Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-23, 17:00
  #1
Medlem
Svejsares avatar
Tjena! Jag har ofta okontrollerade muskelryckningar i min höger arms, någon som vet vad detta kan bero på? Borde ju vara något neurologiskt.

MVH Jocke
Citera
2008-04-23, 17:03
  #2
Medlem
Fru Vs avatar
små ryckningar strax under huden på ett och samma ställe? Eller rör sig hela armen?
Citera
2008-04-24, 04:22
  #3
Medlem
Svejsares avatar
Typ biceps som rycker och har sig...iaf så att det syns och känns ganska bra, inte hela armen dock.
Citera
2008-04-24, 12:48
  #4
Medlem
Fru Vs avatar
Det är vanligt och ofarligt. Det beror oftast på stress eller att man ansträngt muskeln.
Citera
2008-04-24, 19:05
  #5
Medlem
This_is_me_s avatar
Lånar tråden lite.

Ibland rycker hela min arm till, ibland även mina ben.

Vad beror detta på?
Citera
2008-04-24, 19:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Lånar tråden lite.

Ibland rycker hela min arm till, ibland även mina ben.

Vad beror detta på?
Samma här. Främst när jag tar det lugnt, så kan hela armen/benet flyga ut i vädret helt plötsligt.. (nej, det är inte en spontan Hitlerhälsning).
Citera
2008-04-24, 20:34
  #7
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Lånar tråden lite.

Ibland rycker hela min arm till, ibland även mina ben.

Vad beror detta på?
¨
sker de när du slappnar av eller just ska somna?

Kommer i avslappning i alla fall. När de inträffar i sömnlandet kallas de hypnagoga ryckningar. Också helt ofarligt men det tenderar att skrämma upp en sött sovande bäddkamrat.
Citera
2008-04-25, 12:34
  #8
Medlem
sociuss avatar
Muskelryckningar är i regel helt ofarliga, men kan i sällsynta fall bero på svåra sjukdomar. Själv har jag fascikulationer i princip i hela kroppen (inte samtidigt). Det har jag haft så länge jag kan minnas, minst femton år i alla fall. Dock har det eskalerat de senaste åren.
Mest är det på kvällen, natten och morgonen. Kan möjligen vara för att jag inte tänker så mycket på det när jag är aktiv som när jag är avslappnad.
Det är ibland ganska jobbigt eftersom det gör att jag kan ha svårt att somna när hela kroppen rycker, men knappast något jag lider av.
Alla former av stimulanter, adrenalin, endorfin, alkohol, koffein, stresshormoner, etc gör att mina symptom förvärras.

Det finns för övrigt ett syndrom som heter BFS (benign fasciculation syndrome) som man kan få där man får överdrivet mycket muskelryckningar.
__________________
Senast redigerad av socius 2008-04-25 kl. 13:32.
Citera
2008-04-29, 20:27
  #9
Avstängd
Är det någon som kan förklara närmare varför man får muskelryckningar ibland.
Var uppstår dessa ? CNS, i axonerna , synapser?
Citera
2008-04-29, 20:55
  #10
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnällMan
Är det någon som kan förklara närmare varför man får muskelryckningar ibland.
Var uppstår dessa ? CNS, i axonerna , synapser?

Ryckningarna som uppstår vid ALS beror på att motorenheterna tappar innervering och det är spontanavfyrande enstaka muskelfibrer som drar ihop sig för att de inte har någon nerv som sköter om dem.
Citera
2008-04-29, 21:09
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Ryckningarna som uppstår vid ALS beror på att motorenheterna tappar innervering och det är spontanavfyrande enstaka muskelfibrer som drar ihop sig för att de inte har någon nerv som sköter om dem.

Jag undrar mer angående normala ofarliga muskelryckningar som man kan få ibland vid vissa lägen.
Citera
2008-04-29, 21:16
  #12
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnällMan
Jag undrar mer angående normala ofarliga muskelryckningar som man kan få ibland vid vissa lägen.

Det vet jag faktiskt inte! Men de verkar komma i avslappning, eller för mig, när jag är stressad. Mina ryckningar kommer gärna i tummen och lillfingret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback