Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-02, 23:20
  #13
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Borde inte juden ha en davidsstjärna, snarare än ett kors?
Precis vad jag tänkte...
Citera
2017-06-15, 18:04
  #14
Medlem
Anonrouges avatar
Ja, jag har sett hur man gör och skall genast försöka komma ihåg det hela. Det är 3 män som står i kön till Sankte Per och de måste alla visa sin biljett. Den tredje mannen har i kön vikt ett pappersflygplan, men han har inte heller någon biljett. Nr:1 i kön ber honom desperat att ge honom NÅGONTING, VAD SOM HELST, så han åtminstone får en chans. Då river mannen pappersplanet på längden och ger honom den smalaste delen. Nr:1 ger papperet till SP som vecklar upp papperet som nu faller i 4 delar vilka i sin tur kan vecklas upp. När han gör det blir delarna 4 bokstäver som bildar ordet "HELL". SP säger: Aha, jag förstår, varpå han låter hissen med mannen i åka ner till helvetet.
Mannen som nu står före honom och är först i kön ber honom om samma sak, för det enda de sett är att den förste mannen fick gå in i hissen till himlen. Mannen med det rivna planet, river det längs med men nu i två likadana delar och ger mannen den avrivna delen. När SP nu vecklar upp denna pappersbit blir det i 3 delar, men ihopsatt bildar bitarna ett hakkors. SP säger varsågod in och pekar på hissen. Åter igen far hissen ner i helvetet. Så lämnar den siste mannen över den långa, smala pappersbit han har kvar och SP vecklar upp den. Denna bit är endast i ett stycke och uppvecklad formar det ett perfekt kors. Då ler SP och säger du är väntad käre man. Välkommen till ditt nya hem. Mannen stiger in i hissen och åker så upp till Gud och frid.

Så berättar man historien samtidigt som man viker ett riktigt pappersplan som man mycket enkelt gjorde i skolan. Papperet som man startar vika, måste vara en perfekt kvadrat när man startar, sen river man planet underifrån i 3 delar och den man viker upp sist är den översta delen av planet längs med hela planet. Jag måste själv vika ett gäng nu tills jag kommer på precis hur många vikningar man skulle göra. Man viker 3-5 gånger.
Den förste som klarar det kan väl skriva in här hur det var, för det är en stencool grej att göra på puben för att hänföra en brud! Lycka till!!
Citera
2017-06-15, 18:36
  #15
Medlem
Detdär gamla pusslet minns jag från en bok av Martin Gardner. En snabb googling ledde mig till denna sida (PDF) där lösningen finns på sid. 8.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback