Ok, då har jag varit hos volvo och sett bilen, totalt utbrännd baktill, verkar som om den har exploderat för hela bakluckan har flygit upp.
framtill är den inte så skadad vid motorhuven och framdäcken, men helt bortbrännd inuti.
Det blir direkt till skroten med alla tre bilar när polisen är klar med sin undersökning, hoppas de lyckas göra ett vettigt jobb nu.
Angående självrisken så betalar de den för brand. Det var tydligen deras ansvar när bilen stod hos de.
Vet inte hur de blir med de andra två. Men jag vet att om försäkringsbolaget beslutar att inte laga en krockad bil så får man ut pengar istället och de får din bil.
Man får då pengar efter marknadsvärdet minus kostnaden för självrisken, Säg att bilen är värd 100K då blir det minus 12K (två självrisker på 6K vardera), alltså får jag ut 88K.
Någon som vet mer om hur detta funkar? Man betalar självrisken till verkstaden när man hämtar sin nylagade bil men vad gäller om de inte har lagat något?
Lite frågor om hur mycket jag kan få ut när de beslutar sig för att betala. De beslutar summan efter marknadsvärdet på bilen men hur gör de för att få reda på det?
Vad ser de på? Vad kan man begära pengar för? tex. chipptrim, luftfilter, nya lampor, däck och fälgar?
Fler frågor; Min försäkring täcker inte hyrbil, så jag har fått hyra en bil nu som jag kommer att få betala själv för. Hon på biluthyrningen på volvo sa att jag skulle kontakta chefen och prata med honom så att han kanske kunde ordna något så att jag fick det lite billigare.
Är det möjligt även om inte min försäkring täcker hyrbil? Vad ska jag säga till honom, har trots allt förlorat min bil som jag endast haft i tre månader, lite borde de väl hjälpa till tycker man.
Tips på vad jag ska säga/kräva mottages varmt!