Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-01, 13:35
  #1
Medlem
Igår när vi va påväg hem längs avenyn såg vi att en civilpolis hade stoppat en på permobil. Personen i permobilen fick göra blåstest. Vet inte hur det slutade för vi fortsatte vår färd.

Antar att detta inte är något som händer varje dag men hur är reglerna egentligen? Själv tycker jag att poliserna kan jaga de som gör värre saker än att åka fram rattfull på en permobil i den låga farten de går i. Som polis skulle jag må jvligt dåligt om jag gjorde en sån grej. Kan tillägga att han inte va så himla gammal och hade nån form av handikapp.
__________________
Senast redigerad av ernot 2008-05-01 kl. 13:40.
Citera
2008-05-01, 14:01
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Givetvis får man inte köra permobil berusad. Det är ett fordon.

Bill Murray åkte fast för att ha rattat en golfbil när han var i Stockholm, förra året. Varför han åkte golfbil mitt i stan är dock en gåta....

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article608875.ab
Citera
2008-05-01, 15:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Givetvis får man inte köra permobil berusad. Det är ett fordon.

Bill Murray åkte fast för att ha rattat en golfbil när han var i Stockholm, förra året. Varför han åkte golfbil mitt i stan är dock en gåta....

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article608875.ab

Tycker det är lite skillnad på en permobil och en golfbil. Det är ju hans enda sätt att ta sig fram och han åkte sakta frammåt med sina kompisar... Tycker det är rätt elakt att han inte får vara lite berusad då det är hans enda sätt att ta sig fram.
Citera
2008-05-01, 15:27
  #4
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernot
Tycker det är lite skillnad på en permobil och en golfbil. Det är ju hans enda sätt att ta sig fram och han åkte sakta frammåt med sina kompisar... Tycker det är rätt elakt att han inte får vara lite berusad då det är hans enda sätt att ta sig fram.

Färdtjänst.
Med tanke på hur ont det gör att bli påkörd av en barnvagn som träffar fotknölen så vill ajg inte ens tänka på hur en permobil känns.

Men dom bör inte va nitiska utan bara köra blåstest om han beter sig trafikfarligt eller riskerar sin eller andras hälsa och liv.
Citera
2008-05-01, 15:43
  #5
Medlem
Polarn har permobil, han åkte fast full men klarade sig. Permobil räknas som gående
Citera
2008-05-01, 15:45
  #6
Avstängd
al-ciadas avatar
Citat:
Polarn har permobil, han åkte fast full men klarade sig. Permobil räknas som gående

Korrekt, permobil uppfyller inte rekvisiten för rattfylla i strafflagstiftningen.
Citera
2008-05-01, 17:24
  #7
Medlem
MaZtoRs avatar
Hur är det med de trehjuliga elmopparna som endel haddikappade har? De går ju rätt snabbt. Har själv kört en sådan på fyllan. Dock inte med någon polis i närheten.
Citera
2008-05-01, 17:37
  #8
Medlem
Bluebeast72s avatar
Permo olycka!

Dags att uppmärksamma dessa vadaler till gamlingar som kör rattfulla o uppenbart är trafikfarliga även nyktra.

Titta bara här...skamligt är ordet!


http://www.liveleak.com/view?i=71a_1209620905
Citera
2008-05-01, 17:39
  #9
Medlem
ariers avatar
ojojoj vad den hunden måste ha ylat!....stackarn...
Citera
2008-05-01, 20:03
  #10
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Hur är det med de trehjuliga elmopparna som endel haddikappade har? De går ju rätt snabbt. Har själv kört en sådan på fyllan. Dock inte med någon polis i närheten.
elmoppe är ett motorfordon och då blir rattfylleri när man kör på fyllan, är det däremot permobil så räknars det som gående i lagstiftningen.
Citera
2008-05-01, 22:48
  #11
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
elmoppe är ett motorfordon och då blir rattfylleri när man kör på fyllan, är det däremot permobil så räknars det som gående i lagstiftningen.

Vad går under kategorin permobil då? Elmopparna jag syftar på används ju av personer som inte kan gå längre än några meter utan hjälp.
Citera
2008-05-02, 06:39
  #12
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Vad går under kategorin permobil då? Elmopparna jag syftar på används ju av personer som inte kan gå längre än några meter utan hjälp.
Permobil ska gå i gångfart 7-8km/h, annars blir det elmoppe
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback