Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-03, 12:55
  #1
Medlem
Jippi då har man fått tag i lite härliga fentanylplåster av 100-styrkan, som jag med njutning lägger under tungan

Men nu till min fråga;
-Ni som varit beroende av tunga opiater som morfin, oxy, heroin, fentanyl etc, under en längre tid, minst ett halvår.. och lyckats sluta, efter hur många doser el dagars bruk upplever ni abstinens igen?
Då man inte har ett beroende krävs ju minst 1-2 veckors konstant bruk för uppleva abstinens, men jag upplever att det enbart krävs någon eller ett par dagars bruk, då man väl har ett opiatberoende "i bagaget" så att säga.
Tyvärr!

Har försökt söka på detta ämne på Pubmed mfl men inte hittat några studier. Kanske inte helt etiskt heller att undersöka/framkalla abstinenser.. Men hade varit intressant att se!

Dessutom, när man väl ska ta, och lyckats få tag i en viss mindre mängd.
-Är det smartast att smälla i sig hög dos under få dagar, eller ta en lägre dos under längre tid, om man vill få så lite abstinens som möjligt? Dvs ponera att man har 10 st oxy 40mg tabletter, ska man ta 5 st/dag i 2 dar, eller 2 st/dag i 5 dar?
Själv tror jag på det förstämnda, att det är längden på intaget som styr, snarare än dosen i sig? Men jag kan ha fel.

Mmm.. smaskar vidare på mitt plåster, har klippt ut motsvarande ca en 40 mikro/h-bit som jag njuter av Men jag har rätt bra tolerans, tyvärr får man detta fort av fentanyl.
Citera
2008-05-03, 14:10
  #2
Avstängd
youdontknowmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drduro
Jippi då har man fått tag i lite härliga fentanylplåster av 100-styrkan, som jag med njutning lägger under tungan

Men nu till min fråga;
-Ni som varit beroende av tunga opiater som morfin, oxy, heroin, fentanyl etc, under en längre tid, minst ett halvår.. och lyckats sluta, efter hur många doser el dagars bruk upplever ni abstinens igen?
Då man inte har ett beroende krävs ju minst 1-2 veckors konstant bruk för uppleva abstinens, men jag upplever att det enbart krävs någon eller ett par dagars bruk, då man väl har ett opiatberoende "i bagaget" så att säga.
Tyvärr!

Har försökt söka på detta ämne på Pubmed mfl men inte hittat några studier. Kanske inte helt etiskt heller att undersöka/framkalla abstinenser.. Men hade varit intressant att se!

Dessutom, när man väl ska ta, och lyckats få tag i en viss mindre mängd.
-Är det smartast att smälla i sig hög dos under få dagar, eller ta en lägre dos under längre tid, om man vill få så lite abstinens som möjligt? Dvs ponera att man har 10 st oxy 40mg tabletter, ska man ta 5 st/dag i 2 dar, eller 2 st/dag i 5 dar?
Själv tror jag på det förstämnda, att det är längden på intaget som styr, snarare än dosen i sig? Men jag kan ha fel.

Mmm.. smaskar vidare på mitt plåster, har klippt ut motsvarande ca en 40 mikro/h-bit som jag njuter av Men jag har rätt bra tolerans, tyvärr får man detta fort av fentanyl.


För mig räcker det med två dagar för att kunna känna igen avtändingssymptonen, men inte så att det blir jobbig. Däremot är det lätt hänt att man skjuter på det en dag för den sakens skull, och det är jävligt farligt. Men efter en veckas brukande är det kört, då börjar det bli riktigt jobbigt. Så jävla lätt hänt att tiden bara går utan att man märker det.

Var på din vakt och håll stenhårt på dina principer. Jag lyckades trilla dit rejält igen efter 4-5 års uppehåll och det kosta mig mycket. Idag är jag dock grön igen, men vägen ditt har varit jävligt jobbigt och den draken var lååååångt ifrån värt det......
Citera
2008-05-03, 14:19
  #3
Medlem
Micke7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drduro
Jippi då har man fått tag i lite härliga fentanylplåster av 100-styrkan, som jag med njutning lägger under tungan

Men nu till min fråga;
-Ni som varit beroende av tunga opiater som morfin, oxy, heroin, fentanyl etc, under en längre tid, minst ett halvår.. och lyckats sluta, efter hur många doser el dagars bruk upplever ni abstinens igen?
Då man inte har ett beroende krävs ju minst 1-2 veckors konstant bruk för uppleva abstinens, men jag upplever att det enbart krävs någon eller ett par dagars bruk, då man väl har ett opiatberoende "i bagaget" så att säga.
Tyvärr!

Har försökt söka på detta ämne på Pubmed mfl men inte hittat några studier. Kanske inte helt etiskt heller att undersöka/framkalla abstinenser.. Men hade varit intressant att se!

Dessutom, när man väl ska ta, och lyckats få tag i en viss mindre mängd.
-Är det smartast att smälla i sig hög dos under få dagar, eller ta en lägre dos under längre tid, om man vill få så lite abstinens som möjligt? Dvs ponera att man har 10 st oxy 40mg tabletter, ska man ta 5 st/dag i 2 dar, eller 2 st/dag i 5 dar?
Själv tror jag på det förstämnda, att det är längden på intaget som styr, snarare än dosen i sig? Men jag kan ha fel.

Mmm.. smaskar vidare på mitt plåster, har klippt ut motsvarande ca en 40 mikro/h-bit som jag njuter av Men jag har rätt bra tolerans, tyvärr får man detta fort av fentanyl.
Nu är du på tunt is och halkar! Oxycontinen är dubbelt starkare än vanlig morfin! Så att 5st Oxy 40mg/dag är väl att ta i ganska ordentligt! Om du nu inte har en jävla tolerans! Folk brukar överskatta sin toleransnivå! Detta gäller speciellt om du har kört på Fentanylplåster och tror att du har samma tolerans med Oxyn! Skulle inte tro det! Naturligtvis är det bättre att ta en lite högre dos i fem dagar, än en dos på 10 dagar! Ju längre du utsätter kroppen för morfin, ju säkrare är abstinens och beroendesymptom!

Var försiktig med dessa mediciner! Jag kan intyga, som är ordentligt beroende! Det är så jävla lätt att fastna och ett rent HELVETE att komma ur ett opiatberoende!

Jag kunde inte sluta med Oxyn, så nu är det Metadon som gäller!
Citera
2008-05-03, 15:35
  #4
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag skulle rekommendera att TS tar oxykodon max två gånger i veckan (bara en gång om han vill ha lite marginal) istället för att köra race... Då borde han kunna hålla sig till att ta samma dos varje gång i år efter år och aldrig behöva uppleva en abstinens...
Citera
2008-05-03, 18:50
  #5
Medlem
Micke7; Jag tog bara ett exempel med oxyn. Men jag har/har haft enormt hög tolerans ja, då jag hade i princip obegränsad tillgång till gratis oxy... Då jag körde dessa brukade jag mot slutet snorta 4-5 st på en gång! Och kanske göra detta 2-3 gånger på en dag. Ett DYGN snortade jag upp en hel 28 förpackning utan att bli alltför överpåverkad... så du behöver nog inte vara orolig för mej, men tack ändå Dessutom har jag ordentligt med kunskap inom området =)

När det gäller fentanyl har jag väldigt hög tolerans här med. Man behöver inte alls vara så försiktig med dessa bara man vet vad man gör, och börjar med minimal dos. Självklart inte den första tunga opioiden man bör prova, men har man tolerans bör det inte vara några problem! Ta Och klipp ut en liten bit från plåstret och ta sublingualt - lysande effekt! Jag har givit min tjej, som har 0 tolerans, ca en 1x1-2 cm bit och detta var för henne lagom för att bli påverkad.

PS. Finns inget härligare än ligga o mysa med en tjej när man tagit opioider! DS.

Själv var jag till en början nära till OD då jag tog ett helt 25 mikro plåster och la under tungan. Jag "fastnade" stående en kvart utan att kunna röra mej =) När jag däremot tog som mest kunde jag tåla ett helt 100 plåster sublingualt utan att bli alltför påverkad! Man får väldigt snabbt hög tolerans på fentanyl tyvärr! Jag kunde vräka i mig en hel 5st ask med 100-plåster på ca 2 dagar... Detta förstås delvis pga att de är så kortverkande. Samt att jag har enormt dålig självdiciplin... I högre doser blir dock effekten mer varaktig.
Då jag hade kört detta hårda fentanyl-race (flera månader) och skulle gå tillbaka till oxyn, hade oxyt knappt ngn effekt alls! Jag trodde i princip att alla tunga opioider hade samma effekt... men uppenbarligen är fentanylet i sin egen klass, bortsett från att det är verksamt i väldigt låga doser som bekant. Dessutom märkte jag att fentanyl, men inte oxy, kunde "ta sig igenom" Subutex/buprenorfins antagonist(blockerande)-egenskaper...

Nemesis; Jag har tyvärr inte din goda självdiciplin Starkt av dej! Själv smäller jag alltid i mig alt jag fått tag i, är jag riktigt duktig kanske jag kan dra ut på det, men frågan är vilket som är smartast då. Om det är totaldosen eller intagets längd som styr hur mkt abstinens man får.

Tillbaka till min ursprungliga fråga; Några fler som vill kommentera? Dessutom; Tycker ni att man får svårare absitens om man tagit en jättehög dos, jämfört med om man tagit en lite lägre dos(under lite längre tid i detta fall, dvs)? Kan låta självklart el logiskt men jag är inte helt säker på att så är fallet, har tyvärr inte hittat ngra studier här heller, vilket hade varit intressant/nyttigt!
Citera
2018-09-26, 23:52
  #6
Medlem
Har varit förgitad/beroende av , första gånger var det Treo , avtändningen ca. 10 dagar i svett , frysfrossa och kroppen skrikande efter mer !
andra gången Oxy , avgiftningen något längre , ca 12-13 dagar av samma svett/frysfrossa mm.
Tredje gången Fentanyl , var utan plåster 100mg/h , effekt i 3dygn , efter ca. 5dygn börjar helvetet , höll på i minst 15 dagar innan det var över ...kan säga att självmordstankarna låg på 99% ...det värsta jag varit med om (har dock ej fött barn) som man .
I detta nu använder jag varken Treo eller Oxy men behöver fortfarande mina F-plåster nu men gått ner till 50mg/h ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback