Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-04, 20:44
  #1
Medlem
rogerks avatar
Jag har suttit och läst BRÅs rapPort om invandrare och brottsligheten.
http://www.bra.se/extra/measurepoint...lsveutland.pdf
Kan någon tala om för mig hur stor del av alla våldtäkt som begås, begås av invandrare?
Det pratas om överrisker i tabellerna i BRÅs rapport . Det står det att överrisken för att en invandrare blir anmäld för en våldtäkt/försök till våldtäkt är 5 ggr större än för en svensk.
Men sen, på sidan 68 och 69 är det siffrorna för våldtäkt och sexualbrott utelämnade!!!

Jag skulle vilja se raka siffror bara...
Citera
2008-05-04, 20:50
  #2
Medlem
Sök och du komer nog att finna. Överrisken för Mellanöstern och Afrika är runt tio gånger eller högre. Det där med fem gånger är ett medel som dras ned rejält av vita europeiska invandrare från Norge, Danmark, m.m.
Citera
2008-05-04, 20:55
  #3
Medlem
Baus avatar
Norrmännen har varit politiskt inkorrekta nog att föra statistik över etnicitet hos förövaren i våldtäktsfall, det borde inte vara så stor skillnad mellan invandrarna i norge och sverige..

Sök och du skall finna.
Citera
2008-05-04, 21:41
  #4
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bau
Norrmännen har varit politiskt inkorrekta nog att föra statistik över etnicitet hos förövaren i våldtäktsfall, det borde inte vara så stor skillnad mellan invandrarna i norge och sverige..

Sök och du skall finna.

Om han inte orkar söka:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html

Citat:
72,8 prosent av de registrerte gjerningsmennene i den ferske rapporten har bakgrunn fra et annet land enn Norge.

Det ser väl ungefär likadant här i Svedala.

Förresten, tänk er en sådan artikel i svensk press....
Citera
2008-05-04, 22:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Om han inte orkar söka:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html


Det ser väl ungefär likadant här i Svedala.

Förresten, tänk er en sådan artikel i svensk press....

Det lär vara mycket värre här eftersom vi har mycket mer mångkultur än Norge.
Citera
2008-05-04, 22:43
  #6
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag har suttit och läst BRÅs rapPort om invandrare och brottsligheten.
http://www.bra.se/extra/measurepoint...lsveutland.pdf
Kan någon tala om för mig hur stor del av alla våldtäkt som begås, begås av invandrare?
Det pratas om överrisker i tabellerna i BRÅs rapport . Det står det att överrisken för att en invandrare blir anmäld för en våldtäkt/försök till våldtäkt är 5 ggr större än för en svensk.
Men sen, på sidan 68 och 69 är det siffrorna för våldtäkt och sexualbrott utelämnade!!!

Jag skulle vilja se raka siffror bara...
Finns en artikel på aftonbladet:
Citat:
En siffra brukar annars glömmas bort. Invandrare är mest överrepresenterade när det gäller våldtäkt.
Men det handlar om en mycket liten klick. 99,90 procent av alla invandrare registreras aldrig för våldtäkt under en femårsperiod.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0.../dokument.html

Jag tror dock att det kan ligga något i det där med att invandrare lättare blir anmälda. Svenskar är helt klart mer benägna att anmäla brott ifall det var någon invandrare, och våldtäkt borde ju inte vara något undantag.
Citera
2008-05-04, 22:50
  #7
Medlem
Papperstrassels avatar
Utelämnade siffror

Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag har suttit och läst BRÅs rapPort om invandrare och brottsligheten.
http://www.bra.se/extra/measurepoint...lsveutland.pdf
Kan någon tala om för mig hur stor del av alla våldtäkt som begås, begås av invandrare?
Det pratas om överrisker i tabellerna i BRÅs rapport . Det står det att överrisken för att en invandrare blir anmäld för en våldtäkt/försök till våldtäkt är 5 ggr större än för en svensk.
Men sen, på sidan 68 och 69 är det siffrorna för våldtäkt och sexualbrott utelämnade!!!

Jag skulle vilja se raka siffror bara...

Det kan ju ha att göra med att de tabellerma avser kvinnors brottslighet och då torde inte våldtäkt och andra sexualbrott inte vara särskilt vanliga.
Citera
2008-05-04, 23:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Finns en artikel på aftonbladet:http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0.../dokument.html

Jag tror dock att det kan ligga något i det där med att invandrare lättare blir anmälda. Svenskar är helt klart mer benägna att anmäla brott ifall det var någon invandrare, och våldtäkt borde ju inte vara något undantag.

Nja, vid en del brott kan det nog stämma att svenskar anmäler invandrare mer gärna än svenskar men jag tror inte våldtäkt är ett brott man låter bli att anmäla bara för att det var en svensk. "Jaja, men han var ju svensk, då struntar jag i att anmäla att jag blev våldtagen i parken på väg hem" eller vadå? Om man skall spekulera vilt så kan man ju också anta att anmälningsbenägenheten mot invandrare faktiskt är lägre eftersom folk är rädda för dem och vet att de ofta hotar vittnen och får hjälp av halva sin kriminella släkt som kanske sätter efter dig med knivar och pistoler i högsta hugg, vilket är ganska ovanligt när det gäller svenska brottslingar. Det finns fall med svenskar som t.o.m. tvingats fly från Sverige pga förföljelser från brottslingar de anmält. Själv skulle jag tänka mig noga för innan jag anmälde en incident som involverade ett gäng kurder eller zigenare t.ex. Det är inte säkert att det är värt besväret att man blir offentlig och att de får veta vem man är och var man bor, särskilt inte om man har familj. Om något så tror jag att den allmänna anmälningsbenägenheten har minskat rejält i samhället eftersom folk vet att inget händer i alla fall, plus att många är rädda för repressalier från brottslingar. Enda anledningen att anmäla är ofta av försäkringsskäl idag. Jag har blivit överfallen några gånger och anmälde det inte någon av gångerna, likadant är det med andra jag känner.
__________________
Senast redigerad av Varnagel 2008-05-04 kl. 23:04.
Citera
2008-05-04, 23:13
  #9
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Nja, vid en del brott kan det nog stämma att svenskar anmäler invandrare mer gärna än svenskar men jag tror inte våldtäkt är ett brott man låter bli att anmäla bara för att det var en svensk. "Jaja, men han var ju svensk, då struntar jag i att anmäla att jag blev våldtagen i parken på väg hem" eller vadå? Om man skall spekulera vilt så kan man ju också anta att anmälningsbenägenheten mot invandrare faktiskt är lägre eftersom folk är rädda för dem och vet att de ofta hotar vittnen och får hjälp av halva sin kriminella släkt som kanske sätter efter dig med knivar och pistoler i högsta hugg, vilket är ganska ovanligt när det gäller svenska brottslingar. Det finns fall med svenskar som t.o.m. tvingats fly från Sverige pga förföljelser från brottslingar de anmält. Själv skulle jag tänka mig noga för innan jag anmälde en incident som involverade ett gäng kurder eller zigenare t.ex. Det är inte säkert att det är värt besväret att man blir offentlig och att de får veta vem man är och var man bor, särskilt inte om man har familj. Om något så tror jag att den allmänna anmälningsbenägenheten har minskat rejält i samhället eftersom folk vet att inget händer i alla fall, plus att många är rädda för repressalier från brottslingar. Enda anledningen att anmäla är ofta av försäkringsskäl idag. Jag har blivit överfallen några gånger och anmälde det inte någon av gångerna, likadant är det med andra jag känner.
Dessutom avstår nog många från att anmäla utlänningar av rädsla för att bli rasiststämplade.
Citera
2008-05-04, 23:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
Dessutom avstår nog många från att anmäla utlänningar av rädsla för att bli rasiststämplade.

Ja det också. I USA finns det dokumenterade fall med vita liberaler som blivit överfallna av negrer men i anmälan till polisen hittat på att det var vita för att de inte ville vara "rasistiska".
Citera
2008-05-04, 23:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag tror dock att det kan ligga något i det där med att invandrare lättare blir anmälda. Svenskar är helt klart mer benägna att anmäla brott ifall det var någon invandrare, och våldtäkt borde ju inte vara något undantag.

Så med det menar du att om en svensk tjej blir våldtagen av en svensk kille så anmäler hon inte men om hon blir våldtagen av en invandrare så anmäler hon?
Citera
2008-05-05, 01:32
  #12
Medlem
brickbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Om han inte orkar söka:
Citat:
72,8 prosent av de registrerte gjerningsmennene i den ferske rapporten har bakgrunn fra et annet land enn Norge.

Det ser väl ungefär likadant här i Svedala.

Förresten, tänk er en sådan artikel i svensk press....

Ja, du, jag väntar bara på att något PK-troll dyker upp och säger att det är Svenskar som åker till Norge och våldtar norskor, och vise versa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback