Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-22, 19:25
Bannlyst
Så har man då investerat i lokal här i Luanda, och tänkte öppna ett subway-hak, tror på detta då trafiken är överjävlig och folk har inte tid att sitta ned och käka...

Bra bröd inga problem, fixat bagare och allt vad som behövs men skulle behöva lite tips på fyllningar, en 18-20 olika hade jag tänkt mig, hade tänkt mig att alla subs görs iordning medan kunden kikar på, fräsha röror, färska grönsaker...

Och så lite off-topic, toaletterna, varmluftstork / papper eller både och...?!
Citera
2008-04-22, 19:46
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Så har man då investerat i lokal här i Luanda, och tänkte öppna ett subway-hak, tror på detta då trafiken är överjävlig och folk har inte tid att sitta ned och käka...

Bra bröd inga problem, fixat bagare och allt vad som behövs men skulle behöva lite tips på fyllningar, en 18-20 olika hade jag tänkt mig, hade tänkt mig att alla subs görs iordning medan kunden kikar på, fräsha röror, färska grönsaker...

Och så lite off-topic, toaletterna, varmluftstork / papper eller både och...?!

Jag tycker det känns lite överambitiöst med 18-20 olika, kanske starta med ett färre antal för att sedan öka efterhand som att kunderna tröttnar på de gamla? Ett annat tips är att ha 8-10 som standard och sedan ha 2-4 som veckans specialare.

Tycker nog att du bör ha både varmluftstork och papper.

Återkommer med förslag på fyllningar.
Citera
2008-04-22, 19:49
Medlem
Squalos avatar
Skagenröra!!! Tror du det är gångbart bland negrerna?

Jag tycker också det är bättre att börja med kanske 10 istället för 20, och sen erbjuda något annat än macka för den som vill ha det. Går kanske att erbjuda pan-pizza eller någon form av paj eller nåt.
Citera
2008-04-22, 19:55
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Ett annat tips är att ha 8-10 som standard och sedan ha 2-4 som veckans specialare.

Tycker nog att du bör ha både varmluftstork och papper.

Återkommer med förslag på fyllningar.
Precis. ha gärna dagens/veckans på rullande, du kommer att märka villka som är populärast

Lycka till!
Citera
2008-04-22, 20:01
Medlem
Får man välja vad man vill erbjuda på ett subwayhak?
Har ni inga regler ni måste följa?
Berätta hur allt gick till att fixa, var det svårt att få licens etc?
Citera
2008-04-22, 20:03
Medlem
dakires avatar
Tänk på att du måste ha en del tillstånd och det är väldigt höga krav för att bereda egna mackor/baguetter.
Citera
2008-04-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Tänk på att du måste ha en del tillstånd och det är väldigt höga krav för att bereda egna mackor/baguetter.

I Angola är det nog inte den korrumperade polisens största prioritet att sätta dit baguett-fuskare.
Citera
2008-04-22, 20:50
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
I Angola är det nog inte den korrumperade polisens största prioritet att sätta dit baguett-fuskare.

Ojoj, missade helt den geografiska placeringen av stället.
Citera
2008-04-22, 22:20
Bannlyst
Ni har nog helt rätt, kanske bäst att börja lugnt, är nog jag som vill att allt skall vara top-notch från scratch...

Skagenröra javisst, tack, aldrig träffat ett Afrikanskt folk som de från Angola som äter så bra mat, kan laga bra mat och har en ruggigt schysst matkultur (thanks to the Portuguese)...

Specialare, bra ide, tack...

Vattenmelon och kyckling aldrig stött på, inte ihop i alla fall...

Det var inte alldeles enkelt att få alla tillstånd, det tog totalt 2 månader, med en massa väntan här och där för diverse olika papper plus diverse gasosa (bribe), men min dam lyckades till slut och all heder till henne (Angolanska)...

Visst massa saker att ha i ordning för att tillreda allt, min gode vän är Chef för DNV i Angola och har lovat att hjälpa till med råd och certifikat (äkta) mot rabatt på subs...

Inga schyssta röror...?!
Citera
2008-04-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Ni har nog helt rätt, kanske bäst att börja lugnt, är nog jag som vill att allt skall vara top-notch från scratch...

Skagenröra javisst, tack, aldrig träffat ett Afrikanskt folk som de från Angola som äter så bra mat, kan laga bra mat och har en ruggigt schysst matkultur (thanks to the Portuguese)...

Specialare, bra ide, tack...

Vattenmelon och kyckling aldrig stött på, inte ihop i alla fall...

Det var inte alldeles enkelt att få alla tillstånd, det tog totalt 2 månader, med en massa väntan här och där för diverse olika papper plus diverse gasosa (bribe), men min dam lyckades till slut och all heder till henne (Angolanska)...

Visst massa saker att ha i ordning för att tillreda allt, min gode vän är Chef för DNV i Angola och har lovat att hjälpa till med råd och certifikat (äkta) mot rabatt på subs...

Inga schyssta röror...?!

Jag skulle nog säga att det är bra att sno från http://www.subwayeatfresh.se/

Precis på samma sätt som McDonalds har tagit fram sina hamburgare, så har dom har under många, många år provat sig fram, för att hitta baguetterna som ger bäst avkastning, håller bra och ger återkommande kunder.

Lägg på en personlig touch och miljö, så är du snart afrikanernas nye baguettkung.
Citera
2008-04-22, 22:41
Moderator
skunkensunes avatar
Försök använda dig mycket av lokala råvaror, kött från det lokala viltet osv.
Citera
2008-04-23, 00:01
Medlem
Dengues avatar
Jag gjorde riktigt goda mackor för ett tag sen.
Jag gjorde min vanliga bönröra som består av blandade, avrunna bönor,
Rödlök, olja, pressad citron och vegeta. Men vegeta hittar du knappast därnere men salt eller örtsalt går lika bra.
Denna röra mixade jag till en tjocklek som humus ungefär.

Jag la röran ovanpå några skivor rostbiff och hyvlade parmesan över.
En höjdarmacka.

Annars tycker jag som någon tidigare att du borde snappa upp lokala korvar eller andra charkprodukter och använda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in