• 34 387 online
  • 1 123 027 medlemmar
  • 58 303 389 inlägg
  • 4
  • 5
2008-06-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumaz
Ett stort lycka till! Det är ett väldigt intressant och utvecklande val du gör. Jag ska inte ge dig kalla fötter genom att börja prata om min syn på lön, landstinget som arbetsgivare etc. (det finns ju dessutom möjligheter att jobba utomlands). Så återigen, lycka till!
Precis... Stanna för allt i världen inte i Sverige.
Citera
2011-08-27, 21:27
Avstängd
Aktualiseras avatar
Hur gick det för TS? Blev han nöjd med läkarprogrammet, fast han hade vissa drömmar om psykolog.
Citera
2011-09-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
...
Citat:
Ursprungligen postat av Aktualisera
Hur gick det för TS? Blev han nöjd med läkarprogrammet, fast han hade vissa drömmar om psykolog.

Är i samma tankar som honom/henne, är också intresserad av hur det gick.
Citera
2014-04-24, 21:20
Avstängd
Jag undrar var Ts har kommit någonstans i livet. Skulle vara intressant efter såhär lång tid
Citera
2014-09-21, 04:43
Medlem
Jag skulle verkligen uppskatta om TS eller någon annan som stått vid samma vägskäl kunde bidra med sin erfarenhet, antingen här eller i en ny tråd. (PM:a gärna i så fall! )

Jag själv befinner mig där, efter att ha varit bombsäker på att läkare var det enda rätta och sedermera börjat luta allt mer åt psykologhållet eftersom jag tror att jag personligen skulle göra mig bättre som psykolog än som läkare, förutom att jag nog även skulle trivas bättre i yrket. Naturvetenskap är inte alls lika fängslande för mig som friare teorier och undersökningar... Tråkigt att "gå miste" om läkarlönen dock.
Citera
2014-10-23, 00:46
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Jag skulle verkligen uppskatta om TS eller någon annan som stått vid samma vägskäl kunde bidra med sin erfarenhet, antingen här eller i en ny tråd. (PM:a gärna i så fall! )

Jag själv befinner mig där, efter att ha varit bombsäker på att läkare var det enda rätta och sedermera börjat luta allt mer åt psykologhållet eftersom jag tror att jag personligen skulle göra mig bättre som psykolog än som läkare, förutom att jag nog även skulle trivas bättre i yrket. Naturvetenskap är inte alls lika fängslande för mig som friare teorier och undersökningar... Tråkigt att "gå miste" om läkarlönen dock.
Jag kan som certifierad Flashbackdetektiv meddela att han pluggade psykologiprogrammet!

Källa: (FB) Praktisk projektledning, 7,5 hp

Jag har också flera gånger hamnat i kläm med detta. Nu pluggar jag förvisso något helt annat, men jag skulle säga att det bästa ändå är att gå på en avvägd magkänsla.

Egentligen är ju utbildningarna ganska olika. Men jag skulle väl säga att det finns tre anledningar (och kombinationer) till att man läser läkare: att man är medicinskt intresserad, att man har bra betyg och vill ha nice lön, status o.s.v., eller att man är väldigt intresserad av människor. Om det är det sista man har som huvudanledning skulle jag väl säga att min bild är att läkare idag inte har så värst mycket kontakt med människor, utan att det jobbet egentligen sköts av lite "lägre" instanser. Om ett barn behöver födas så kommer en läkare och trycker upp en spruta i ryggen, och sedan vidare till nästa rum. Mår patienten dåligt? Skriv ut lite medicin och skicka vidare till psykolog. Jag överdriver såklart, men om du inte alls är så intresserad av anatomi så tycker iaf jag att psykolog skulle passa bättre. Man ska inte fastna som löneslav.
Senast redigerad av spyder123 2014-10-23 kl. 00:53.
Citera
2014-10-23, 01:00
Medlem
coolaballos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Jag vill inte läsa ett naturtekniskt basår utan att det leder till läkarprog. Jag förstår självklart att man måste chansa i livet för att vinna, frågan är dock hur höga insatserna får vara.
Jag har det bästa svaret av alla.

Bli Psykiatiker. Problem solved. Lycka till.
Citera
  • 4
  • 5