2008-04-22, 13:38
Awaiting Email Confirmation
Blir ärligt talat förbannad på denna sidan. Googlade mitt namn och denna kom upp med massa info om mig. Vill inte vara med där men så vida inte ärendet stärks av någon myndighet så kan man inte få bort informationen om sig själv där där.

"Informationen som presenteras på Birthday.se är offentlig och en spegling av myndigheterna. Källan till födelsedagssökmotorns information är Business Check i Sverige AB. Business Check är ett kreditupplysningsföretag som har utgivningsbevis.

Berlock Information AB är återförsäljare av kreditinformation från Business Check i Sverige AB. Informationen är från offentliga register och hanteras enligt de villkor som finns i Kreditupplysningslagen (KUL). Berlock gör inga förändringar eller tillägg i informationen. Informationen omfattas inte av kopieplikt till den omfrågade personen då den lyder under Tryckfrihetsförodningen och Yttrandefrihetsgrundlagen YGL 1 kap. 9 §."

Jag vill inte vara med på deras fattiga jävla sida. Finns det verkligen inget sätt att gå till väga för att få bort sig själv därifrån.
Citera
2008-04-22, 16:54
Medlem
smurfehs avatar
Är precis lika förbannad som dig, om jag inte missminner mig så har just Business Check AB diskuterats tidigare på FB.

Och om jag inte missminner mig igen så konstaterades det att det inte går att bli borttagen om du nu inte har skyddad identitet, och vi alla vet ju hur enkelt det är att få det :/
Citera
2008-04-22, 17:27
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speed_of_sound
Blir ärligt talat förbannad på denna sidan.
Jag förstår inte riktigt vad som så upprörande med liknande tjänster. Offentliga uppgifter är hur enkelt som helst att ta del av för vem som helst, skillnaden i dett fall är att informationen kan hämtas via en annan kanal.

Man kan komma åt samma information via Skatteverket och Kronofogden. Man behöver inte ens prata med personalen, det räcker med att använda en av deras datorer för allmänheten inne i lokalen.

Det enda du kan göra om du inte gillar läget är att flytta till ett annat land.
Citera
2008-04-22, 17:36
Medlem
OneUps avatar
På upplysning.se kan man ju t o m enkelt få fram hela personnumret.
Jag känner mig inte hotad av detta, som sagt så är det ju offentliga uppgifter.
Citera
2008-04-22, 17:57
Jag vet att personnummer och namn är en offentlig handling. Kan ju dock tycka att det är lite skillnad på att man står i något register hos Skatteverket och att mina uppgifter skyltas med på Internet så jag bli indexerad av varenda sökmotor.

Att det sedan finns folk som inte har något emot att ha sina uppgifter där har väl ingen betydelse, finns nog väldigt många som inte vill, och då ska man inte behöva i mitt tycke. Dessutom är mitt efternamn inte så vanligt i Sverige och jag hamnar högt upp på sökningar på mitt namn.

Något sätt måste finnas. Ska man behöva åka upp till deras huvudkontor och visa vart skåpet ska stå för ledaren där eller vad är det frågan om.
Citera
2008-04-22, 18:05
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Jag vet att personnummer och namn är en offentlig handling. Kan ju dock tycka att det är lite skillnad på att man står i något register hos Skatteverket och att mina uppgifter skyltas med på Internet så jag bli indexerad av varenda sökmotor.
Du menar alltså att sökresultatet från birthday.se visas i sökresultatet på Google?

Jag vet inte i så fall hur det är möjligt. För att Google ska indexera en uppgift så måste informationen visas direkt på en sida, den gör inga sökningar på tjänster som birthday.se för att ta fram information och för att sedan indexera den. Den indexerar heller information på lösenordsskyddade sidor, dvs. information som kräver inloggning.

Citat:
Att det sedan finns folk som inte har något emot att ha sina uppgifter där har väl ingen betydelse, finns nog väldigt många som inte vill, och då ska man inte behöva i mitt tycke.
Det är inte folk som inte har något emot såna tjänster som bestämmer vad du är ute efter, du får ta det med en politiker.
Senast redigerad av CodeMAN 2008-04-22 kl. 18:07.
Citera
2008-04-22, 18:08
Well, söker jag på mitt namn så kommer birtday.se överst med alla mina uppgifter.
Citera
2008-04-22, 18:16
Medlem
CodeMANs avatar
Det är något riktigt skumt. När jag sökte på mitt namn kom uppgifter från Eniro högst upp.

Vad jag vet så är det enda sättet att få fram valfri uppgift ur en databas är om det finns en vysida, dvs. en lista på alla poster. Indexeringsmotorer kan inte hämta information som kräver sökningar på en annan tjänst.

Jag kan dock ha fel, mina kunskaper om hur sökmotorer arbetar är begränsade då jag inte har jobbat med webbsidor ett bra tag.

Jag föreslår att du tar upp ämnet under ett webbrelaterat delforum, och kolla hur en sökmotor kan fungera så.

Sedan vet jag inte om det är OK att lägga upp en sk. vysida så att sökmotorer kan indexera var enda uppgift, det får någon med juridiska kunskaper svara.
Citera
2008-04-22, 18:49
Medlem
CodeMANs avatar
Efter att kollat birthday.se så hittade jag den följande sidan:

http://www.birthday.se/fodelsedagssokning/ort/

Via den sidan kan man hitta alla personer som fyller år i den aktuella orten. Om vi t ex kollar "Anderslöv" så ser vi att det är 3 pers som fyller år idag (22/4):

http://www.birthday.se/fodelsedagssokning/ort/andersl%f6v/

Man kan dock fortfarande inte se uppgifter som adress, personnummer, osv. utan att logga in, vilket givetvis Google inte kan göra:

Citat:
Fullständig adress visas endast för inloggade medlemmar!
Citera
2008-04-22, 18:52
Nu när du säger det tycker jag även att det låter konstigt i mina öron. Och kom nu på att det är expressen som har något sammarbete med birthday som hämtar information från deras databas, som i sin tur verkar kunna indexeras specifikt på google.

http://www.birthday.se/expressen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in