Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-13, 00:18
  #337
Medlem
SteveHanzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Argentina är högt upp på min lista om vilket land jag vill besöka allra mest! Jag kan tänka mig alla fräscha brudar där och mycket bra folk i övrigt. Gärna något mindre ställe om det går.

Vad skulle ni först göra om ni åkte till Argentina?

Först åt jag glass. Sen bife de chorizo, pizza, drack vin, åt dulce de leche, empanada, drack mer vin ... well, mat- och dryckkonsumtion framförallt inser jag nu

Fastnat här, i Baires alltså, så har du fler funderingar är det bara att skriva. Kan kolla upp det mesta på plats om du tänker resa ned men vill veta något.
Citera
2017-01-20, 23:26
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveHanzen
Först åt jag glass. Sen bife de chorizo, pizza, drack vin, åt dulce de leche, empanada, drack mer vin ... well, mat- och dryckkonsumtion framförallt inser jag nu

Fastnat här, i Baires alltså, så har du fler funderingar är det bara att skriva. Kan kolla upp det mesta på plats om du tänker resa ned men vill veta något.

Låter underbart!🍻
Är du fortfarande "fast" i Bs As?
Har du några tips & guldkorn att bjuda på ifrån din vistelse?
Citera
2017-01-24, 03:58
  #339
Medlem
SteveHanzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banana-SUNhat
Låter underbart!🍻
Är du fortfarande "fast" i Bs As?
Har du några tips & guldkorn att bjuda på ifrån din vistelse?

Yes, still here. One year and still going strong Högsommar nu så fett nice verkligen. Synd det inte går att posta pics.

Vad vill du veta mer specifikt?
Citera
2017-01-29, 13:47
  #340
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obewau
Har äntligen bokat en 3 månader lång resa till sydamerika
Start i Buenos Aires sen Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia.
Hur är det att få tag på det "vita guldet" i dessa länder? antar att det som i Brasilien inte är några större problem? och vart ska man vara i dessa länder för så bra fest som möjligt?
Har läst lite om Buenos Aires att det ska vara bra uteliv... Hur är tjejerna i Argentina? Alla man pratar med säger att inget slår Brasilien i snygga tjejer. blir man besviken kanske man får åka över dit en sväng istället

Tacksamm för info.

MVH / Obewau.
Argentina är verkligen inte som Brasilien...Landet är mer vitt än Sverige och europeiskt helt enkelt.
Citera
2017-02-14, 22:05
  #341
Medlem
Drar till Buenos Aires i början av mars, och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig. Pratar väl hyfsad spanska och har varit på Kuba i en månad tidigare, annars ingen resa av denna kaliber. Kommer åtminstone inledningsvis att bo hos några jag träffade i Havanna strax utanför federala distriktet men vill förmodligen på sikt bo inne i smeten.

1. Ser man någon annan sverigeing där?
2. Hur är vädret mars-april?
3. Är det egentligen lite tidigt att åka till Buenos Aires som 19-20-åring (som jag är)?
4. Läsa spanska i Argentina; är spanskan förståelig? Man tyckte att man kunde spanska bra tills man kom till Kuba... Sen dess mer ödmjuk...

Tack på förhand!
Citera
2017-02-14, 22:34
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOlssons
Drar till Buenos Aires i början av mars, och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig. Pratar väl hyfsad spanska och har varit på Kuba i en månad tidigare, annars ingen resa av denna kaliber. Kommer åtminstone inledningsvis att bo hos några jag träffade i Havanna strax utanför federala distriktet men vill förmodligen på sikt bo inne i smeten.

1. Ser man någon annan sverigeing där?
2. Hur är vädret mars-april?
3. Är det egentligen lite tidigt att åka till Buenos Aires som 19-20-åring (som jag är)?
4. Läsa spanska i Argentina; är spanskan förståelig? Man tyckte att man kunde spanska bra tills man kom till Kuba... Sen dess mer ödmjuk...

Tack på förhand!

1. Finns en del svenskar men du lär nog inte stöta på någon utan att söka upp dem.
2. Det är höst där då, så förvänta dig kanske 12-18 grader.
3. Mycket underlig fråga. Jag var 23 (men reste ensam) så jag kan inte svara på det. Högst individuellt. Är du ett stolpskott så ja, annars nej.
4. Spanskan i Argentina skiljer sig en del från övriga länder i Sydamerika. Skillnader i uttal, t.ex. uttalar man dubbel-L som "ch" istället för "j". Inte svår att förstå om du kan spanska.
Citera
2017-02-15, 22:03
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien

1. Finns en del svenskar men du lär nog inte stöta på någon utan att söka upp dem.
2. Det är höst där då, så förvänta dig kanske 12-18 grader.
3. Mycket underlig fråga. Jag var 23 (men reste ensam) så jag kan inte svara på det. Högst individuellt. Är du ett stolpskott så ja, annars nej.
4. Spanskan i Argentina skiljer sig en del från övriga länder i Sydamerika. Skillnader i uttal, t.ex. uttalar man dubbel-L som "ch" istället för "j". Inte svår att förstå om du kan spanska.

Tack för svar Aktien!

...och ursäkta min otydlighet. Frågan om sverigeingar var menad som en fråga om någon härifrån kommer att befinna sig där mars-april. Frågan om åldern behöver också förtydligas; vissa länder/städer sägs helt enkelt vara mer lämpade för vissa åldersgrupper och om andra behöver man viss förkunskap för att vara med i matchen. På Kuba t.ex. hänger ungdomen typ aldrig på klubbar utan drar runt på "gatufester", varför man lätt får en felaktig bild om man inte vet det då klubbarna hemsöks av prostituerade typ enbart. Nu är ju Buenos Aires lika stort som hela ön så parallellen är inte klockren... Reser också ensam.

Ch-ljudet är jag bekant med sedan argentinarhäng tidigare resa men "vos"-formen konfunderade mig. Jag antar att det är en vanesak. Skulle en argentinare ta illa upp om jag skulle fortsätta att använda "tu"-formen? Hur är argentinare gentemot utlänningar öht, generellt öppna eller har man gjort sig ett dåligt rykte?

Som sagt, tack för svar! /En som undrar
Citera
2017-02-16, 01:47
  #344
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOlssons
Drar till Buenos Aires i början av mars, och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig. Pratar väl hyfsad spanska och har varit på Kuba i en månad tidigare, annars ingen resa av denna kaliber.

Läsa spanska i Argentina; är spanskan förståelig? Man tyckte att man kunde spanska bra tills man kom till Kuba... Sen dess mer ödmjuk...

Tack på förhand!
Jag tror att du kommer forsta spanskan i Argentina battre an den som talas i Kuba. Jag har ett par vanner fran Kuba och det later riktigt javla illa nar dom oppnar kaften, precis som de flesta nationer i Karibiska havet. Kusten langs Colombia och Venezuela har ocksa den dar fula dialekten, man far intrycket av att dom ar analfabeter och trash allihop.
Den Argentinska spanskan ar heller inte speciellt vacker, den later valdigt fjollig.
Citera
2017-02-16, 22:30
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag tror att du kommer forsta spanskan i Argentina battre an den som talas i Kuba. Jag har ett par vanner fran Kuba och det later riktigt javla illa nar dom oppnar kaften, precis som de flesta nationer i Karibiska havet. Kusten langs Colombia och Venezuela har ocksa den dar fula dialekten, man far intrycket av att dom ar analfabeter och trash allihop.
Den Argentinska spanskan ar heller inte speciellt vacker, den later valdigt fjollig.

Ja, den kubanska spanskan kunde tidvis vara sjukt svår även långsamt. Jag tyckte också att vissa (spec tjejer) kunde låta flytande och "intresserade", så det är på två vis. Jag tror nog att de flesta länder har "fula versioner av sin version", spanskan i Spanien är inte heller så vacker alla gånger. Men det är en annan diskussion.

För att fortsätta på mig första inlägg; mina vänner bor alltså i Ingeniero Maschwitz (på vägen mot Rosario vad det verkar) ungefär 1 timme från BA med buss. Iom att jag gärna läser spanska för att sätta språket bättre antar jag att jag kommer att behöva hitta boende inne i BA. Pax Hostel och Bait (Back in Buenos Aires) läste jag om tidigare i tråden, det ena var tydligen utsatt för sängloppor och det andra dyrt värre. Är AirBnB gångbart? Ska sägas att jag ser pursvensk ut, vilket vad jag kunnat tyda verkar vara på gott och ont. Tänker t.ex. på att växla USD svart.
Citera
2017-02-18, 00:55
  #346
Medlem
Brewcifers avatar
hur är pris på kläder i buenos aires? tänkte passa på shoppa lite kläder nu när jag är där på besök

funkar det att betala med kort där?
__________________
Senast redigerad av Brewcifer 2017-02-18 kl. 01:31.
Citera
2017-02-25, 12:32
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewcifer
hur är pris på kläder i buenos aires? tänkte passa på shoppa lite kläder nu när jag är där på besök

funkar det att betala med kort där?

Rätt bra utbud av lokala märken men dyrt. Allt som importeras är riktigt dyrt, värst är elektronik som kan kosta 2-3 ggr så mycket som hemma.

Kort funkar på de flesta ställen men vissa har svårt at hantera våra säkra kort med chip och det tar alltid lång tid. Många ställen ger rabatt om man betalar kontant.
Citera
2017-02-28, 05:32
  #348
Medlem
Brewcifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Rätt bra utbud av lokala märken men dyrt. Allt som importeras är riktigt dyrt, värst är elektronik som kan kosta 2-3 ggr så mycket som hemma.

Kort funkar på de flesta ställen men vissa har svårt at hantera våra säkra kort med chip och det tar alltid lång tid. Många ställen ger rabatt om man betalar kontant.

Är kläder billigare där borta än här hemma ?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f670026

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback