Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-21, 14:01
  #1
Medlem
Mymys avatar
20-åriga Jakob Thorén har nu varit försvunnen i över en månad. Han försvann den 16 mars efter en utekväll i Göteborg. Hans far uppdaterar på facebook om vad som händer i fallet:
http://www.facebook.com/group.php?gi...3411392&ref=mf

Vad tror ni hänt? Olycka? Självmord? Brott? Frivilligt försvunnen?
Citera
2008-04-21, 14:15
  #2
Avstängd
Mariooos avatar
Svårt att säga vad som hänt, men det lilla jag hört får mig att direkt tänka på självmord. Att ta bilen efter en festkväll...köra vingligt till en öde plats. Lämna bilen med nyckeln i. Jobbigt för familjen att inte veta..
Citera
2008-04-21, 14:25
  #3
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Svårt att säga vad som hänt, men det lilla jag hört får mig att direkt tänka på självmord. Att ta bilen efter en festkväll...köra vingligt till en öde plats. Lämna bilen med nyckeln i. Jobbigt för familjen att inte veta..

Såg inslaget om detta på Efterlyst. Har för mig att de sa att nyckeln hittades en bit bort från bilen??

Kan någon ha haffat honom på vägen hem och tvingat honom att hämta bilen och köra dem någonstans?
Citera
2008-04-21, 14:32
  #4
Avstängd
Mariooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Såg inslaget om detta på Efterlyst. Har för mig att de sa att nyckeln hittades en bit bort från bilen??

Kan någon ha haffat honom på vägen hem och tvingat honom att hämta bilen och köra dem någonstans?

Nu blev jag osäker..tyckte de sa att nyckeln satt i? men strunt samma. Låg den en bit bort är det ännu märkligare. Jag tror inte någon tvingat iväg honom. Möjligtvis att han erbjudit sig att skjutsa någon eller några och så har någonting spårat ut? Man undrar då hur de andre tog sig ifrån den öde platsen?
Citera
2008-04-21, 14:34
  #5
Medlem
Bagronks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Såg inslaget om detta på Efterlyst. Har för mig att de sa att nyckeln hittades en bit bort från bilen??

http://efterlyst.tv3.se/index.php?op...oner&Itemid=26

Fast det står inte så mycket om omständigheterna kring hans försvinnande...
Citera
2008-04-21, 14:37
  #6
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nu blev jag osäker..tyckte de sa att nyckeln satt i? men strunt samma. Låg den en bit bort är det ännu märkligare. Jag tror inte någon tvingat iväg honom. Möjligtvis att han erbjudit sig att skjutsa någon eller några och så har någonting spårat ut? Man undrar då hur de andre tog sig ifrån den öde platsen?

Det står i och för sig nycklarna och inte bilnycklarna...

Efterlyst
Citera
2008-04-21, 14:45
  #7
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagronk
http://efterlyst.tv3.se/index.php?op...oner&Itemid=26

Fast det står inte så mycket om omständigheterna kring hans försvinnande...

Från facebook-gruppen:


Bakgrundsfakta:
På lördag kväll (15/3 - 08) började Jacob sin kväll på chez amis med en kompis vid namn sofia. runt halv 12 gick han vidare till barsidan. och lämnade vid stänging. han såg senast utanför park lane runt halv 4 då påväg hem.

Senare runt 5 tiden hörde hans föräldrar att han kom hem, dock gick han direkt ut igen och åkte iväg med bilen.

Polisen fick senare en rapport om en Volvo V40, deras bil nästan säkert, runt kode-motet, vinglandes såpass att dom som såg den ringde polisen. (silvrig bil, reg nummer UNH-332)

Nu nästan 20 timmar senare har ingen hört ett ord från honom och han är spårlöst försvunnen.

Imorgon på morgonen, då polisen börjar leta först 24 timmar efter någon försvunnit, ska sökandet påbörjas med polishelikopter etc.

Jacob är inte typen som inte hör av sig eller försvinner utan ett ord till sin mamma eller liknande.
Citera
2008-04-21, 14:46
  #8
Avstängd
Mariooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det står i och för sig nycklarna och inte bilnycklarna...

Efterlyst

Jag tror de menar bilnycklarna. Undrar om bilen var låst? Då kan han ju tappat nycklarna istället för att slängt dom som det står? Han kanske inte hittade dem och försökte bli varm någonstans men misslyckades?
Citera
2008-04-21, 14:53
  #9
Medlem
Mymys avatar
Jag uppfattade också det som att nycklarna hittades en bit ifrån bilen. Hittades bilen på ett öde ställe? Hur ser det ut där bilen hittades? I närheten av vatten? Har de dykt efter honom? Låter väl kanske som självmord men verkar konstigt eftersom han verkade vara en väldigt glad och lycklig kille.
Citera
2008-04-21, 15:01
  #10
Medlem
-jOE!s avatar
Väldigt skumt asså. Såg både Efterlyst och läst lite på facebook-gruppen men blir inte klokare, håller han sig borta frivilligt kanske? Om han tagit sitt liv så borde man väl hittas ganska omgående tycker man.. hmm..
Citera
2008-04-21, 15:05
  #11
Avstängd
Mariooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymy
Jag uppfattade också det som att nycklarna hittades en bit ifrån bilen. Hittades bilen på ett öde ställe? Hur ser det ut där bilen hittades? I närheten av vatten? Har de dykt efter honom? Låter väl kanske som självmord men verkar konstigt eftersom han verkade vara en väldigt glad och lycklig kille.

Bilen hittades vid en strand, en badplats. Ska försöka hitta någon karta över området. Tyvärr är det så att de som verkligen tar livet av sig ofta inte pratar om det. Tvärtom kan de verka glada utåt osv..se bara på den senaste killen som hängde sig i den självmordsdrabbade staden i England. Han hade allt att leva för säger hans närmaste. Var alltid glad osv..
Citera
2008-04-21, 15:10
  #12
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymy
Jag uppfattade också det som att nycklarna hittades en bit ifrån bilen. Hittades bilen på ett öde ställe? Hur ser det ut där bilen hittades? I närheten av vatten? Har de dykt efter honom? Låter väl kanske som självmord men verkar konstigt eftersom han verkade vara en väldigt glad och lycklig kille.

Stenungsbaden är inte så långt från vatten. Nära till bro också om man vill hoppa. Tycker dock att man parkerar vid bron snarare än på en parkering vid ett hotell om man planerar att hoppa.

Jag tror på brott eller självmord. Det tog lång tid för honom att komma från krogen till hemmet? 1½ timme. Teori 1 är att han fått i sig någon drog som förklarar irrationellt beteende (drog iväg med bilen mitt i natten). Teori 2 är att han tvingats köra någon eller några och vad de sedan gjort med honom är svårt att säga.

Det har gått lång tid nu men jag hoppas han kommer tillrätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback