Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 10:24
  #421
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Jag mailade Länsstyrelsen en ansökan om tillstånd för nån vecka sen... Hur lång tid brukar det ta innan man får svar, och hur brukar svaren komma? (brev/epost)
Citera
2017-02-07, 17:27
  #422
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Jag mailade Länsstyrelsen en ansökan om tillstånd för nån vecka sen... Hur lång tid brukar det ta innan man får svar, och hur brukar svaren komma? (brev/epost)
Dom kommer per brev. Jag är ledsen at säga det men lite beroende på vilket län det gäller så kommer du få vänta mellan 2 månader upp till ett år.. Länsstyrelsen har inte detta som prio och dom gör dessutom vad dom kan för att folk ska tröttna och ge upp.. Jag har inne ansökningar som jag skickade in i November och har inte hört ett knyst ännu..
Citera
2017-02-07, 19:52
  #423
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Dom kommer per brev. Jag är ledsen at säga det men lite beroende på vilket län det gäller så kommer du få vänta mellan 2 månader upp till ett år.. Länsstyrelsen har inte detta som prio och dom gör dessutom vad dom kan för att folk ska tröttna och ge upp.. Jag har inne ansökningar som jag skickade in i November och har inte hört ett knyst ännu..

Några dagar i Blekinge, fast ansökan var kanske enkel....
Citera
2017-02-07, 21:43
  #424
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Några dagar i Blekinge, fast ansökan var kanske enkel....
Måste vara rekord. På alla fb-grupper mm så berättas det om långa väntetider.. Och som sagt väntar jag ännu. Västra Götaland. Pratat med några andra i samma län som väntade 6 resp 7 månader. Jag ska söka i vatten med dykutrustning så jag blir glad om jag har tillstånden klara till maj-juni nån gång.
Citera
2017-02-22, 09:44
  #425
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Mailade ansökan den 3 februari. Fick tillstånd för 2st badstränder och en skog.
__________________
Senast redigerad av Haid-D-Salaami 2017-02-22 kl. 09:54.
Citera
2017-02-22, 13:19
  #426
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
Mailade ansökan den 3 februari. Fick tillstånd för 2st badstränder och en skog.
Skickade in mina i november och inget än....
Citera
2017-02-23, 21:07
  #427
Medlem
MrRelaxs avatar
När kommunen är markägare till de områden man ska söka till måste man få deras godkännande då innan man skickar in ansökan?

Är det negativt att ansöka om alla kommunägda bDstränder i kommunen samtidigt? Och om man t.ex då ska ansöka om annat område än badstrand, vilka kan ni rekomendera, brukar det vara problem att få markägarens tillstånd?

Tack på förhand.
Citera
2017-02-23, 22:56
  #428
Medlem
Firelines avatar
Hallå alla detektorister.
Är det någon här som använder sej av Garrett AT Pro och letar i vatten? Den ska ju inte funka så bra i saltvatten vad jag har förstått, men hur är den i bräckt vatten, typ Östersjön? Fungerar den dugligt där eller räcker det med att vattnet är "salt" helt enkelt för att det ska ställa till problem? Är det någon här som har testat, eller är det insjöar som gäller?
Citera
2017-08-14, 20:37
  #429
Medlem
Sjuntorparns avatar
Va e straffet för att detektera utan tillstånd? Bryr sej polisen ens? Risken borde vara obefintlig om man rör sej på egna marker?
Citera
2017-08-15, 12:09
  #430
Medlem
Sjuntorparns avatar
Ansökan ska visst vara tidsbegränsad. Är det någon idé att dra till med flera år, hur länge man vill ha tillstånd?
Citera
2017-09-02, 20:45
  #431
Medlem
Morphiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Va e straffet för att detektera utan tillstånd? Bryr sej polisen ens? Risken borde vara obefintlig om man rör sej på egna marker?

Beror väl lite på vart du söker? Om du går på länsstyrelsen markerade områden för fornminnen så lär det bli ett jäkla liv om du blir påkommen. Men går du på egen mark så är det inga problem. Var bara öppen med folk som frågar vad du gör. Berätta om din hobby in till minsta detalj och visa dina fynd så kommer du bara möta positiva människor som kommer att erbjuda dig söka på deras fält eller tomter =) Alla har vi en liten skattletare inom sig som vill veta vad som döljer sig under jord

Det är av egen erfarenhet
Citera
2017-09-11, 18:43
  #432
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fireline
Hallå alla detektorister.
Är det någon här som använder sej av Garrett AT Pro och letar i vatten? Den ska ju inte funka så bra i saltvatten vad jag har förstått, men hur är den i bräckt vatten, typ Östersjön? Fungerar den dugligt där eller räcker det med att vattnet är "salt" helt enkelt för att det ska ställa till problem? Är det någon här som har testat, eller är det insjöar som gäller?


Ja du, kolla här manualen http://www.garrett.com/hobbysite/hbb...nt_english.pdf

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback