Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-05, 13:56
  #1
Medlem
Hur ska jag bära mig åt för att jag ska få det att se ut så här:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20...1050_scrot.png

Direkt vid uppstart? Det vill säga, hur får jag fönster att alltid startas vid samma position vid uppstart?

Använder Ubuntu 8.04.
Citera
2008-05-05, 14:34
  #2
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qix
Hur ska jag bära mig åt för att jag ska få det att se ut så här:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20...1050_scrot.png

Direkt vid uppstart? Det vill säga, hur får jag fönster att alltid startas vid samma position vid uppstart?

Använder Ubuntu 8.04.
installera t.ex wmii, ion3, dwm, ratpoison eller xmonad.

dom är som gjorda för dig
Citera
2008-05-05, 17:21
  #3
Medlem
Belldozers avatar
Du kan prova en compiz-plugin som heter Place windows, eller ta en titt på Devil's Pie. =)
Citera
2008-05-05, 19:40
  #4
Medlem
Du kan även ta en kik på wmctrl. Gör att du kan scripta din fönsterhanterare. Man kan göra "quake-terminaler" och en massa roligt.
Citera
2008-05-06, 07:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Du kan även ta en kik på wmctrl. Gör att du kan scripta din fönsterhanterare. Man kan göra "quake-terminaler" och en massa roligt.

Lättaste sättet att få en quake-terminal måste ändå vara

Kod:
sudo apt-get install yakuake

Annars rekommenderar jag devil's pie (devilspie i repona) för fönsterplacering vid uppstart...
Citera
2008-05-06, 10:49
  #6
Medlem
Zibris avatar
Jag vet inte hur TS använder sitt desktop, men om de önskade terminalerna ger en ledtråd är jag, likt nat0n, benägen att rekommendera en tiling wm, t.ex. Ion som jag själv använder.
Citera
2008-05-06, 12:30
  #7
Medlem
Ralf2s avatar
Dom flesta program tar argumentet -geom där man kan ställa in var på rutan det skall starta upp. Sen är väl bara att använda .xsession för att lägga in dom program man vill ha, så startas samma program på samma ställe varje gång.

Så här ser min .xsession ut:
Citat:
rclock &
xload -geom 80x110+0+88 -fg gold -bg grey25 &
coda/xklin -fg gold -bg grey25 -geom 110x15+0+206 &
exec fvwm2

Alternativt finns en del fönsterhanterare som har stöd för session managment, men jag minns inte exakt hur man gör. Kolla upp xsm iaf. Då ska man kunna spara sin desktop när man loggar ut, och när man loggar in ser den likadan ut.
__________________
Senast redigerad av Ralf2 2008-05-06 kl. 12:47.
Citera
2008-05-12, 08:18
  #8
Medlem
BRFs avatar
Jag säger bara Tilda. Man kan ställa in vart på skärmen varje terminal ska hamna, vilka färger det ska vara i den, hur transparant den ska vara och man kan gömma den med ett knapptryck. (Sen är det bara att lägga in så många tilda kommandon under System => Prefrence => Season som du tänker använda.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback