Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2020-08-07, 07:43
  #109
Medlem
Är Schopenhauer en livsförnekande filosof? Och om så är fallet, varför är det ändå värt att läsa hans verk?
Citera
2020-08-07, 21:16
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Är Schopenhauer en livsförnekande filosof? Och om så är fallet, varför är det ändå värt att läsa hans verk?

Vad Schopenhauer gör kort sagt är att han tvingar optimisterna att förfina sina egna filosofiska system. Filosofin eller ”sökandet efter kunskap” drivs av konkurrens som allt annat i naturen. Folk vill överträffa varandra.

Om man tänker att liv är allt nytt som skapas så kan bara en helgjuten livsnjutare vara en person som respekterar varenda impuls som dyker upp och inte förlamas av tveksamhet.

Med andra ord, en människa som är rädd för döden kan omöjligen njuta fullt ut av livet.

Undantag om vi omdefinierar njutning att inkludera smärta, vilket faktiskt inte behöver vara ett dumt drag (jag tänker motivera detta i framtiden, jag är personligen övertygad om att smärta är en illusion, vilket i övrigt underminerar Schopenhauers filosofi som objektiv(?)sanning).

Tillägg:
Jag glömde säga att Schopenhauer är värd att läsa av samma anledning som en annorlunda film är värd att se, du breddar ditt eget perspektiv.

Kan du insupa Schopenhauer helt så kan du också känna med mannen och förstå att allt han skrev var genialt sett till de omständigheter som formade honom. Han knäpper kanske många optimister, idealister och allt vad man kan kalla folk på näsan. Han sporrar somliga att höja sitt game.
__________________
Senast redigerad av Osaklig 2020-08-07 kl. 21:36.
Citera
2020-08-09, 23:10
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osaklig
Vad Schopenhauer gör kort sagt är att han tvingar optimisterna att förfina sina egna filosofiska system. Filosofin eller ”sökandet efter kunskap” drivs av konkurrens som allt annat i naturen. Folk vill överträffa varandra.

Om man tänker att liv är allt nytt som skapas så kan bara en helgjuten livsnjutare vara en person som respekterar varenda impuls som dyker upp och inte förlamas av tveksamhet.

Med andra ord, en människa som är rädd för döden kan omöjligen njuta fullt ut av livet.

Undantag om vi omdefinierar njutning att inkludera smärta, vilket faktiskt inte behöver vara ett dumt drag (jag tänker motivera detta i framtiden, jag är personligen övertygad om att smärta är en illusion, vilket i övrigt underminerar Schopenhauers filosofi som objektiv(?)sanning).

Tillägg:
Jag glömde säga att Schopenhauer är värd att läsa av samma anledning som en annorlunda film är värd att se, du breddar ditt eget perspektiv.

Kan du insupa Schopenhauer helt så kan du också känna med mannen och förstå att allt han skrev var genialt sett till de omständigheter som formade honom. Han knäpper kanske många optimister, idealister och allt vad man kan kalla folk på näsan. Han sporrar somliga att höja sitt game.

Det låter lite som att du menar att man ska läsa honom för att gräla med honom?
Citera
2020-08-10, 08:58
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Det låter lite som att du menar att man ska läsa honom för att gräla med honom?
Kan man göra annat än tyckas ”gräla” med någon man tycker är inkomplett?

Tycker du Schopenhauer har den slutgiltiga sanningen om allt så kommer ditt liv begränsas av det, inte för att du måste lida av det, förrän du möter människor som kritiserar dig vill säga.

Med andra ord, du blir ännu en homo sapiens som bara kan relatera mycket till EN typ av människa och därför indirekt uppmuntrar människor att leva separerade från varandra.

Schopenhauer var en ensam människa, det är oundvikligt att känna sig ensam och missförstådd som ideolog.

Jag vet inte exakt vart du är idag som människa men du får reagera hur du vill när du läser Schopenhauer, dina reaktioner är oundvikliga ändå, du styrs av betingning.

Inte för att det skulle underminera fri vilja. Du är så fri som du kan vara nu.

Vilja och kåthet är samma sak.

Känner du dig fri att agera på din kåthet så är du fri.

Att du sen är kåt på två olika motsägelsefulla vägar, det är en annan sak.
__________________
Senast redigerad av Osaklig 2020-08-10 kl. 09:05.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback