Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 20:32
  #31633
Medlem
Fyfan vad jag hatar folk som ligger mitt ute i vägen, IDIOTI. Håll så jävla lång ut till höger så att du är 1cm ifrån att skrapa fälgarna, då ligger du rätt.
Citera
2018-04-17, 20:42
  #31634
Medlem
Helt ärligt gör bara som körläraren säger.
Citera
2018-04-17, 20:54
  #31635
Medlem
En väldigt relevant fråga är ju också varför du inte frågar din körlärare om det här.
Citera
2018-04-17, 21:04
  #31636
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Fyfan vad jag hatar folk som ligger mitt ute i vägen, IDIOTI. Håll så jävla lång ut till höger så att du är 1cm ifrån att skrapa fälgarna, då ligger du rätt.
Nej, då visar du omgivningen att du ska svänga höger.

Man ska ligga mitt i sitt körfält, sedan ska placeringen tala om vilken manöver man avser att göra.
Ligger man vänsterplacerad ska man svänga vänster. Ligger man högerplacerad ska man svänga...*trumvirvel* höger.
I princip kan man säga att man ska använda sin placering som om blinkers inte finns.

Svårare än så är det inte.
Citera
2018-04-17, 22:28
  #31637
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Klarade precis teoriprovet! Det gick som smort, jag var först med att lämna salen och jag landade på stabila 63/65.

Jag har redan typ förträngt alla frågor :P

Men några jag minns jag hade problem med:

Vilket av dessa fordon måste hålla max 80 även på en 90-motortrafikled(eller om det var motorväg ): tung buss, tung lastbil, personbil med bromsat släp och något mer. Jag svarade tung lastbil

Sen var det en fråga om jag fick köra släpvagn med dubbdäck om min bil hade dubbfria vinterdäck. Mindes inte om det aldrig var okej med olika typer av däck eller om just denna kombination var okej.

Det var en fråga om vilket bränsle som påverkade växthuseffekten minst och jag kunde inte komma ihåg skillnaden mellan biogas och naturgas.

Det var en fråga om vad man skulle göra om man blir av med körkortet under sin prövotid. Jag har aldrig riktigt läst på om det, jag vet att man måste göra om riskutbildning och chansade att man också måste göra ny uppkörning och uppskrivning.

Situationsfrågor var generellt enkla, får man köra om till höger här, gäller väjningsplikt här, osv.

Fick inte en enda fråga där miniräknare behövdes, närmsta mattefråga var hur mycket rörelseenergi påverkas i relation till ett fartändringsexempel de gav och det är ju alltid i kvadrat.

Edit:

Och om någon behöver tips på bästa sätt att plugga:
Jag läste igenom boken en gång, gjorde kunskapsresan på appen "Ta körkort" och sen övade jag med testprov. Elevcentralen hade sämst övningar tyckte jag, lågt utbud frågor och de var väldigt lätta. Appen Ta körkort var helt okej, men bäst var iKörkort. Stort utbud frågor, många krångliga frågor och när du svarar fel berättar sidan ofta också varför du har fel, något de flesta tjänster inte gör. Frågorna på iKörkort var svårare än själva provet gjorde vilket ledde till att jag kom väl förberedd.

Personbil med släp får inte köra snabbare än 80km/h i Sverige oavsett hastighet på vägen.

Du får köra släpvagn med dubbdäck om bilen inte har dubbdäck men inte tvärt om, om bilen har dubbdäck måste även släpvagnen ha det.

Blir du hav med körkortet under prövotiden måste du ta om körkortet med teori och uppkörning.
Citera
2018-04-17, 22:57
  #31638
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Nej, jag låg inte på linjen eller mitten. Jag låg i mitt körfält hela tiden.

Som jag sa, drar du dig mot mitten kan det tyda på att du inte har tillräckligt bra uppsikt och kontrol över fordonet.

Bara för att du FÅR använda hela körfältet betyder det inte att du bör göra det.
Citera
2018-04-19, 07:45
  #31639
Medlem
Hej,

Jag ska köra upp snart och undrar hur svår uppkörningen är... hur hög är ribban liksom?

Vet att det kan skilja beroende på vem man kör upp med osv men på ett ungefär?

Det låter lite som en barnlek då uppkörningen endast är mellan 20 och 30 minuter, det känns som att tiden är för kort så att man ska kunna klanta till det...

Så... hur svår är den? hur svår var den för er?

Dela gärna med er tips!

Tack!
Citera
2018-04-19, 09:44
  #31640
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VintageGermany
Hej,

Jag ska köra upp snart och undrar hur svår uppkörningen är... hur hög är ribban liksom?

Vet att det kan skilja beroende på vem man kör upp med osv men på ett ungefär?

Det låter lite som en barnlek då uppkörningen endast är mellan 20 och 30 minuter, det känns som att tiden är för kort så att man ska kunna klanta till det...

Så... hur svår är den? hur svår var den för er?

Dela gärna med er tips!

Tack!

Den är vad du gör den till. Jag gick in med inställningen att jag kunde allt man behövde kunna och var rätt säker på att jag skulle klara den... vilket var tur, hade rätt svårt att sova pga nervositet ändå och blev dessutom fylleringd mitt i natten. Somnade strax före fem och hade tid 08:00.

Min säkerhetskontroll var att testa styrservo och tutan - ridiculously easy. Fick instruktion att köra från Farsta (där jag bott väldigt länge) till Haninge (där jag bott en hel del också). Det gjorde mig så trygg att jag kände att jag hade det här, trots att bilen var en diesel jag aldrig i närheten av kört tidigare.

Körde mitt eget race hela tiden. Visade att jag hade bra uppsikt och framför allt inte bråttom. Accelererade bestämt på påfarter och var tydlig i positioneringen.
Fick bl.a. parkera i ruta, demonstrera massor av utfarts/högerregler och vänstersväng i korsning.

Fick efteråt beröm för mitt regeltänk.
Mina tips är att sköta sig själv och skita i andras hets, ha lååång blick framåt så du slipper bromsa i onödan, och visa total hänsyn mot de på och runt vägen.
Citera
2018-04-19, 11:03
  #31641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Den är vad du gör den till. Jag gick in med inställningen att jag kunde allt man behövde kunna och var rätt säker på att jag skulle klara den... vilket var tur, hade rätt svårt att sova pga nervositet ändå och blev dessutom fylleringd mitt i natten. Somnade strax före fem och hade tid 08:00.

Min säkerhetskontroll var att testa styrservo och tutan - ridiculously easy. Fick instruktion att köra från Farsta (där jag bott väldigt länge) till Haninge (där jag bott en hel del också). Det gjorde mig så trygg att jag kände att jag hade det här, trots att bilen var en diesel jag aldrig i närheten av kört tidigare.

Körde mitt eget race hela tiden. Visade att jag hade bra uppsikt och framför allt inte bråttom. Accelererade bestämt på påfarter och var tydlig i positioneringen.
Fick bl.a. parkera i ruta, demonstrera massor av utfarts/högerregler och vänstersväng i korsning.

Fick efteråt beröm för mitt regeltänk.
Mina tips är att sköta sig själv och skita i andras hets, ha lååång blick framåt så du slipper bromsa i onödan, och visa total hänsyn mot de på och runt vägen.
Fint svar, tack!
Citera
2018-04-19, 20:22
  #31642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rsllxd
håll till höger kan man alltid tänka på.

inte köra till vänster i körfälyet utan hålla sig lite mer på höger sida.

inte köra på mittenfilen av en 3-fils väg utan köra om och sedan lägga sig i filen längst till höger om möjligt.

blinka ej inåt i en rondelll utan endast ut, när du ska ut.

har många mer tips men det får du fråga om. lycka till på körprovet!


O jisses. Personbilsförare skall alltid hålla sig i mitten av sin fil, även ett fordon på ynka 2 ton kan dels få vägkanten att rasa och dels klippa objekt som finns vid vägkanten.

Givetvis blinkar man dit man ska! Det uppskattas att man blinkar in i rondellen då folk kan avläsa att du ämnar att svänga, forsätta i rondellen eller fortsätta helt i rondellen.
Citera
2018-04-19, 20:25
  #31643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Fyfan vad jag hatar folk som ligger mitt ute i vägen, IDIOTI. Håll så jävla lång ut till höger så att du är 1cm ifrån att skrapa fälgarna, då ligger du rätt.

NEJ!

Av fler anledningar:

1. Även en tyngd på 1-2 ton kan få vägkanten att rasa och du åker således rakt ner i diket.
2. Du riskerar att dra med dig folk och fä som finns vid vägen och på gångvägar.
3. Du förvirrar folk med din possitionering då bakomvarande bilar tror att du skall svänga av eller ställa dig vid väggrenen.

Detta otyg är det första man som förare måste träna bort när man sedan tar körkort för tyngre fordon. Då går det inte att ligga 1cm ut i kanten med hjulen!

Man ska ligga i mitten av sin fil så att man har samma avstånd på vardera sida.
Citera
2018-04-19, 22:03
  #31644
Medlem
OlegZigvardauskass avatar
Mitt körkortstillstånd gick ut nu efter fyra år utan att jag blivit färdig med kortet pga diverse grejer. Kan man ansöka om att få förlängt eller måste man sitta de där fyra timmarna igen på genomgången eller finns det andra alternativ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback