2009-02-05, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack

Ingen bira i? Vad är det för meschili egentligen?
!
4 dl öl står det i riddarens recept så lite bira är det i
Citera
2009-02-05, 17:22
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hensu
4 dl öl står det i riddarens recept så lite bira är det i

Ja se där, så kan det gå när man försöker skriva medans man är onykter.
Citera
2009-02-09, 14:15
Medlem
Apanalol001s avatar
fy satan vilka gaser jag fick när jag körde efter nåns recept här.
receptet med carnege porter öl
Citera
2009-02-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Vilket kott blir godast? Ar inte de bitar som heter "grytbitar" i affarerna typ rester som mest duger till gryta. I sa fall maste ju aven grytor bli annu godare med finare kott? Eller ar jag ute och cyklar?
Högrev är kungen av långkok.

När jag gör chili brukar jag ha i stora mängder jalapeño från början, och sen en habanero eller två mot slutet, samtidigt som jag konstant smakar av och lyfter ur dem när jag har fått önskad hetta. Jag gillar när min chili är STARK. Man ska svettas när man äter.
Citera
2009-02-15, 19:25
Medlem
askbollens avatar
Inspirerad av den här tråden har jag nu lagat en variant på No-Bean Chili. Jag bjöd mina vänner på detta och det hela resulterade i en mycket uppskattad middag. Recept följer nedan.

3 kg Högrev
2 spanska pepparfrukter
2 rökta, torkade chipotlefrukter
3 röda paprikor
1 grön paprika
3 msk inlagd jalapeno
10 vitlöksklyftor
3 röda lökar
1 flaska Carnegie Porter
1 msk koriander
2 msk spiskummin
1 msk oregano
5 lagerblad
1msk chilipulver (ancho)
En kaka 85% choklad

1. Bryn köttet i hög värme, tomatisera med lite tomatpure som också får brynas. Tycker visserligen inte att tomat hör hemma i en chili, men då jag inte vill använda buljongtärning tycker jag att lite puré krävs för att skapa en "botten" i grytan.
2. Bryn lök och vitlök.
3. Lägg lök och kött och hackad, färsk chili (ta ur kärnorna) i en stor gryta, fyll upp med öl och lägg i kryddorna samt chokladen som du har hackat grovt.
4. Koka upp chipotlepepparn i ca 1 liter vatten. När pepparn är mjuk, ta den ur kastrullen. Slå i kokvattnet över köttet i grytan. Fyll upp med vatten om det behövs för att täcka köttet. Koka upp och låt koka sakta under lock tills köttet är "gaffelmört"
5. Rosta paprikan i hög värme i ugnen. Skär den sedan i bitar och lägg i grytan.
6. När köttet är klart efter 2-3 timmar, smaka av styrkan. Om du vill ha lite mer "tryck", använd strimlade bitar av den blötlagda chipotlen. Salta & Peppra.
7. Red av med maizena och färgsätt med coloritsoya om du som jag gillar mörka grytor.

Serveras med trevliga tillbehör. T.ex guacamole, gräddfil, nachos, bönor, riven ost. Fantastiskt gott!
Senast redigerad av askbollen 2009-02-15 kl. 19:39.
Citera
2009-05-14, 22:04
Medlem
Chilidax

Jag ska återigen göra "världens bästa chili" och är på jakt efter chilipeppar igen... de lokala handlarnas lager av chili är sämre än förra gången det var chilidax.

Men då jag kommer att befinna mig i storstaden snart behöver jag tips på lämplig affär för att shoppa lite pepparfrukter... lite tips?

mvh
ATW
Citera
2009-07-12, 19:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneTW
Jag ska återigen göra "världens bästa chili" och är på jakt efter chilipeppar igen... de lokala handlarnas lager av chili är sämre än förra gången det var chilidax.

Men då jag kommer att befinna mig i storstaden snart behöver jag tips på lämplig affär för att shoppa lite pepparfrukter... lite tips?

mvh
ATW
stockholm har inget märkvärdigt sortiment tycker jag. Shoppa hellre via någon nätbutik eller i Göteborgsbutiken Extreme food (extremfood.se). De har mycket gott och hett i sitt sortiment. Alltifrån färska kryddor till såser, salsor, ostdipper, heta snacks etc. De riktigt starka såserna och kryddorna från Blairs är att rekommendera. Du behöver inte använda så mycket av dem så de räcker länge.
Citera
2009-10-18, 08:37
Medlem
TatueradeKockens avatar
Nu vet jag inte om någon nämnt det tidigare i tråden? Men om man vill få ut mer smak av sina chilifrukter så rekommenderar jag att torrosta den i ugnen på 225 grader ca 5 – 7 minuter beroende på val av chili. Sedan delar man dem, kärnar ur dem, och finhackar eller stöter dem i en mortel.

// Den Tatuerade Kocken
Citera
2009-10-19, 16:50
Medlem
När man gör en chili con carne, som man kokar i flera timmar... Under vilken del av kokningen skall chilin i? Tycker ju att chilin borde tappa sin smak lite om det får koka för länge, eller tänker jag fel?
Citera
2009-10-19, 17:02
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack

"Världens bästa chili"

Ah, en gammal god North Texas Red. Den är fin, det håller jag med om.

Men jag tycker nästan att Jens Linders chili (den som Riddaren postade) är strået vassare.

F.ö. en jävligt bra kokbok som det är hämtat ur, "Långkok" rätt och slätt.
Citera
2009-10-20, 09:44
Medlem
thereins avatar
Jag skulle vilja ha ett förenklat recept på chili con carne på högrev. För alla tidigare recept i tråden verkar det krävas massa specialingredienser. Vad är absolut nödvändigt i en chili? Besitter någon ett enkelt recept?
Citera
2009-10-20, 10:17
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therein
Jag skulle vilja ha ett förenklat recept på chili con carne på högrev. För alla tidigare recept i tråden verkar det krävas massa specialingredienser. Vad är absolut nödvändigt i en chili? Besitter någon ett enkelt recept?

Till en äkta chili behöver du bara:
- Kött (högrev är jättebra)
- Vitlök
- Chilipulver (~1 dl/kg kött)
- Spiskummin (hel, som du mortlar själv)
- Salt

Skär köttet i bitar, bryn det hårt, tillsätt övriga ingredienser + vatten, låt koka under lock minst 3 timmar, sedan ~en halvtimme utan lock.

Det är blir en mild chili, vill du ha styrka kan du tillsätta chilipasta, torkade eller färska chilifrukter.

Kakao/choklad och öl är gott i, men inte nödvändigt.

Lök tillför smak och redning, tomat tillför färg och smak, men det ingen av dessa får användas i en traditionell chili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in