2011-04-24, 21:55
Medlem
mysErnsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memoxxx
Som det står i mitt inlägg ovanför ditt så ska jag göra teori och köra upp på tisdag. Några tips inför teoriprovet? Några frågor du minns, vilka var svåra, vad bör jag plugga in extra?
Tacksam för svar
Större delen av provet består av frågor om trafiksäkerhet och trafikregler, fördelningen ser ut såhär:

Fordonskännedom, manövrering: 7 frågor
Miljö: 5 frågor
Trafiksäkerhet: 16 frågor
Trafikregler: 32 frågor
Personliga förutsättningar: 5 frågor

Sen är det 5 separata testfrågor också som inte räknas in i provet. Kommer inte ihåg några frågor sådär på rak arm, men jag gick in provrummet med inställningen att klara det och använde mestadels sunt förnuft!
Jag körde igenom alla frågor först och markerade dem som jag var osäker på, och gick sedan tillbaka till dem när jag var klar med alla andra som jag kände mig mer säker på. Blev helt enkelt mindre stress då!

Kan bara önska dig lycka till! Berätta hur det gick sen
Citera
2011-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysErnst
Större delen av provet består av frågor om trafiksäkerhet och trafikregler, fördelningen ser ut såhär:

Fordonskännedom, manövrering: 7 frågor
Miljö: 5 frågor
Trafiksäkerhet: 16 frågor
Trafikregler: 32 frågor
Personliga förutsättningar: 5 frågor

Sen är det 5 separata testfrågor också som inte räknas in i provet. Kommer inte ihåg några frågor sådär på rak arm, men jag gick in provrummet med inställningen att klara det och använde mestadels sunt förnuft!
Jag körde igenom alla frågor först och markerade dem som jag var osäker på, och gick sedan tillbaka till dem när jag var klar med alla andra som jag kände mig mer säker på. Blev helt enkelt mindre stress då!

Kan bara önska dig lycka till! Berätta hur det gick sen
Okej så alltså 65 frågor? Hur många krävs för godkänt?
Tack för informationen, återkommer med mitt resultat
Citera
2011-04-24, 22:17
Medlem
mysErnsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memoxxx
Okej så alltså 65 frågor? Hur många krävs för godkänt?
Tack för informationen, återkommer med mitt resultat
52 rätt måste du ha för att få godkänt!
Citera
2011-04-24, 22:47
Medlem
prettydamnGoods avatar
Jahapp, har mitt kunskapsprov på tisdag! Har tyvärr inte inte upptäckt TEO som analogt med de flesta verkar vara av nästan exakt likadant virke som det riktiga k-provet rent layout- och frågemässigt. Håller på med internettester som körskolan har och lyckas snitta 67/70 i alla fall.

Att inte förglömma är ju dock hur frågorna är utformade på det riktiga provet, jag blir irriterad av det faktum (har hört av andra som gjort provet) att de ställer frågorna så att sannolikheten att bli förvirrad ökar drastiskt och på så vis risken för att faila & hamna under gränsen för godkänd. De vill att man ska "tänka till" antar jag, men kan de inte förstå att man är nervig och helst vill ha tydliga frågor som man kan ge ett snabbt svar på, hatar när det ska bli tolkningsfrågor!

Ni som har gjort provet, satt ni ungefär 50 min som är max-tiden eller räckte det med ca 30 min? Nyfiken.
Citera
2011-04-24, 22:53
Medlem
prettydamnGoods avatar
Just det, angående gräsen för godkänt. Säg att man klarar tre st av de 5 testfrågorna (de utöver de 65 st dvs) men INTE kommer upp i 52 poäng utan dessa tre testfrågor, visst räknas testfrågorna då ändå in som giltiga frågor? Skulle ju vara surt om ett sådant scenario utspelar sig, alltså att man inte kan tillgodoräkna sig testfrågorna även om man fått rätt på dem MEN inte fått tillräckligt med rätt på de "riktiga" frågorna.

Jag låter säkert väldigt korkad och lost plus att jag knappt förstår vad jag själv har skrivit, men jag är ambivalent som få... men ja, lite trög i detta avseende, förstås. Hoppas någon förstod.

Citera
2011-04-24, 22:55
Medlem
mysErnsts avatar
Citat:
Ni som har gjort provet, satt ni ungefär 50 min som är max-tiden eller räckte det med ca 30 min? Nyfiken.
Jag blev klar först av alla, satt 25 minuter ungefär. Men då är jag en sådan som alltid blir klar bland de första på prov och dylikt.

Men det kan ju vara smart att utnyttja hela tiden för att hitta eventuella slarvfel och hinna tänka igenom varje fråga. Kör på som du känner bara!
Citera
2011-04-24, 22:58
Medlem
mysErnsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettydamnGood
Just det, angående gräsen för godkänt. Säg att man klarar tre st av de 5 testfrågorna (de utöver de 65 st dvs) men INTE kommer upp i 52 poäng utan dessa tre testfrågor, visst räknas testfrågorna då ändå in som giltiga frågor? Skulle ju vara surt om ett sådant scenario utspelar sig, alltså att man inte kan tillgodoräkna sig testfrågorna även om man fått rätt på dem MEN inte fått tillräckligt med rätt på de "riktiga" frågorna.

Jag låter säkert väldigt korkad och lost plus att jag knappt förstår vad jag själv har skrivit, men jag är ambivalent som få... men ja, lite trög i detta avseende, förstås. Hoppas någon förstod.

Testfrågorna räknas INTE in i provet, oavsett om du skulle klara provet med hjälp av dem eller inte.
Citera
2011-04-24, 23:01
Medlem
prettydamnGoods avatar
Citat:
Jag blev klar först av alla, satt 25 minuter ungefär. Men då är jag en sådan som alltid blir klar bland de första på prov och dylikt.

Men det kan ju vara smart att utnyttja hela tiden för att hitta eventuella slarvfel och hinna tänka igenom varje fråga. Kör på som du känner bara!

Tack för dina svar! Och glad pårre i efterskott, förresten. ;P
Jag är också den som bara kör igenom relativt snabbt, saken med mig är att jag kan bli mer och mer osäker ju längre jag faktiskt tittar på frågan: brukar lita på det som först kommer upp i huvudet. Antar att jag kommer komma upp i din tid också. Finns väl ingen risk för att man behöver sitta länge än 50 min...

Synd det där angående testfrågorna hehe, men det är väl förståeligt på ett sätt.
Citera
2011-04-24, 23:10
Medlem
mysErnsts avatar
Citat:
...
Lycka till!
Citera
2011-04-25, 00:02
Medlem
Citat:
Jahapp, har mitt kunskapsprov på tisdag! Har tyvärr inte inte upptäckt TEO som analogt med de flesta verkar vara av nästan exakt likadant virke som det riktiga k-provet rent layout- och frågemässigt. Håller på med internettester som körskolan har och lyckas snitta 67/70 i alla fall.

Att inte förglömma är ju dock hur frågorna är utformade på det riktiga provet, jag blir irriterad av det faktum (har hört av andra som gjort provet) att de ställer frågorna så att sannolikheten att bli förvirrad ökar drastiskt och på så vis risken för att faila & hamna under gränsen för godkänd. De vill att man ska "tänka till" antar jag, men kan de inte förstå att man är nervig och helst vill ha tydliga frågor som man kan ge ett snabbt svar på, hatar när det ska bli tolkningsfrågor!

Jag blev också klar först av alla (20min ungefär), fick 63/65. Ska jag vara helt ärlig tycker jag utformningen av frågorna på provet var mycket enklare än strs fastester (trafikskoletesterna). Så det riktiga provet gick ju som smort efter dom där faserna, det kanske ifs är tanken med dom också :P

I överlag tycker jag att trafikskolor är värda varenda krona, känslan att klara dom på första försöket var ju lagom nice.

Förstår inte folk som bara kör helt privat och failar med båda proven 3-7 gånger i rad... Jag menar, borde det inte gå upp ett ljus typ andra gången man misslyckas, att det kanske är dags att plugga lite hårdare då? Eller ta ett par lektioner.

Pappa som tog körkort för 30 år sen är faktist inte den bästa läraren att bedöma en elev idag, oavsett hur bra han än tycker att du kör.
Citera
2011-04-25, 01:38
Medlem
mysErnsts avatar
Fyfan, nu är det bara en dag kvar till uppkörning! Hoppas inte min fuckade dygnsrytm ställer till det för mig.. Har blivit sömn cirkus 05/06-15/16 de senaste dagarna, och en sluta snusa-period på det också. Haha, oddsen talar ju inte för mig, men jag hoppas på det bästa!
Citera
2011-04-25, 01:54
Medlem
prettydamnGoods avatar
Citat:
Fyfan, nu är det bara en dag kvar till uppkörning! Hoppas inte min fuckade dygnsrytm ställer till det för mig.. Har blivit sömn cirkus 05/06-15/16 de senaste dagarna, och en sluta snusa-period på det också. Haha, oddsen talar ju inte för mig, men jag hoppas på det bästa!

Jag är helt säker på att du fixar det! Sömn har en viss betydelse men skills är a och o, och det sitter nog i ryggmärken på dig! Tro på dig själv så går det galant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in