2008-04-23, 20:13
Medlem
Cement112s avatar
Hej!

Jag har ett problem med datorn som jag börjar bli mycket förbannad på. Det hela började för ungefär en vecka sedan, jag märkte att den bara skrev massa 777777777777777777 av sig självt, vart man än klickade. Jag tryckte på numlock och det slutade, fast det där ljudet som finns i windows var fortfarande kvar samt att datorn betedde sig allmänt konstigt. Så jag startade om den. Fungerade fint i kanske en halvtimme, sedan kom samma sak igen. Okej tänkte jag och testade med ett annat tangentbord. Samma fel där.

Nu började jag bli lite mer förbannad medans datorn bara jävlades mer och mer med mig, musen "rullar" i menyvalen hur som helst, inget går att göra. Jag testade med en annan mus, samma fel. Startar jag om datorn så går den bra i alltfrån några minuter till någon timma, sedan helt random så börjar den skriva massa 7or. En gång började den med 8or istället.

Jag testade då att installera om windows, formaterade C:\ samt F:\ där jag har alla installerade program. All warez (ca 500Gb allt i .rar) orkade jag helt enkelt inte ta bort så dom partitionerna lät jag vara. underbart tänkte jag med ett helt nyinstallerat Os. Funkade bra i två dagar, sedan började den dampa igen. Tänkte att det kunde vara hårdvarufel, fel på ps/2 eller liknande, så jag testade med ett USB tangentbord. Blev inte mycket bättre. En gång skrev den bara massa mellanrum. Det som jag tror nu på är virus, men det låter lite konstigt då jag formaterat om nyligen, har dessutom både brandvägg och ett uppdaterat nod32.

Någon som har några liknande erfaranheter eller funderingar? väldigt tacksam för svar, blir jävligt trött på att behöva starta om datorn stup i kvarten.

Cement112
Citera
2008-04-23, 20:26
Medlem
Seriouskais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cement112
All warez (ca 500Gb allt i .rar) orkade jag helt enkelt inte ta bort

Kanske börja med att göra en riktigt noggrann antivirus scan och adware scan där?

Låter ju nästan till 95% som du fått något virus eller något enbart för att jävlas med dig. Bästa tipset annars är väl att koppla bort alla hårddiskar utom C: och formatera den IGEN noggrant, ingen snabbformatering och sedan se om det funkar. Jobbigt, visst, men slipper man problemen sen så är det ju värt det

Lycka till
Citera
2008-04-23, 22:17
Medlem
Walter_Kovacss avatar
Har du trådlöst tangentbord?

I sådana fall är det inte omöjligt att någon granne eller dylikt sitter på samma frekvens som dig och helt sonika skriver på ditt tangentbord.

Det inträffade engång när min fars arbetskamrat satt och surfade, och plötsligt började det skrivas in "Jag ska döda dig" och liknande i adressfältet i hans webläsare. Det visade sig vara grannpojken som lirade Quake.

Edit: Svenskan var inte på top.
Citera
2008-04-23, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Kovacs
Har du trådlöst tangentbord?

I sådana fall är det inte omöjligt att någon granne eller dylikt sitter på samma frekvens som dig och helt sonika skriver på ditt tangentbord.

Det inträffade engång när min fars arbetskamrat satt och surfade, och plötsligt började det skrivas in "Jag ska döda dig" och liknande i adressfältet i hans webläsare. Det visade sig vara grannpojken som lirade Quake.

Edit: Svenskan var inte på top.

Fan vad man skulle skita ner sig om ett sådant meddalnde dök upp mitt i natten!

Jag har problem med att muspekaren ibland drar iväg på egna äventyr. Den klickar dock inte, den bara drar iväg helt obefogat utan att jag ens rör musen.
Citera
2008-04-23, 22:38
Medlem
Om det nu är väldigt mycket 7: or och 8: or kanske du borde undersöka ditt tangentbord?

En annan har varit med om fruktansvärt konstiga och svårlösta problem efter att ha slängt lurarna på Esc knappen bla.
Citera
2008-04-23, 22:51
Medlem
moonways avatar
Säkert är det ett litet lurt virus.... om inte ditt nuvarande antivirusprogram finner något så testa ett annat... http://www.majorgeeks.com/downloads29.html

Finns en del att tanka hem...

Men smidigast kanske är online-testet hos: http://security.symantec.com/sscv6/h...OGXFSTZ&bhcp=1

Det kan ju också vara så som de skriver om ovan.. att om du kör trådlöst så får den in signaler från andras... men ja har varit på LAN med massa trådlösa bord och inte varit med om detta...
Citera
2008-04-24, 10:16
Medlem
Walter_Kovacss avatar
SMK:

Det kan bero på flera saker, men det kan vara att mussladden ligger lite böjd mot något, så den rätar helt enkelt ut på sig och trycker ner musen, knappt märktbart, men det syns på skärmen.

Annars kan det ligga damm eller hårstrån i läsögat, då kan det bli lite skevt.

Eller så är helt enkelt musen lite gammal, märkt att det blir så på framförallt äldre och billiga möss.
Citera
2008-04-24, 16:18
Medlem
Cement112s avatar
Tangentbordet är inte trådlöst, har testat med tre olika (2st USB och sedan ett PS/2). Jag har också testat 2 olika möss.

Jag tror faktiskt att jag vet vad som kan vara felet, låter kanske lite långsökt men ändå.

Jag har nyligen kopplat in en förstärkare till datorn och jag har märkt nu det senaste att så fort jag går in i media player eller winamp så börjar den att krångla. Det senaste var att den skrev massa mellanrum. Men sedan kopplade jag bort förstärkaren och det har inte hänt något än.

Kan det vara så att det blir elektromagnegiska/signalstörningar eller liknande? min enda teori just nu.

Kan även tillägga att jag sökt igenom alla diskar med nod och med ad aware pro, utan resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in