Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-04, 12:35
  #1
Medlem
(Jag känner till att det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att använda metalldetektor, vill man diskutera det ber jag att man tar det i en annan tråd.)

(DISCLAIMER: Hittade ingen bättre avdelning, mod får flytta om det behövs.)

Jag tänkte testa att leta lite smått och gott med metalldetektor. Exempel; gå till ett festområde dagen efter, vid kanske 5 på morgonen, och helt enkelt skanna av och se vad man hittar. Man kan ju ev. tjäna några kronor.

Finns det någon som är bra på detta och kan ge några tips och råd?

Jag förutsätter att mynt som folk tappat är lätta att hitta. Är det så? Kan man även hitta sedlar? De har ju en viss mängd metall i sig.

Guld- och silverföremål (ringar, halsband o.dyl), är dessa lätta att hitta?

Hur bör man gå tillväga för att söka av ett område? Ska man använda markörer såsom snören och pinnar för att dela av?

Tips på bra ställen och tidpunkter? Jag antar att stränder är rena guldgruvan?
Citera
2008-05-04, 12:42
  #2
Avstängd
adisbladiss avatar
Urban Exploration?

Nu är du allt ute och cyklar..
Citera
2008-05-04, 16:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Urban Exploration?

Nu är du allt ute och cyklar..

Jamenvarfasenskajagläggadendå??
Citera
2008-05-04, 16:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jamenvarfasenskajagläggadendå??
arbetsliv eller övrigt kanske?
om du skulle leta efter nått UE-objekt så kan den ju dock vara kvar, men men...
Citera
2008-05-04, 19:28
  #5
Medlem
lockbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
arbetsliv eller övrigt kanske?
om du skulle leta efter nått UE-objekt så kan den ju dock vara kvar, men men...

ja exakt, kanske lite gömda luckor!
Citera
2008-05-04, 20:11
  #6
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jamenvarfasenskajagläggadendå??
en metalldetektor hittar metall, inte sedlar , lyckas du hitta guld med den så lovar jag att sluta arbeta!
Citera
2008-05-04, 21:08
  #7
Moderator
Humbugs avatar
Trådar om metalldetektorer
Är nog inget för en Urban Explorer


Till Övrigt från UE
/mod

(Där fick jag allt till det, va?)
Citera
2008-05-04, 21:12
  #8
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
en metalldetektor hittar metall, inte sedlar

Den lilla remsan i sedeln ska väl vara av metall?
Nu kan jag inget om metalldetektorer, men kanske kan en tillräckligt kraftig sådan ge utslag?
__________________
Senast redigerad av Humbug 2008-05-04 kl. 21:14.
Citera
2008-05-05, 09:31
  #9
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Trådar om metalldetektorer
Är nog inget för en Urban Explorer


Till Övrigt från UE
/mod

(Där fick jag allt till det, va?)
HAHA! Ja, den var bra...

Ang. metalldetektorer så ger de självklart utslag på sedlar!
I en sedeltestare finns en UV-lampa för att göra vattenstämplar och säkerhetstryck synligt och en metalldetektor för att känna av om det finns en säkerhetstråd...

Om man har en "vanlig" metalldetektor kan man förmodligen inte hitta sedlar, då de flesta "vanliga" går djupt ner i marken med en låg frekvens...
En detektor med låg frekvens går djupt ner i marken men har svårt att hitta små föremål.
De med höga frekvenser går inte så djupt men är bättre på att hitta små föremål.

Däremot finns det FBS och BBS på en del av metalldetektorerna... Dessa använder minst 20 respektive 10 frekvenser samtidigt.
Dom går alldeles utmärkt att finna sedlar och små föremål med och även hitta övertäckta luckor, brunnslock m.m


Nazipolis: Du borde dirigera naken...
Det går alldeles utmärkt att hitta guld med metalldetektor... ända ner till 1mm's korn. Det finns t.om speciella guldletardetektorer och för runt 32.000 får du en som kan hitta det mesta...
Citera
2008-05-05, 09:34
  #10
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Kanske skulle lägga tillbaka denna tråd i UE-forumet...
Jag skulle själv väldigt gärna använda en detektor för att söka efter gömda luckor, avluftningsrör o.s.v...
En del på UE-forumet skulle nog vilja diskutera?
Citera
2008-05-05, 12:41
  #11
Medlem
Då jag själv äger en metalldetektor och har sökt skatter lite varstans så kan jag komma me ett skönt tips;

Åk till stranden!

Där kan du med lite tur hitta allt från borttappade smycken från badgäster till sådant som drivit iland med vattnet. Dessutom är det enkelt att gräva i sand.

Kommer det nån och undrar vad du gör så säg att du tappat dina nycklar och desperat måste ha tillbaka dom, alternativt håll hela metalldetektorn i en svart sopsäck och påstå att du letar tomburkar. Koppla in ett par hörlurar så för att minska risken att någon hör dej.


Vilka slags metaller du kan hitta å på vilka djup etc skiljer sig från detektor till detektor...

Lycka till!
Citera
2009-02-15, 20:49
  #12
Medlem
Baalzamons avatar
Hur har det gått, hittade TS något kul? Jag har precis lagt en beställning på en X-terra 70 så nu behöver jag alla tips man kan få. Målet är att detektorn skall betala sig under detta år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback