Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-27, 12:18
  #33853
Medlem
ApanNegersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Provet är ta mig tusan enklare. Apparna (förringar inte hur bra de kan vara) ger dig ju bakomliggande teori för att du ska förstå en fråga, situation och regel på djupet.

På provet kan bara ett svar vara mest rätt.
De vill veta att du förstår hur man kan framföra ett fordon på ett säkert och miljövänligt vis, inte att du doktorerar i fordonsteknik.

Jag fallerade på en eller två frågor när jag skrev. Måtte ha varit någon obskyr fakta jag definitivt inte pluggat. Enda minuset är att man inte får veta vilken fråga man inte kunde, jag menar, tänk om jag var 99% rätt men svarar fel på frågan om rödljus

Jag har köpt appen ”t* k*rkort” jag får just nu 80% när jag gör provet med 65 frågor tror du jag klarar teori provet och vilken app hade du och hur många rätt när du klarade teoriprovet?
Citera
2023-05-27, 20:59
  #33854
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanNegerson
Jag har köpt appen ”t* k*rkort” jag får just nu 80% när jag gör provet med 65 frågor tror du jag klarar teori provet och vilken app hade du och hur många rätt när du klarade teoriprovet?

Nej jag tror inte du klarar provet, man måste nämligen kunna läsa igenom både frågorna och svaren noga.
Det finns jättemånga "slarvfels-fällor" att falla i. Jag skrev ju klart och tydligt att jag hade 1-2 fel.

Man måste ha 52 rätt för att klara sig om jag inte minns fel. Med 80% känns det som att du fortfarande chansar en hel del.
Jag skrev provet när jag visste att jag skulle klara det. Behövde bara en skrivning.
Samma för C. Och YKB. Och CE.

Edit: appen jag lärde mig mycket av när jag tog B-körkort var iKörkort
Citera
2023-05-31, 09:19
  #33855
Medlem
HanifBalis avatar
Frågar för en nära.

Hur ser det ut med att ta taxileg om man är röd-grön färgblind? Google verkar inte nämna mycket om just detta förutom med piloter, lokförare osv.

Hur lång tid tar det att ta ett taxileg, ungefär...

Är det svårare än vanligt körkort? Borde ju vara enklare.

mvh
Citera
2023-05-31, 16:30
  #33856
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanifBali
Frågar för en nära.

Hur ser det ut med att ta taxileg om man är röd-grön färgblind? Google verkar inte nämna mycket om just detta förutom med piloter, lokförare osv.

Hur lång tid tar det att ta ett taxileg, ungefär...

Är det svårare än vanligt körkort? Borde ju vara enklare.

mvh

färgblindhet är ingen fara för körkört, även för taxi och C
Citera
2023-06-03, 20:15
  #33857
Medlem
.Sensejs avatar
Hur man klarar teorin:

1. Läs Körkortsboken 1 gång.
2. Köp iKörkort-appen (199:-), läs deras teori och nöt deras övningsprov, teoriprov och vägmärkestest under 2-3 veckor (Jag gjorde tydligen 150 prov i appen under 2-3 veckor)
3. Får du kontinuerligt godkänt på proven är du redo.

På riktiga provet, ta det lugnt och läs frågorna ordentligt, jobba bara med den information du får av frågorna.
Fick 61/65 på första försöket.
Citera
2023-06-10, 14:47
  #33858
Medlem
kastabollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hur man klarar teorin:

1. Läs Körkortsboken 1 gång.
2. Köp iKörkort-appen (199:-), läs deras teori och nöt deras övningsprov, teoriprov och vägmärkestest under 2-3 veckor (Jag gjorde tydligen 150 prov i appen under 2-3 veckor)
3. Får du kontinuerligt godkänt på proven är du redo.

På riktiga provet, ta det lugnt och läs frågorna ordentligt, jobba bara med den information du får av frågorna.
Fick 61/65 på första försöket.
Vad har ikörkort för fördel jämfört med Ta Körkort eller Trafiko? Fungerar Bonniers från 2011 fortfarande... Kan väl inte ha ändrats så mycket.
Citera
2023-06-10, 22:28
  #33859
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Vad har ikörkort för fördel jämfört med Ta Körkort eller Trafiko? Fungerar Bonniers från 2011 fortfarande... Kan väl inte ha ändrats så mycket.

Det vet jag inte. De är säkert likvärdiga, nu råkade iKörkort bara vara den appen jag använde.
Citera
2023-06-13, 14:52
  #33860
Medlem
Skall göra halkkörning nu på fredag och man skall tydligen göra denna med automatbil och jag är van vid att köra manuellt. Vad ska man tänka på när man kör automat?

Körskolan håller tydligen på att ta bort sina manuella bilar, de säger att det inte är många som tar manuellt körkort längre, är det verkligen så illa?

Själv ser jag inte körkort för automat som ett riktigt körkort, bättre att köra manuellt. Vart annars ska man göra av högerhanden? Kan ju inte ligga i knät hela tiden
Citera
2023-06-13, 16:45
  #33861
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Skall göra halkkörning nu på fredag och man skall tydligen göra denna med automatbil och jag är van vid att köra manuellt. Vad ska man tänka på när man kör automat?

Körskolan håller tydligen på att ta bort sina manuella bilar, de säger att det inte är många som tar manuellt körkort längre, är det verkligen så illa?

Själv ser jag inte körkort för automat som ett riktigt körkort, bättre att köra manuellt. Vart annars ska man göra av högerhanden? Kan ju inte ligga i knät hela tiden

dom har ändrat reglerna så du behöver inte köra manuellt på halkbanan så det är därför de bara har automat, enklare. det är busenkelt att köra automat bara ge fan i att stampa på bromsen för du tror det är kopplingen
Citera
2023-06-13, 19:22
  #33862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
dom har ändrat reglerna så du behöver inte köra manuellt på halkbanan så det är därför de bara har automat, enklare. det är busenkelt att köra automat bara ge fan i att stampa på bromsen för du tror det är kopplingen
Måste prata med de och se om man kan få testa att köra automat innan, sitter bromsen långt ifrån gasen? Hoppas fan inte där kopplingen sitter för då kan det bli problem.
Eller får man ha vänsterfoten över bromsen och högern på gasen? Brukar ha detta när man kör Indycart på Sommarland
Citera
2023-06-22, 00:15
  #33863
Medlem
Klarade BE teorin men har några frågor som inte fanns med i appen BE-körkort som jag har.

Hur hög får lasten vara på ett släp?
Svarade att det inte fanns någon lag på det, resten av svaren var 2,5m, 3,5m och 4,5m tror jag det var.

Frågan löd ungefär, hur mycket dragvikt/kraft är det när man drar ett släp, hela vikten, halva vikten, 1/3 eller 1/4?
Citera
2023-06-27, 10:00
  #33864
Medlem
Jaha, failade på teoriprovet för andra gången. Varför får man idiotiska frågor för och inte relevanta sådana.

Vad är det som försurar våra sjöar och hav
Koldioxid
Xxxxx
Xxxxx
Xxxxx

En massa skitfrågor som inte har ett skit med trafiken att göra och hade de något med trafiken att göra så var det som var mest troligast.

Jag kan köra bil, jag kan trafikregler polismans tecken och annan skit men jag kan inte trafikverkets idiotfrågor så vad fan ska man göra?

Alla frågor som är mest troligast borde tas bort för vad fan som helst kan hända.

Vad är mest troligast vid parkeringsplats längst med en väg inne i stan, gångväg längst med parkeringen.

Att en byfåne öppnar dörren
Att ett barn springer ut i vägen
Xxxxx
Xxxxx.

Gör provet en gång till sen skiter jag fan i det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback