2008-04-28, 20:02
Medlem
Hejsan,
min laptop är grymt seg trots att den knappt använder någon cpu alls i taskmanagern. Jag kör Kaspersky och Adaware och hittar inget virus eller liknande där. Vad kan man mer kolla/tweaka till om ens dator e slö?

Mvh
Topset
Citera
2008-04-28, 20:10
Medlem
Posta specsen på datorn =)

Men ett tips är att se till att ha de nyaste drivrutinerna för ditt chipset och s-ata kontroller det kan hjälpa en del (grafikdrivisar verkar ju alla hetsuppdatera, men det finns ju trots allt mer )
Citera
2008-04-28, 21:23
Medlem
Det är en HP Pavilion zd8000 med Pentium 4 CPU 3.20 GHz, 1 GB RAM. Windows XP SP 2.

Chipset och S-ata vad heter det i enhetshanteraren?
Citera
2008-04-29, 15:14
Medlem
Är nästan 100 % säker på att det är din CPU temperatur som är för hög, hade likadant problem på min dator. Kolla så det inte sitter damm eller liknande i fläktarna.
Citera
2008-05-04, 12:27
Medlem
Tackar, har dammsugit fläktarna nu. Såg att det alltid är 2 av 3 fläktar igång, tror CPU värmen skulle gå ner om alla var igång samtidigt.

Mvh
Topset
Citera
2008-05-04, 15:48
Medlem
Bövelens avatar
Hör du ljudet av hovar är det antagligen hästar, inte zebror.

Börja alltid med det mest uppenbara.

Vad är igång?
Har felet smygit sig på?
Har felet uppträtt efter att något speciellt hänt?

Börja med att kontrollera vad som autostartas både i processväg och programväg. Se till att det bara är MS-processer och ditt AV och shitwareprog som autostartar. Allt annat behöver antagligen inte autostarta. Med allt annat menar jag de 10-30 program som dyker upp i aktivitetsfältet nere vid klockan. Alla dessa program äter ditt minne vilket antagligen är ditt problem.

Om datorn varit igång länge utan ominstallation så kan det vara dags för en defrag. Defragmentera dina hårddiskar för bättre prestanda.

Rensa ut alla dina tempkataloger och frigör lite diskutrymme. Har din växelfil tillräckligt med fri diskyta att buffra på? Minst 3gr RAM skall vara ledigt, helst dubbelt så mycket.

Uppdatera drivrutinerna för ditt chipset.

GLHF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in