• 16 687 online
  • 1 134 691 medlemmar
  • 58 826 083 inlägg
2008-04-26, 11:39
Medlem
Bara förfalska lite betyg på kurserna som saknas och skicka in. Ingen kollar om du inte har dödat nån.
Citera
2008-04-26, 12:39
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Bara förfalska lite betyg på kurserna som saknas och skicka in. Ingen kollar om du inte har dödat nån.

Du får det att låta som en barnlek när det kommer till att förfalska betyg =)
Citera
2008-04-27, 03:45
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Jag läste tidigare till socionom, men slutade efter en termin pga flummigheten. Vi läste också psykologi, och herregud vilken pseudovetenskap. Det är ju bara en massa ihopfantiserade teorier utan vetenskaplig grund. Dr. Freud var ju snuskgubbe av stora mått men ändå har hans sexualteorier blivit någon slags norm. Skrämmande. Hade jag arbetat med att hjälpa människor i olika dilemman ser jag det oundvikligt att inte även utgå från ett andligt perspektiv. Det ger förklaringar på så många saker och ting i vår tillvaro och min egen andlig tro har gett mig perspektiv och "mening" i det som andra ser som orättvist lidande. PS! Andlig innebär inte kristen eller religiös.
Hade du fortsatt på utbildningen så hade du förhoppningsvis (?) märkt att det har hänt en del inom den psykologiska forskningen sedan början av 1900-talet.
Citera
2008-04-27, 23:02
Medlem
zumazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Nog för att psykologer och psykiater rör sig inom en del angränsande områden, men att säga att de har samma arbetsuppgifter är en överdrift (om inte en lögn).

Uttryckte mig nog lite otydligt. Vad jag menade var absolut inte att psykiater och psykologer alltid har liknande jobb, utan att man som psykiater faktiskt KAN ha likartade arbetsuppgifter som en psykolog. Om man ex. kompletterar med en steg2 utbildning till psykoterapeut så kan man jobba mycket med samtal, KBT osv och man kan också jobba mycket med utredningar och kartläggning och sådant som kliniska psykologer gör. Hur mycket psykologi och psykosociala modeller en psykiater vill inkorporera i sin gärning är i slutändan mycket upp till denne själv och dennes intresse. För en psykolog blir det å andra sidan svårare att i sitt dagliga jobb använda sig av biologiska modeller och neurotransmittorkunskap då det inte alls är deras uppgift på samma sätt.
Citera
2008-04-30, 00:40
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Hade du fortsatt på utbildningen så hade du förhoppningsvis (?) märkt att det har hänt en del inom den psykologiska forskningen sedan början av 1900-talet.

Absolut, det fanns många psykologiska teorier som klingade rätt mig för, exempelvis humanismen. Men det mesta av teorierna är för mig flum och jag förstår inte varför Freud har blivit så uppmärksam? Möjligtvis att han skulle vara en parentes i utbildningen, men inte sjutton ägnas två veckors heltidstudier!
Citera
2008-04-30, 21:54
Medlem
Citat:
Absolut, det fanns många psykologiska teorier som klingade rätt mig för, exempelvis humanismen. Men det mesta av teorierna är för mig flum och jag förstår inte varför Freud har blivit så uppmärksam? Möjligtvis att han skulle vara en parentes i utbildningen, men inte sjutton ägnas två veckors heltidstudier!
Finns nog inte så många andra samtida psykoanalyserande personer...

Dessutom har han skägg och rökte opium, rena Gandalf personifierad, då måste man ha tyngd i det man säger.
Citera
2008-05-02, 11:30
Medlem
Shrink in spes avatar
TS: Om du undrar hur det är att läsa till psykolog i Sverige får du gärna skicka PM.
Citera
2008-05-05, 13:53
Medlem
Aurelios avatar
Citat:

Jag är livrädd att det ska gå några veckor innan flummet du talar om står mig upp i halsen.. I slutändan handlar valet för mig egentligen om sannolikhet. Psykologprog har alltid varit mitt mål då jag läst upp mina betyg, men jag läser hellre till läkare. Problemet är att just mina upplästa betyg blir ganska mycket mindre värda från och med HT 2010. Att plugga i sverige känns som att leka "hela havet stormar" 24/7 och jag vill inte ha läst ett tekniskt basår i onödan utan att komma in.
Citera
2008-05-05, 18:34
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Jag är livrädd att det ska gå några veckor innan flummet du talar om står mig upp i halsen.. I slutändan handlar valet för mig egentligen om sannolikhet. Psykologprog har alltid varit mitt mål då jag läst upp mina betyg, men jag läser hellre till läkare. Problemet är att just mina upplästa betyg blir ganska mycket mindre värda från och med HT 2010. Att plugga i sverige känns som att leka "hela havet stormar" 24/7 och jag vill inte ha läst ett tekniskt basår i onödan utan att komma in.

Jag är lite intresserad av hur du läste upp dina betyg. Jag kommer väl med hamna runt 16. Om jag då vill bli psykolog, vilket är min stora dröm just nu vet jag vad som krävs.

Gjorde du prövningar? Gick du på komvux? Hur många ämnen läste du upp?

Sedan angående ditt val låter som du enbart är ute efter status och lönen. För psykolog och läkare är ju helt skilda yrken. Även om de är inom vården båda två är de inte särskilt lika.
Citera
2008-05-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Nu har jag ett riktigt dilemma som har plågat mig i några veckor och som kommer gnaga på mig fram till början av juni misstänker jag. Behöver helt enkelt lite råd.

Jag har läst upp mina gymnasiebetyg (SAM) från ett snitt på ca 16,5 till 20,00. Motivationen har hela tiden varit att läsa till psykolog, kanske ta ett utbytesår i USA - och sedan jobba på sjukhus parallellt med egen mottagning.

Den senaste tiden har jag dock, som jag skrivit tidigare i en annan tråd, blivit mkt sugen på läkarprogrammet. Detta kräver ett naturteknisktbasår eftersom jag inte läst naturprog. på gymnastiet.

Dilemmat är som följer: OM jag väljer att läsa naturtekniskt basår har jag en chans, en enda HT 2009 - innan reglerna inträder som gör att jag kommer att hamna i kompletterarkvoten (HT 2010) med andra som läst upp sina betyg. Då denna kvot kommer vara mindre än den för de som ej läst upp kommer kravet på ett riktigt bra resultat på Högskoleprovet att vara högre än det är nu. 1,7 eller 1,8 minst skulle jag gissa.

Jag har hört mig för med VHS och några ändringar i högskoleprovet med mer matte och statestik, etc är inte på G. Vidare har möjligheten att "lägga till" 0,5 på HP borttagen.

Mina största funderingar är således: HUR stor är skillnaden på kompletterarkvoten och "den vanliga" betygskvoten till läkarprog? Är det 55-45% är det ju inga problem. Är det 80-20% är saken en annan. Då kommer sökande i den kvoten att behöva ha ruskigt höga resultat på HP.
Jag har skrivit HP två gånger. Första gången fick jag 1,1. Andra gången 1,2.
Mitt stora problem är att jag läser ruskigt långsamt. Nu senast på svenska läsförstålsedelen var det knappt att jag hann läsa fyra av fem delar. Knappt.
Samma mönster vad gäller engelskan.

Vad vet ni om vårdprovet? Är det klart att det ska börja användas mer brett, och vad innehåller det egentligen..? Någon som gjort det?

Jag vill inte läsa ett naturtekniskt basår utan att det leder till läkarprog. Jag förstår självklart att man måste chansa i livet för att vinna, frågan är dock hur höga insatserna får vara.

Man kan läsa till läkare i Danmark också, är upplagt ungefär som här, läkare i Östeuropa är mycket "träigare" än i Sverige, det är t ex massa latinstudier och tjafs. Det är väl bara ett alternativ för personer som inte klarat gymnasiestudierna bra och det har ju du TS.
Citera
2008-05-06, 10:36
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Jag är lite intresserad av hur du läste upp dina betyg. Jag kommer väl med hamna runt 16. Om jag då vill bli psykolog, vilket är min stora dröm just nu vet jag vad som krävs.

Gjorde du prövningar? Gick du på komvux? Hur många ämnen läste du upp?

Sedan angående ditt val låter som du enbart är ute efter status och lönen. För psykolog och läkare är ju helt skilda yrken. Även om de är inom vården båda två är de inte särskilt lika.

Jag gjorde prövningar, läste på komvux. Jag förnedrade mig själv på en uppsjö olika sätt; lagade mat till lärare (mvg i kursen Matlagning), jag söp på scenen framför 40 st 16-17 åringar (mvg i drama/estetisk verksamhet). Framförallt pluggade jag som en djävul och drack enorma mängder svart kaffe. Jag känner mig lite som en hora som har gjort allsköns snuskigheter, och sen inte får betalt - efter de "reformer" som införs 2010.
Citera
2008-05-06, 12:14
Medlem
Nozicks avatar
Kan du inte läsa till psykiatriker, är inte det en läkare som jobbar med lite mentalt rubbade patienter?
Citera