Citat:
Ursprungligen postat av DjRosa
hej alla glada, jag sitter bakom en linux brandvägg som sitter i vårat hemnätverk, instalerade om datorn för ett tag sedan och va efter det tvungen att lägga in mig i nätverket igen, eftersom att jag har noll koll på nätverk så fick farsan göra det, detta resulterade i att jag inte längre hadde åtkomst till filerna som satt på datorn sedan tidigare (dvs. tonvis med film och skolarbeten), efter att jag pillat med detta i x antal timmar i sträck (farsan gav upp efter 10 min och skyllde på att datorn e full med skit) så gav jag upp och tog bort den nya adminen. problemet är nu att på min andra användare kan jag inte avaktivera windows brandväggen, och eftersom att jag redan sitter bakom en till brandvägg som är mycket bättre och som inte stör mina internet spel/hemladdnings program lika mycket så vill jag av aktivera windows brandväggen
finns det nått sätt som jag kan avaktivera skiten?
http://img366.imageshack.us/img366/9590/50267624qy0.jpg
såhär ser det ut i säkerhetscentret...
Nu kan man ju undra hur sant det du säger är. Orsaken är att bilden klart visar att din dator är kopplad till en domän och att det är domänhanterarens säkerhetspolicy som gäller. Mig veterligen är det extremt sällsynt att man har en domänkontroller hemma men vanligt på t.ex. skolor. Aja, hursomhelst så antar jag att du isåfall har tillgång till domänadministratörens lösenord. Med det kan du fixa allt vad gäller säkerhetspolicies. Logga in på din domänkontroller och gå till
Kontrollpanelen -> Administrativa Verktyg -> Säkerhetspolicies (typ, jag kommer inte ihåg de exakta orden) Där borde du kunna hitta eller lägga till en policy för vad användarna i domänen kan göra med den lokala brandväggen.
Om det inte går så kan du ju helt enkelt plocka bort datorn från domänen och köra den standalone.