Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 13:59
  #1549
Medlem
I väntan på en eventuell bok finns det en roman som heter "Inlåst" av Emma Donoghue.
Var faktiskt riktigt gripande, obehaglig och riktigt bra. Antagligen för den är inspirerad av Fritzl och andra fall.

"Jacks hela värld är ett låst rum på drygt tio kvadratmeter. Rummet är Jacks och hans mammas fängelse och det är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack är född i rummet och vet inget annat. För honom är världen utanför något som han bara kan se på tv och det finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna.
På kvällen är mamma noga med att Jack ska gå och lägga sig i garderoben. Då kommer den man som handlar mat åt dem och som gör saker med mamma som Jack inte förstår. I sju år har Jacks mamma hållits fången i det skjul som nu är deras hem. Där har hon med stor fantasi, påhittighet och kärlek lyckats skapa en hel värld för sin son. Men hennes desperation ökar och om de ska överleva måste de ta sig ut på egen hand. De kanske kan lyckas rymma men det är Jack som måste se till att deras plan går i lås."


Även om jag spoilar lite nu (men det gör man även på baksidan av boken) handlar slutet om hur det är efteråt, att komma ut i verkliga världen. Jag tänker ibland på pojken Jack faktiskt, så mycket fastnade jag för boken. Kunde lika gärna ha varit på riktigt.
Citera
2014-05-13, 18:36
  #1550
Medlem
Calapis avatar
Någon som vet hur det är med Josef Fritzl nuförtiden? Har han någon status i fängelset eller hålls han isolerad?
Citera
2014-07-06, 17:55
  #1551
Medlem
Vossevangens avatar
Står en god del om hvordan alle involverte i Fritzl-saken har det her - scroll nedover på siden også for kommentarspalten (pt 22 kommentarer og mange av dem med videre linker):
http://newsdeskinternational.wordpre...5-years-later/

Står også en god del her :
http://www.independent.co.uk/news/wo...l-1924645.html

"The concern about security, above all the fear of an all-pervasive, ruthlessly prying media does not end there. In addition to security guards, the citizens of "Village X" have formed a sort of Dad's Army to keep journalists and other sensation seekers at bay. "There are only a few villagers and they are all in with the police," recalled a photographer who was unfortunate enough to be sent on a mission to "Village X" last month. "I was quickly surrounded by people who told me: they don't want to talk to you, they don't want to see you – please get out of here," he said.

A family fortress in a village whose name can never be mentioned is the home Elisabeth's Fritzl today shares with her children. Except nobody calls her Fritzl anymore. She has been given a new identity. She is 44, but the only photographs of her ever published show her aged 16 and under. "Village X" is only a few kilometres away from the almost inadequately named "House of Horror" across the Danube in the nearby Lower Austrian town of Amstetten. It was at Amstetten's Ybbsstrasse number 4 that Elisabeth Fritzl spent 24 years of her life being held like a caged animal in an underground cellar where she was raped an estimated 3,000 times by her father, "Incest Monster" Josef Fritzl.
(...)
By July last year Elisabeth had struck up a relationship with Thomas Wagner, a security guard with the Austrian firm A&T securities. He is 23 years younger than her. Wagner was assigned to the family shortly after the move to ensure their safety. "It may seem remarkable but they are still together," said a source close to the medical team that monitors the family. "Thomas has become a big brother to the children," she added. Elisabeth is reported to have radically scaled back the therapy she undergoes for post-traumatic stress disorders as her relationship with Wagner has progressed. The three "upstairs" children's contacts with her and their "downstairs" brothers and sister have also gradually increased.

Last month, the near perpetual news blackout imposed by Elisabeth on herself and her family was broken by Josef Fritzl's sister-in-law, a woman who chooses to identify herself only as Christine R. Her description of Elisabeth's everyday life two years on from her escape revealed that it was astonishingly normal.

"Elisabeth likes to go shopping a lot," Christine R said, "She couldn't do that while she was locked in the cellar for those 24 years. She loves jeans with glitter pockets and she passed her driving test without difficulty. Now she's looking for a car. The kids are all going to school and working hard," she added. Christine R said Elisabeth was without any financial worries because the Austrian authorities had provided her with the €60,000 (£54,000) in child allowance that she was denied during her time in the cellar. "Felix, the smallest one, has got a PlayStation," she added.

Felix was reported to have spent much of his time stroking the grass on the lawn in sheer wonderment. "For them a passing cloud is a phenomenon," remarked Berthold Kepplinger, the clinic's chief physician at the time.

Soon after her release she started to develop an obsession with cleanliness, showering up to 10 times a day. Her children were traumatised in different ways. The cellar children found it hard to relate to their siblings who had led normal lives. What, they asked, was the reason? The upstairs children felt guilty for having been spared.
(...)
By But psychiatrists such as Dr Adelheid Kästner say that Elisabeth's second and probably most significant catharsis occurred at her father's trial almost exactly a year ago. The press and public were banned from the court to allow a videotaped recording of Elisabeth giving evidence to be played. Elisabeth crept into the court in person to witness her father's reactions. Then Josef turned round and saw her for the first time since her escape. He broke down and wept. At that moment Elisabeth knew she had won."

Et eksempel på videre link, hentet fra kommentarfeltet:
http://www.express.co.uk/news/world/...son-dishwasher[/quote]

En psykiatrisk 'forklaring' / 'bakgrunn' for hvorfor Fritzl handlet som han gjorde (selvfølgelig ikke noen rettferdiggjørelse for handlemåten - det finnes ikke enligt mig):
http://www.theweek.co.uk/politics/24...-idea%E2%80%99
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-07-06 kl. 17:59.
Citera
2014-07-06, 18:11
  #1552
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Står en god del om hvordan alle involverte i Fritzl-saken har det her - scroll nedover på siden også for kommentarspalten (pt 22 kommentarer og mange av dem med videre linker):
http://newsdeskinternational.wordpre...5-years-later/

Står også en god del her :
http://www.independent.co.uk/news/wo...l-1924645.html

Tack for lanken. Det ar anda ratt otroligt att dom lyckats halla sig borta fran media pa det satt dom gjort. Jag var sa overtygad om att bilder pa familjen skulle publiceras via skrupelfria paparazzis om inte annat, eller nagon annan "sell out".

Sa har lang tid efterat sa ar det ff en sadan gripande historia.
Citera
2014-10-01, 17:17
  #1553
Medlem
Jag ser att det i denna tråd har efterfrågats böcker inspirerade av Fritzl. Själv har jag skrivit en text som är åtminstone nästan helt klar (bara ytterst få smådetaljer är kvar men poängen framgår tydligt). Jag fick idén till det efter att jag läste i en bok att även en annan i familjen än Elisabeth en gång försvann under andra omständigheter. Texten finns i en pdf-fil på Internet. Det är därför (ännu) ingen färdig bok. Alltså varken säljer jag något eller gör reklam för en produkt som är helt färdig. Jag vill hellre ha synpunkter på texten efter den är igenomläst, helst hela. Anser ni att det bör bli en publicerad bok av det eller inte?

Jag har en länk till filen på http://goto.glocalnet.net/fwh253k/hem.html. På den sidan har jag även min e-postadress om ni hellre vill svara så än i tråden. Det går ju även att skicka PM med synpunkter. Än har jag gott om plats i inkorgen här på Flashback, men föredrar e-postsvar.
Citera
2014-11-03, 17:36
  #1554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag ser att det i denna tråd har efterfrågats böcker inspirerade av Fritzl. Själv har jag skrivit en text som är åtminstone nästan helt klar (bara ytterst få smådetaljer är kvar men poängen framgår tydligt). Jag fick idén till det efter att jag läste i en bok att även en annan i familjen än Elisabeth en gång försvann under andra omständigheter. Texten finns i en pdf-fil på Internet. Det är därför (ännu) ingen färdig bok. Alltså varken säljer jag något eller gör reklam för en produkt som är helt färdig. Jag vill hellre ha synpunkter på texten efter den är igenomläst, helst hela. Anser ni att det bör bli en publicerad bok av det eller inte?

Jag har en länk till filen på http://goto.glocalnet.net/fwh253k/hem.html. På den sidan har jag även min e-postadress om ni hellre vill svara så än i tråden. Det går ju även att skicka PM med synpunkter. Än har jag gott om plats i inkorgen här på Flashback, men föredrar e-postsvar.

Jag har uppdaterat min text (och min html-fil) lite nu. Tidigare stod på framsidan att texten var till 98% klar. Nu är det ändrat till 99%.

Kortfattat om innehållet är att personen är ca en generation äldre än Josef (exakt hur de är släkt framgår efter ett tag, men det kan lätt gissas innan dess). Han ska ha blivit utkastad av sin sambo 1939. Därefter är det osäkert vad som hände honom. Troligen dog han i andra världskriget, men jag har hittat på att han tog sig ett nytt namn och flyttade till Sverige. Här gifte han sig och fick barn, till vilka han ljög om sin bakgrund. Om han blev avslöjad och vilka i hans nya familj som levde 2008 när det hemska i Österrike avslöjades står i texten.

Vissa små synpunkter har jag fått. Jag har även nyligen kontaktat korrekturläsare. Men jag är ännu inte helt säker på om någon mer än jag har läst hela texten. Skicka gärna synpunkter när ni har läst det klart. Kanske att det är en aning rörigt i början, men det blir nog mer intressant efter 1939.
Citera
2015-01-13, 18:59
  #1555
Medlem
Nu anser jag att jag har fått texten helt klar. Skicka som sagt gärna synpunkter på vad ni tycker, helst när ni har läst hela (länk finns i de ovannämnda inläggen). Jag har ännu inte kontaktat något bokförlag, utan vill ha synpunkter på min text. Hittills har jag fått några synpunkter från några få stycken.
Citera
2015-02-19, 19:11
  #1556
Medlem
Dumihuvudet1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
För 10 år sedan var det belgarna som kidnappade och låste in folk, nu är det österrikarna. Eftersom Sverige ligger en 5-10 år efter resten av världen kanske vi får se en våg av inlåsta barn och barnbarn runt 2020.


oh gawd...
(FB) Kvinna i Skåne tros ha spärrat in sina barn i flera år
Citera
2015-09-23, 00:01
  #1557
Medlem
Citat:
Nu kan huset bli ett boende för flyktingar.
De senaste veckorna har tusentals flyktingar kommit till Österrike, bara den gångna helgen ska kring 20 000 ha ankommit. Och då man inte lyckats sälja huset som länge legat ute på bostadsmarknaden ser lokala myndigheter nu ett flyktingboende som den enda värdefulla lösningen.

Citat:
Den fruktansvärda källaren är sen länge fylld med betong och vi har rensat huset från alla dåliga minnen. Det är en säker plats för flyktingar, säger likvidatorn Walter Anzböck enligt österrikiska Kronen Zeitung.
Men förslaget har, föga förvånande, mött hård kritik från lokalbefolkningen. Enligt Michael Wiesner, borgmästare i Amstetten, är ett flyktingboende dock en jordnära lösning.
– Det är inte något vi kan förhindra. Likvidatorn har rätt att göra vad han vill, som ansvarig för huset, säger han enligt Daily Star.
– Där skulle vi kunna erbjuda ett 50-tal platser för asylsökande. På så vis skulle vi uppfylla vår kvot.
Det österrikiska inrikesministeriet kommer förmodligen inte ta förslaget på allvar, skriver Kronen Zeitung.

http://www.expressen.se/nyheter/frit...lyktingboende/
Citera
2015-09-23, 08:00
  #1558
Medlem
Jag minns att det för några år sen diskuterades att huset skulle rivas. Jag har snarast trott att det var rivet, men det är alltså kvar och "rensat från dåliga minnen". Då skulle det ju kunna bli ett bra ställe för flyktingar.
Citera
2016-03-08, 20:46
  #1559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag ser att det i denna tråd har efterfrågats böcker inspirerade av Fritzl. Själv har jag skrivit en text som är åtminstone nästan helt klar (bara ytterst få smådetaljer är kvar men poängen framgår tydligt). Jag fick idén till det efter att jag läste i en bok att även en annan i familjen än Elisabeth en gång försvann under andra omständigheter. Texten finns i en pdf-fil på Internet. Det är därför (ännu) ingen färdig bok. Alltså varken säljer jag något eller gör reklam för en produkt som är helt färdig. Jag vill hellre ha synpunkter på texten efter den är igenomläst, helst hela. Anser ni att det bör bli en publicerad bok av det eller inte?

Jag har en länk till filen på http://goto.glocalnet.net/fwh253k/hem.html. På den sidan har jag även min e-postadress om ni hellre vill svara så än i tråden. Det går ju även att skicka PM med synpunkter. Än har jag gott om plats i inkorgen här på Flashback, men föredrar e-postsvar.

Din länk funkar inte för mig, har du tagit bort den? Isåfall; varför? Finns den att läsa någon annanstans?
Citera
2016-03-08, 21:18
  #1560
Medlem
Någonstans har jag läst att J.F sökte bot mot sin begynnande flint hos en frisör i Sverige. Detta ska ha skett under mitten av 70-talet. Jag vill minnas att det skrevs en hel del i svensk press om en svensk frisör som hade tagit fram ett undermedel mot håravfall. Jag kommer också ihåg att frisören talade om att han t.o.m hade kunder från mellaneuropa. Är det någon annan som minns detta? Jag misstänker att jag i så fall vet vem denna frisör var. Han är i.o.f.s död sedan många år tillbaka och det hela har väl inte direkt med tråden att göra annat än som kuriosa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback