• 1
  • 2
2008-04-28, 10:34
Medlem
kivalovskis avatar
Jag har haft min bil påställd sedan första aprill och har haft MAXIMAL otur med skiten.
Första krocken 4 aprill (parkeringskada där jag backade in i en annan)

Andra krocken i torsdags (min kompis kör in i en parkerad bil)

Så jag lämnar i den i fredags eftersom det inte gick att köra skiten längre, fick nyss ett samtal från volvo där de säger att min bil har brunnit upp under natten.

Tydligen så är det någon/några som tagit sig in på volvo och satt eld på tre bilar som stor ute, varav en var min bil

Kollade tidningen på nätet och hittade det här
http://www.bt.se/nyheter/boras/fler-...tt-(609665).gm

Vad är det som gäller när det blir såhär?
Ska över till volvo nu och höra vad de har o säga, vet fan inte vad jag ska göra nu..... min pärla har lämnat mig pga några jävla skitungar som måste bränna upp allt i sin väg.

Hur blir det med den ekonomiska biten? Jag har en självrisk på 5000kr plus 1000kr om någon annan part är inblandad i olyckan.

Olycka 1: 6000kr
Olycka 2: 6000kr
Brand: 5000kr

Totalt 17000kr

Blir fan chockad när jag tänker på det 17 jävla tusen på en månad!
Kommer jag att få betala allt eller får de stå för branden? Bilen stod inne hos de på gården, är det inte deras ansvar?

Snälla säg vad jag ska göra........
Citera
2008-04-28, 11:49
Medlem
Flinta82s avatar
Inte fan kan väl självrisken bli 17 papp!?

Är ju ett tillfälle, och du är ju dessutom inte på något sätt vållande....

Uppdatera gärna med mer information när du har...
Citera
2008-04-28, 12:46
Bannlyst
Jag har moderna försäkringar och detta stod på deras hemsida.

Självrisk vid flera skador
Om flera skador inträffar vid samma tillfälle och ersättning ska betalas från flera delar av försäkringen behöver du bara betala en självrisk - den högsta. Trafikförsäkringens självrisk måste dock alltid betalas utöver annan självrisk.

Så bara kolla upp vad som gäller med ditt försäkringsbolag.
Citera
2008-04-28, 13:18
Medlem
actionbents avatar
Den första självrisken lär du betala själv.
Den andra bör ju din polare betal om han har krockat med din bil.
Den tredje går det nog att förhandla hen bilverkstan om, juridiskt vet jag dock inte vad som gäller vid skada hos verkstan.
Citera
2008-04-28, 14:54
Medlem
BesserWissers avatar
Citat från KBV: http://www.kbv.nu/dok/Repvillkor.pdf

16. Verkstadens ansvar för fordonet
Verkstaden ansvarar för att fordonet inte skadas medan det är
inlämnat. Ansvaret övergår på verkstaden när fordonet har ställts på
en av verkstaden anvisad plats och nycklarna har överlämnats.
Verkstaden går fri från ansvar om den kan visa att skadan inte beror
på försummelse från verkstadens sida.
För föremål som är kvarlämnade i fordonet och inte hör till den
normala utrustningen ansvarar verkstaden endast om ett särskilt avtal
om detta har träffats.
Verkstadens ansvar upphör när fordonet har avhämtats och nycklarna
har överlämnats till kunden eller när fordonet på kundens begäran har
ställts på en överenskommen plats och låsts.
Citera
2008-04-28, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Citat från KBV: http://www.kbv.nu/dok/Repvillkor.pdf

16. Verkstadens ansvar för fordonet
Verkstaden ansvarar för att fordonet inte skadas medan det är
inlämnat. Ansvaret övergår på verkstaden när fordonet har ställts på
en av verkstaden anvisad plats och nycklarna har överlämnats.
Verkstaden går fri från ansvar om den kan visa att skadan inte beror
på försummelse från verkstadens sida.

För föremål som är kvarlämnade i fordonet och inte hör till den
normala utrustningen ansvarar verkstaden endast om ett särskilt avtal
om detta har träffats.
Verkstadens ansvar upphör när fordonet har avhämtats och nycklarna
har överlämnats till kunden eller när fordonet på kundens begäran har
ställts på en överenskommen plats och låsts.

Det är väl den klausulen som gör att du får betala allt ur egen ficka. Surt sa räven.
Citera
2008-04-28, 15:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl den klausulen som gör att du får betala allt ur egen ficka. Surt sa räven.
Fan det missade jag. Men verkstaden måste väl ha nån försäkring om bilen står på deras område utomhus?
Citera
2008-04-28, 15:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Fan det missade jag. Men verkstaden måste väl ha nån försäkring om bilen står på deras område utomhus?

Jo jag skojade lite. Utan att veta med säkerhet, förutsätter jag att verkstadens försäkring går in och 'täcker' detta. Täcker inom citattecken för fullständig ersättning för bil + omak får du ju aldrig.
Citera
2008-04-28, 15:40
Medlem
riktig otur allt det där... men vad säger kompisen - tänker han betala sin del väl?

googlade lite och nu verkar det vara samma personer som tänt på några andra bilar. om dem får fast dem vid nästa brand så borde de väl få betala på nått sätt?
Citera
2008-04-28, 16:10
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
riktig otur allt det där... men vad säger kompisen - tänker han betala sin del väl?

googlade lite och nu verkar det vara samma personer som tänt på några andra bilar. om dem får fast dem vid nästa brand så borde de väl få betala på nått sätt?

Chansen att få fast som är inte stor. Men OM dom åker fast så ja, då är det dom som får betala.
Citera
2008-04-28, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93

Jo, för dom har säkert nån miljon att betala skadestånd med.
Citera
2008-04-28, 20:11
Medlem
kivalovskis avatar
Ok, då har jag varit hos volvo och sett bilen, totalt utbrännd baktill, verkar som om den har exploderat för hela bakluckan har flygit upp.
framtill är den inte så skadad vid motorhuven och framdäcken, men helt bortbrännd inuti.

Det blir direkt till skroten med alla tre bilar när polisen är klar med sin undersökning, hoppas de lyckas göra ett vettigt jobb nu.

Angående självrisken så betalar de den för brand. Det var tydligen deras ansvar när bilen stod hos de.

Vet inte hur de blir med de andra två. Men jag vet att om försäkringsbolaget beslutar att inte laga en krockad bil så får man ut pengar istället och de får din bil.
Man får då pengar efter marknadsvärdet minus kostnaden för självrisken, Säg att bilen är värd 100K då blir det minus 12K (två självrisker på 6K vardera), alltså får jag ut 88K.
Någon som vet mer om hur detta funkar? Man betalar självrisken till verkstaden när man hämtar sin nylagade bil men vad gäller om de inte har lagat något?

Lite frågor om hur mycket jag kan få ut när de beslutar sig för att betala. De beslutar summan efter marknadsvärdet på bilen men hur gör de för att få reda på det?
Vad ser de på? Vad kan man begära pengar för? tex. chipptrim, luftfilter, nya lampor, däck och fälgar?

Fler frågor; Min försäkring täcker inte hyrbil, så jag har fått hyra en bil nu som jag kommer att få betala själv för. Hon på biluthyrningen på volvo sa att jag skulle kontakta chefen och prata med honom så att han kanske kunde ordna något så att jag fick det lite billigare.

Är det möjligt även om inte min försäkring täcker hyrbil? Vad ska jag säga till honom, har trots allt förlorat min bil som jag endast haft i tre månader, lite borde de väl hjälpa till tycker man.
Tips på vad jag ska säga/kräva mottages varmt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in