Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 16:45
  #33781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Lägga i neutral och i med handbroms är väl det sista som skulle kunna funka utöver det du skrivit.
Ok. Hur gör du?
Citera
2022-11-24, 17:20
  #33782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
När man kommer till ett rödljus och ska stå stilla tills det blir grönt ljus, ska man då

A) Hålla nere koppling & broms (ettans växel)
B) Hålla bilen stilla med hjälp av kopplingen som man gör när man ska hålla bilen stilla i med/motlut? Men vara bromsberedd ifall bilen faktiskt skulle rulla framåt/bakåt.

Oavsett vilket jag gör så tycker körläraren att jag gör fel.

Du ska alltid, alltid, alltid ha färdbromsen ansatt när fordonet står stilla. Om du inte kan ansätta färdbromens själv, t.ex. när du kliver ur bilen, skall P-bromsen vara ansatt. Känner du för att hålla ner kopplingen med växel i, gör det. De flesta bilar av ECO-stop där man håller färdbromsen ansatt, växlar ur och släpper kopplingen.
Citera
2022-11-24, 19:56
  #33783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Ok. Hur gör du?
Jag kanske inte är en förebild i trafiken och speciellt på den punkten med miljömässig och ekonomisk körning. Men att lägga i neutral och ha foten på bromsen hade jag kört på om jag var medveten. Annars 1:an med koppling i och fot på broms är nog mitt standardförfarande.
Citera
2022-11-28, 23:30
  #33784
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
När man kommer till ett rödljus och ska stå stilla tills det blir grönt ljus, ska man då

A) Hålla nere koppling & broms (ettans växel)
B) Hålla bilen stilla med hjälp av kopplingen som man gör när man ska hålla bilen stilla i med/motlut? Men vara bromsberedd ifall bilen faktiskt skulle rulla framåt/bakåt.

Oavsett vilket jag gör så tycker körläraren att jag gör fel.
Jag gör som i A) vid jämn väg och nedförsbacke. Färdbromsar i god tid och växlar ner så gott det går. Dels för att bromsljuset där bak ska lysa för bakomvarande fordon, dels för att "man vill" undvika att stanna bilen helt av miljöskäl. Blir det inte grönt tills jag hinner fram till linjen/bilen framför, ja då är det koppling i botten och broms. Annars fortsätter jag med den växeln jag hunnit växla ned till. Vid skarpa kurvor, t.ex vid utfart av motorväg då hoppar jag över 1-2 växlar. Typ 5:an ---> 3:an. Det beror på. Behöver du vänta längre, typ vid järnvägskorsning, köbildning eller dylikt kan du frikoppla och dra P-bromsen.

Uppförsbackar är lite annorlunda. Då håller jag bilen stilla vid dragläget med 1:an i. Man kan hålla bilen stilla genom att hålla ned broms + koppling. När har du din uppkörning? Jag har min nu på Torsdag.
Citera
2022-12-01, 18:57
  #33785
Medlem
DinKurdias avatar
Blev nyligen underkänd för att jag följt trafikregler och kört 35km/h på en 40-väg. Vill även påpeka att jag inte utgjort fara för bakomfarande fordon under några som helst omständigheter. Varken på motorväg eller stadstrafik. Någon som varit med om liknande? Jag vart jättechockad över chilenskans feedback.

Sen när jag sitter på pendeln och läser jag igenom mailet. Ooo jösses! Listat 7 punkter med olika brister. Tänker vad är det här hon skriver?? Hon gav ju mig beröm i bilen?! Vidare har hon skrivit att ”ingripande skett”. Vilket ingripande tänker jag? Hon har inte tagit nå ratt, använt pedal eller pillat på reglage åt mig, ingenting. Kan nån kunnig här förklara vad som menas med ”ingripande skett”. Jag vill vara 100% på att jag inte missförstår.
Citera
2022-12-02, 09:30
  #33786
Medlem
Säg att man är ute och kör i 70km/h och längre fram ser man att det finns ett trafikljus, hur ska man beräkna sin stoppsträcka (?) när man motorbromsar? Jag har väldiga problem med att släppa gasen i rätt tid, antingen släpper jag gasen för tidigt och jag behöver växla ned och sedan gasa upp lite för att komma ända fram till trafikljuset/rondellen/annat eller så släpper jag gasen för sent och behöver bromsa mer än nödvändigt.
Citera
2022-12-05, 11:40
  #33787
Medlem
DinKurdias avatar
GODKÄND uppkörning B-manuell. Wiiiii. 💃🏻🚘🥰❤️

Anders asså! 🥺🙏🏼
__________________
Senast redigerad av DinKurdia 2022-12-05 kl. 11:53.
Citera
2022-12-08, 17:50
  #33788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Blev nyligen underkänd för att jag följt trafikregler och kört 35km/h på en 40-väg. Vill även påpeka att jag inte utgjort fara för bakomfarande fordon under några som helst omständigheter. Varken på motorväg eller stadstrafik. Någon som varit med om liknande? Jag vart jättechockad över chilenskans feedback.

Sen när jag sitter på pendeln och läser jag igenom mailet. Ooo jösses! Listat 7 punkter med olika brister. Tänker vad är det här hon skriver?? Hon gav ju mig beröm i bilen?! Vidare har hon skrivit att ”ingripande skett”. Vilket ingripande tänker jag? Hon har inte tagit nå ratt, använt pedal eller pillat på reglage åt mig, ingenting. Kan nån kunnig här förklara vad som menas med ”ingripande skett”. Jag vill vara 100% på att jag inte missförstår.

Ett "ingripande" i uppkörningssammanhang kan vara något så enkelt som att säga åt en vad man ska göra. T.ex "sakta ner" eller dylikt.
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
GODKÄND uppkörning B-manuell. Wiiiii. 💃🏻🚘🥰❤️

Anders asså! 🥺🙏🏼

Grattis!
Citera
2023-01-25, 19:24
  #33789
Medlem
Finns de någon bra sida som är gratis för körkortsteori?
Citera
2023-01-25, 20:14
  #33790
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nej, man kan inte anta att folk som aldrig kört "automatare" kan köra automatväxlad bil.

Jag hade aldrig kört en automatväxlad bil, men en dag gjorde jag det och klarade det direkt. Hur svårt ska det vara???
Citera
2023-02-05, 22:04
  #33791
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torst
Finns de någon bra sida som är gratis för körkortsteori?
De där hemsidorna är inte bra. Jag studerade både teoriböcker och hemsidor. Men jag blev lite skeptisk för jag fick full poäng hela tiden från proven på hemsidorna. Så jag sökte ut till andra källor och laddade bland annat ner körkortsappen (den där gröna som kostar typ 300kr). Sen gjorde jag bara en massa övningsprov och fyfan vad dåligt det gick i början. Jag landade på 40-50 precentilen hela tiden. Men fördelen med appen är att man kan få prognos över hur man ligger till i de olika avsnitten. På så vis kan man få en bättre överblick på vad man behöver jobba med. En annan fördel är att man kan välja teori som behandlar just de avsnitten man brister i istället för att gå igenom sånt som man både kan och inte kan (vilket kan va ineffektivt). Rekommenderar apparna för de försöker inte invagga dig i en tro om att du kan allt utan du ska lära dig mer oavsett. Tänk ändå att du som förare ansvarar för din, dina passagerare, fotgängare och andra trafikanters liv. Så läs inte bara för att ”klara dig i teorin”. Det är i verkligheten som allt spelar roll.

Tips:
Provet består av 65 frågor (om vi inte räknar med testfrågorna).
7st behandlar fordonskännedom & manövrering
5st behandlar miljö
16st behandlar trafiksäkerhet
32st behandlar trafikregler
5st behandlar personliga förutsättningar

Då 74% av provet behandlar trafiksäkerhet och trafikregler hade jag prioriterat dessa avsnitt. Men du behöver givetvis mer än 48 poäng så bortprioritera inte de andra avsnitten heller. Lycka till.
Citera
2023-02-07, 14:10
  #33792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
De där hemsidorna är inte bra. Jag studerade både teoriböcker och hemsidor. Men jag blev lite skeptisk för jag fick full poäng hela tiden från proven på hemsidorna. Så jag sökte ut till andra källor och laddade bland annat ner körkortsappen (den där gröna som kostar typ 300kr). Sen gjorde jag bara en massa övningsprov och fyfan vad dåligt det gick i början. Jag landade på 40-50 precentilen hela tiden. Men fördelen med appen är att man kan få prognos över hur man ligger till i de olika avsnitten. På så vis kan man få en bättre överblick på vad man behöver jobba med. En annan fördel är att man kan välja teori som behandlar just de avsnitten man brister i istället för att gå igenom sånt som man både kan och inte kan (vilket kan va ineffektivt). Rekommenderar apparna för de försöker inte invagga dig i en tro om att du kan allt utan du ska lära dig mer oavsett. Tänk ändå att du som förare ansvarar för din, dina passagerare, fotgängare och andra trafikanters liv. Så läs inte bara för att ”klara dig i teorin”. Det är i verkligheten som allt spelar roll.

Tips:
Provet består av 65 frågor (om vi inte räknar med testfrågorna).
7st behandlar fordonskännedom & manövrering
5st behandlar miljö
16st behandlar trafiksäkerhet
32st behandlar trafikregler
5st behandlar personliga förutsättningar

Då 74% av provet behandlar trafiksäkerhet och trafikregler hade jag prioriterat dessa avsnitt. Men du behöver givetvis mer än 48 poäng så bortprioritera inte de andra avsnitten heller. Lycka till.
Briljanta tips 9ch tack för insikten! Laddade ner appen iKörkort och provar med de då den va billigast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback