll: På subwoofern
- På/av-knapp: På subwoofern

Anslutningar
- Ljudingång för data: 3 x 3,5 mm-uttag
- Kabellängd: 2 x 5 m och 3 x 1,5 m
- Anslutning: 3,5 mm stereo
- Övriga data: 220 V 50 Hz växelström

Bekvämlighet
- Strömkontrollsindikation
- Fjärrkontroll: Volymkontroll

Det där är infon om dem. Det är 3 * 3,5 mm uttag och jag har ju bara ett på datorn så.
Citera
2009-02-14, 00:07
Medlem
Not_mes avatar
Jag bumpar upp den här tråden då jag är i samma sits som trådskaparen.

JAg har ett hemmabiosystem som jag fick i julklapp för något år sen. Skulle gärna vilja koppla det till macbooken. Systemet är analogt, så jag undrar om det finns något hyfsat billigt ljudkort med tre stereokontakter som passar mitt system, och som inte är alltför dyrt.

Googlade lite och folk pratar mycket och griffin firewave, men det verkar vara svårt att få tag i och dessutom ganska dyrt.

Förslag?
Citera
2009-02-14, 01:06
Medlem
MOTU UltraLite tycker jag e ett jävligt bra ljudkort, det fungerar bra till hemabiosystemet och till högtalarna jag har till macbooken... Det kostar en slant men det är ju bara pengar Det kommer nya den 25:e
Citera
2009-02-14, 01:19
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAHo
MOTU UltraLite tycker jag e ett jävligt bra ljudkort, det fungerar bra till hemabiosystemet och till högtalarna jag har till macbooken... Det kostar en slant men det är ju bara pengar Det kommer nya den 25:e

Haha, ja, det där var liiiite över min budget om jag så säger...

Jag hade ju tänkt mig max 500 spänn...
Citera
2009-10-22, 23:47
Medlem
Hej, jag har sökt massor om detta men hittar inget svar. Har samma problem som TS. Jag har Logitech x530 5.1 högtalare med 3x 3.5mm sladdar altså. På min imac finns ju bara 1 uttag som ska klara 5.1 surround. Vad behöver jag för att koppla in högtalarna till datorn? någon adapter som gör mina 3 kablar till en men behåller surroundljudet?
Citera
2009-10-23, 00:49
Medlem
Snöjs avatar
Välj å vraka: http://webshop.macoteket.se/ProductL...t=PriceSaleAsc
Citera
2009-10-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Välj å vraka: http://webshop.macoteket.se/ProductL...t=PriceSaleAsc

Vad skulle jag kunna använda därifrån då? Hittar inget

http://images.devshed.com/dh/stories...0/image005.jpg
Jag ska altså koppla in de tre sladdarna till höger i en imac, men den har bara ett sådant uttag. Är detta möjligt?
Citera
2009-10-23, 19:16
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonforce
Vad skulle jag kunna använda därifrån då? Hittar inget

http://images.devshed.com/dh/stories...0/image005.jpg
Jag ska altså koppla in de tre sladdarna till höger i en imac, men den har bara ett sådant uttag. Är detta möjligt?
Ja och då behöver du ett externt ljudkort, vilket fanns massor utav på länken jag gav dig. Du behöver ju inte handla precis just därifrån, det var bara ett exempel. Annars är det ju bara att googla, t.ex "externt ljudkort mac".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in