Hejsan,
min laptop är grymt seg trots att den knappt använder någon cpu alls i taskmanagern. Jag kör Kaspersky och Adaware och hittar inget virus eller liknande där. Vad kan man mer kolla/tweaka till om ens dator e slö?
Men ett tips är att se till att ha de nyaste drivrutinerna för ditt chipset och s-ata kontroller det kan hjälpa en del (grafikdrivisar verkar ju alla hetsuppdatera, men det finns ju trots allt mer )
Är nästan 100 % säker på att det är din CPU temperatur som är för hög, hade likadant problem på min dator. Kolla så det inte sitter damm eller liknande i fläktarna.
Hör du ljudet av hovar är det antagligen hästar, inte zebror.
Börja alltid med det mest uppenbara.
Vad är igång?
Har felet smygit sig på?
Har felet uppträtt efter att något speciellt hänt?
Börja med att kontrollera vad som autostartas både i processväg och programväg. Se till att det bara är MS-processer och ditt AV och shitwareprog som autostartar. Allt annat behöver antagligen inte autostarta. Med allt annat menar jag de 10-30 program som dyker upp i aktivitetsfältet nere vid klockan. Alla dessa program äter ditt minne vilket antagligen är ditt problem.
Om datorn varit igång länge utan ominstallation så kan det vara dags för en defrag. Defragmentera dina hårddiskar för bättre prestanda.
Rensa ut alla dina tempkataloger och frigör lite diskutrymme. Har din växelfil tillräckligt med fri diskyta att buffra på? Minst 3gr RAM skall vara ledigt, helst dubbelt så mycket.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!