• 16 605 online
  • 1 123 611 medlemmar
  • 58 331 323 inlägg
  • 1
  • 2
2008-04-23, 14:34
Medlem
Aurelios avatar
Nu har jag ett riktigt dilemma som har plågat mig i några veckor och som kommer gnaga på mig fram till början av juni misstänker jag. Behöver helt enkelt lite råd.

Jag har läst upp mina gymnasiebetyg (SAM) från ett snitt på ca 16,5 till 20,00. Motivationen har hela tiden varit att läsa till psykolog, kanske ta ett utbytesår i USA - och sedan jobba på sjukhus parallellt med egen mottagning.

Den senaste tiden har jag dock, som jag skrivit tidigare i en annan tråd, blivit mkt sugen på läkarprogrammet. Detta kräver ett naturteknisktbasår eftersom jag inte läst naturprog. på gymnastiet.

Dilemmat är som följer: OM jag väljer att läsa naturtekniskt basår har jag en chans, en enda HT 2009 - innan reglerna inträder som gör att jag kommer att hamna i kompletterarkvoten (HT 2010) med andra som läst upp sina betyg. Då denna kvot kommer vara mindre än den för de som ej läst upp kommer kravet på ett riktigt bra resultat på Högskoleprovet att vara högre än det är nu. 1,7 eller 1,8 minst skulle jag gissa.

Jag har hört mig för med VHS och några ändringar i högskoleprovet med mer matte och statestik, etc är inte på G. Vidare har möjligheten att "lägga till" 0,5 på HP borttagen.

Mina största funderingar är således: HUR stor är skillnaden på kompletterarkvoten och "den vanliga" betygskvoten till läkarprog? Är det 55-45% är det ju inga problem. Är det 80-20% är saken en annan. Då kommer sökande i den kvoten att behöva ha ruskigt höga resultat på HP.
Jag har skrivit HP två gånger. Första gången fick jag 1,1. Andra gången 1,2.
Mitt stora problem är att jag läser ruskigt långsamt. Nu senast på svenska läsförstålsedelen var det knappt att jag hann läsa fyra av fem delar. Knappt.
Samma mönster vad gäller engelskan.

Vad vet ni om vårdprovet? Är det klart att det ska börja användas mer brett, och vad innehåller det egentligen..? Någon som gjort det?

Jag vill inte läsa ett naturtekniskt basår utan att det leder till läkarprog. Jag förstår självklart att man måste chansa i livet för att vinna, frågan är dock hur höga insatserna får vara.
Citera
2008-04-23, 14:51
Medlem
Kontrakts avatar
Vill du bli lækare, satsa på det, vill du bli psykolog, satsa på det.

Førutom det ær det enda jag reagerar på hur sjukt svårt du kommer få det, framførallt på lækarprogrammet, om du læser så långsamt. Mængden text man ska kunna tillgodogøra sig på førhållandevis kort tid ær stor. Om du vill førbættra dina chanser (både på høgskoleprovet och i dina fortsatta studier), så skulle jag sætta mig och læsa lite bøcker. Fack- och skønlitteratur, på både engelska och svenska naturligtvis.

Sen ær det væl så att om du har læst upp till MaC och Naturkunskap A+B, så ræcker det med naturvetenskaplig bastermin? Vilket isf. skulle ge dig två ansøkningførsøk innan de stramar upp reglerna.
Citera
2008-04-23, 14:59
Medlem
slrslrs avatar
Jag står mellan samma val som dig, har kommit in på psykologi i england, kan ta och läsa tandläkare i antingen ungern eller rumänien. Ville bara säga att du även har dom lösningarna att plugga till läkare i Ungern,Polen,Rumänien osv.

Du får även tänka på hur pengagirig du är :P Jobbar du som psykolog så kommer du inte dra in gött med pengar om du nu inte jobbar som det i USA då, men då måste du ha pluggat till psykolog i USA.

Psykolog och Läkare är båda tunga yrken på två olika sätt, i början som läkare så får du jobba ganska skeva arbetstimmar och väldigt mycket medans som psykolog jobbar du vanliga tider men det kan vara ganska tungt att ta hand om patienter med svåra problem.

Du kan iaf plugga till läkare utan att behöva ta det där naturvetenskapliga basåret!
Citera
2008-04-23, 15:00
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakt
Vill du bli lækare, satsa på det, vill du bli psykolog, satsa på det.

Førutom det ær det enda jag reagerar på hur sjukt svårt du kommer få det, framførallt på lækarprogrammet, om du læser så långsamt. Mængden text man ska kunna tillgodogøra sig på førhållandevis kort tid ær stor. Om du vill førbættra dina chanser (både på høgskoleprovet och i dina fortsatta studier), så skulle jag sætta mig och læsa lite bøcker. Fack- och skønlitteratur, på både engelska och svenska naturligtvis.

Sen ær det væl så att om du har læst upp till MaC och Naturkunskap A+B, så ræcker det med naturvetenskaplig bastermin? Vilket isf. skulle ge dig två ansøkningførsøk innan de stramar upp reglerna.

Jag har natur A och B, men ej Ma C. Vad är det för ämnen som skiljer naturtekniskt basår från naturvetenskaplig bastermin?
Citera
2008-04-23, 15:03
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Jag står mellan samma val som dig, har kommit in på psykologi i england, kan ta och läsa tandläkare i antingen ungern eller rumänien. Ville bara säga att du även har dom lösningarna att plugga till läkare i Ungern,Polen,Rumänien osv.

Du får även tänka på hur pengagirig du är :P Jobbar du som psykolog så kommer du inte dra in gött med pengar om du nu inte jobbar som det i USA då, men då måste du ha pluggat till psykolog i USA.

Psykolog och Läkare är båda tunga yrken på två olika sätt, i början som läkare så får du jobba ganska skeva arbetstimmar och väldigt mycket medans som psykolog jobbar du vanliga tider men det kan vara ganska tungt att ta hand om patienter med svåra problem.

Du kan iaf plugga till läkare utan att behöva ta det där naturvetenskapliga basåret!

Tack för tipsen. Öststater lockar inte sådär väldigt mycket dock..
Men hur fungerar plugg i östeuropa då? Vill de se mina betyg eller sedlar? Eller både och?
Citera
2008-04-23, 15:11
Medlem
Kontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Jag har natur A och B, men ej Ma C. Vad är det för ämnen som skiljer naturtekniskt basår från naturvetenskaplig bastermin?

Det ær bara olika ingångar beroende på vad du har før tidigare meriter. Æmnena borde vara desamma, bara olika långt fram. Kolla upp så att den du søker ger behørighet till just lækarprogrammet, en del gør inte det.

Mitt tips ær att du læser in MaC nu, så du slipper læsa hela basåret. De borde kunna slæppa in dig trots att terminen børjat, MaC kan man læsa in på några veckor om man ger sig fan på det. Sen har du behæørighet till basterminen och får då två søkperioder på dig. Men, jag upprepar, om du har svårt att hinna læsa HP-Texterna på angiven tid, så tvivlar jag starkt på att du fixar att læsa in så stora textmassor som krævs. Det finns mycket material om læsteknik på internet, googla, øva, læs.

Det finns en del trådar om att læsa till lækare i østeuropa, søk.

EDIT: Sen vet jag inte hur det fungerar att søka till lækarprogrammet i Danmark med basår/bastermin i bagaget, men om det fungerar borde det inte vara några problem att du har få søktillfællen på dig.
Senast redigerad av Kontrakt 2008-04-23 kl. 15:20.
Citera
2008-04-23, 15:14
Medlem
dr_strangeloves avatar
Tja igen

Citat:

Dilemmat är som följer: OM jag väljer att läsa naturtekniskt basår har jag en chans, en enda HT 2009 - innan reglerna inträder som gör att jag kommer att hamna i kompletterarkvoten (HT 2010) med andra som läst upp sina betyg.

Det är väl två chanser du har? HT09 och VT 10

Citat:
Vad vet ni om vårdprovet? Är det klart att det ska börja användas mer brett, och vad innehåller det egentligen..? Någon som gjort det?

På HP guiden finns det en tråd om det http://www.hpguiden.se/Forums/viewto...c/start=0.html
Tror det var någon där som gjort vårdprovet. Jag tror att de flesta läkarutbildningar kommer börja använda sig av det 2010

Citat:
Jag vill inte läsa ett naturtekniskt basår utan att det leder till läkarprog. Jag förstår självklart att man måste chansa i livet för att vinna, frågan är dock hur höga insatserna får vara.
Hoppas det går bra för dig. Om du inte kommer in kan kanske tandläkare vara en plan b, eller?
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-04-23 kl. 15:16.
Citera
2008-04-23, 15:14
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Tack för tipsen. Öststater lockar inte sådär väldigt mycket dock..
Men hur fungerar plugg i östeuropa då? Vill de se mina betyg eller sedlar? Eller både och?

Jag kan Ungern och Rumänien ganska bra. Kör en kort sammanfattning, finns hur mycket detaljer som helst.

Ungern funkar med att du går på en intervju, visar dina skills i Biologi,Fysik och Kemi. Du väljer 2 av dessa ämnen att prata om, du får självklart ett häfte att studera till inför intervjun med olika "topics" du sedan väljer ut. Är du inte skillad får du gå på en BMC (Basic Medicine Course) och om du klarar BMCn så får du välja om du vill plugga till läkare,tandläkare eller apotekare. Sen så e de bara att ge gärnet under 5 år, kuggar du samma prov 3 ggr så blir du utkastad.

Rumänien är enklare att komma in på och är billigare att studera i, har för mig att man bara gör något engelska test och man är inne :P Dom har ett fint betygssystem som går från 0-10 och 5 är godkänt, känner en som pluggar där och han säger att femman inte alls är svår att sätta. Då frågar man ju sig varför 10an finns, jo det är ju självklart från att skilja genierna från idioterna i deras land, men när du ska söka jobb i t.ex. Sverige så översätts ditt betyg bara till ett godkänt eftersom det är det enda man kan få på läkarprogrammet i Sverige. www.pluggamedicin.se har typ all information som behövs om Rumänien. Samma sak där om du kuggar samma prov 3 ggr så blir du kickad.

Sen så har du Polen, där kör du på ett intagningstest i Fysik,Kemi och Biologi, mer än så vet jag inte :P

Kommer jag välja tandläkare så blir det definitivt Rumänien tror jag, låter bättre.
Citera
2008-04-23, 15:23
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrakt
Det ær bara olika ingångar beroende på vad du har før tidigare meriter. Æmnena borde vara desamma, bara olika långt fram. Kolla upp så att den du søker ger behørighet till just lækarprogrammet, en del gør inte det.

Mitt tips ær att du læser in MaC nu, så du slipper læsa hela basåret. De borde kunna slæppa in dig trots att terminen børjat, MaC kan man læsa in på några veckor om man ger sig fan på det. Sen har du behæørighet till basterminen och får då två søkperioder på dig. Men, jag upprepar, om du har svårt att hinna læsa HP-Texterna på angiven tid, så tvivlar jag starkt på att du fixar att læsa in så stora textmassor som krævs. Det finns mycket material om læsteknik på internet, googla, øva, læs.

Det finns en del trådar om att læsa till lækare i østeuropa, søk.

Problemet är att om jag läser MaC nu på komvux så måste jag ha ett MVG, vilket kan bli mkt tufft - i synnerhet eftersom det var länge sedan jag läste MaB.
Citera
2008-04-23, 17:21
Medlem
zumazs avatar
Jag var i samma dilemma som du för några år sedan. Mitt resonerande gick då som så att vad är egentligen ett par "slösade" år gentemot 40 år med nått man egentligen helst av allt inte ville? Nu vet jag inte om det är typ 50/50 psykolog/läkare, men om du verkligen har funderat och känner att det är läkare du vill bli så klart du ska göra allt i din makt för att nå dit. Som läkare har du ju faktiskt valet att jobba som psykiater och kan då vidareutbilda dig och i slutändan ha samma arbetsuppgifter som en psykolog. Så mitt råd är att göra basterminen och sen söka. Du kan ju alltid söka PIL o Umeås specialintagningar på vägen.
Citera
2008-04-24, 09:31
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zumaz
Jag var i samma dilemma som du för några år sedan. Mitt resonerande gick då som så att vad är egentligen ett par "slösade" år gentemot 40 år med nått man egentligen helst av allt inte ville? Nu vet jag inte om det är typ 50/50 psykolog/läkare, men om du verkligen har funderat och känner att det är läkare du vill bli så klart du ska göra allt i din makt för att nå dit. Som läkare har du ju faktiskt valet att jobba som psykiater och kan då vidareutbilda dig och i slutändan ha samma arbetsuppgifter som en psykolog. Så mitt råd är att göra basterminen och sen söka. Du kan ju alltid söka PIL o Umeås specialintagningar på vägen.

hmm... Vad är PIL?
Citera
2008-04-24, 09:36
Medlem
Annars kan väl norge vara att tänka på?
Det går faktiskt fortare äan man tror att komma in i språket.
Citera
  • 1
  • 2