Igårkväll beslutade jag mig för att installera ett nytt XP på datorn, eftersom att det gamla var angripet av ett hopplöst virus.
Jag skapade en ny partition i hårddisken och på det installerade jag det nya XP:t. Sedan startade jag upp det nya operativsystemet och kunde med fördel då kopigera de filer jag önskade från mitt gamla operativsystem. Sedan radera jag de resterande filerna från den gamla partitionen, inklusive windowskatalogen och allt annat.
Då hade jag alltså två partitioner i hårddisken, en tom partition och en partition med ett färskt XP.
Naturligtvis ville jag radera paritionen som hade haft det infekterade XP:t, för ge den nya partitionen mer utrymme. Till den uppgiften använde jag mig av "Partition Magic 8". När jag var raderat den gamla partitionen startade jag om datorn då progget bad mig om det.
Men när jag startade upp datorn möts jag av meddelandet att datorn inte fann något operativsystem. Jag sätter då i en ubuntuskiva och startar upp datorn och finner att min "nya" partition finns kvar med alla systemfiler och andra filer. Den gamla partitionen finns också kvar.
Jag har kommit till slutsatsen att datorn är inställd på att min "gamla partition" är ställd som aktiv och att den försöker boota från den, vilket då misslyckas då det inte finns något operativsystem på den.
Jag sökte och fann lite tips och program, men inget hjälpte.
Tacksam för svar
Mansig
Senast redigerad av Mansig 2008-04-30 kl. 17:50.
Tack för era svar, men jag fick aldrig något av de felmeddelandena. Dessutom har problemet nu en ny karaktär.
Istället för att fippla runt med de två partitionerna och deras inställningar, så tänkte jag att jag skall börja om från skratch. Jjag gjorde jag en säkerhetskopigering på allt relevant.
Sedan satte jag i Hiren's boot-cd, formaterade paritionerna och satte ihop de, varpå jag satte i en XP-skiva och började installationen.
Som ni säkert känner till, så formaterar först XP-installationen hårddisken och kopigerar över alla installationensfiler. Sedan startas den om automatisk och börjar installationen. Men när den startats om och skall börja installationen händer ingenting.
En liggande markör blinkar på skärmen, men inget mer. Jag lät det vara så över natten, men inga framsteg. Det händer inte heller något, oavsett vad man trycker på tangentbordet.
Jag har försökt flera gånger, och med en XP Home-skiva som jag också hade liggande hemma. Men det är alltid samma resultat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!