Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-30, 17:36
  #265
Medlem
prettygirls avatar
Denna tråd känns inte rätt i Relationer och samlevnad utan avhandlar snarare det svenska beteendet vilket faller under kategorin Etnologi.

Så: Etnologi it is.

/Mod
Citera
2008-05-02, 19:07
  #266
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Apropå svenskar, falskhet och ärlighet, så tror jag inte folk är ärligare utomlands.

En svensk kvinna med företag i Indien:
"Ibland kan jag längta efter tydliga svenska rättframheten."

"Du får nästan aldrig ett rakt svar i Indien, du får det svar man tror att du vill ha."
(DN 2008-04-30)

Det skulle vara intressant att veta i vilka länder man är riktigt uppriktiga. Finland? Norge? Men det är väl ämne för en egen tråd.
Citera
2008-06-23, 23:50
  #267
Medlem
road_runner_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotunda
Jag hatar gnällspikar som bara gnäller och inte agerar.


Nu gnäller du ju själv ju! Ska du inte ta och agera på något vis istället? Killen har väl rätt att vädra sina åsikter, för det är väl ändå delvis det som forumet är till för?
Citera
2008-07-30, 07:36
  #268
Avstängd
Augustins avatar
Jag har tyvärr stött på de beteenden som trådskaparen tar upp även hos andra folk.

Kan nämna tyskar, britter bl.a

Däremot spelar inte sydeuropéer i samma division. De är så långt från den där svenska idiotin man kan komma MEN, de har andra vidriga beteenden istället.

Jag har försökt rangordna Europas folk, hitta det jag gillar bäst för att sen flytta till det landet.
De bra egenskaper jag letar efter är folk som är hyffsat ärliga, burdusa men på ett rättskaffens och inte på ett fittigt eller tjuvaktigt sätt, flummiga barn som bor hemma hos mamma förhållandevis länge och är såna där bortskämt rasistiska lite småtröga vita medelklassungar som gillar dåliga negerskämt, men där samhället ändå fungerar förhållandevis bra och inte har alltför tydliga stenåldersinfluenser.

Än så länge lutar det åt Sydeuropa även om jag skulle sakna en hel del med norra Europa och det som trots allt är mitt kulturella "ursprung". Jag tycker både italienare och spanjorer känns sympatiska men Italien verkar vara alltför efterblivet på vissa områden, snudd på medeltid.
Dessutom är italienare dubbelmoraliska på sitt eget sätt. De förespråkar någon måttfull, "var snäll mot mormor och knyt slipsen ordentligt" homofob, kristen, präktighetskultur i media och slår ned hårt på mycket som är extremt trots att de i sitt samhälle har gapiga, rasistiska extremister runt sig överallt.

Sen finns även spännblattar bland sydeuropéerna, tyvärr. De har människor bland sig som utseendemässigt och vad gäller klädstil och beteende mer liknar strandraggare från mellanöstern.

Skottland, Schweiz, Belgien är andra länder jag nog skulle ranka förhållandevis högt på hur sympatiska de framstår i mina ögon men alla har sina olika tydliga brister också.
Det finns nog inget perfekt land i Europa för den som ogillar utomeuropeiska invandrare och vill ha ärlighet och rakryggad personlig moral.
Många nedifrån kontinenten drömmer om SVERIGE, det är idealet, det ska vi inte glömma.
Folk från Tyskland, Holland etc verkar tro att deras egna länder är totalt förstörda och att Sverige är en ren oas både socialt och kulturellt.
Kanske är man blind över att saker är rätt bra i Sverige när man är född och uppvuxen här men jag tycker fortfarande att det är BEFRIANDE när man träffar någon från ett annat land som helt uppenbart inte har samma tillknäppta, fega, politiskt korrekta sätt som svenskarna.

En sak jag kan säga om t.ex spanjorer är att de inte är rädda för mig, som svenskarna är. Jag har extrema åsikter om en hel del, är jävligt överkänslig vad gäller mycket och i stort sett ingen människa från Spanien jag träffat har på något sätt tagit avstånd ifrån mig på grund av det här. Svenskar gör det däremot rätt ofta.
Om svenskar hade spanskt temperament hade Sverige varit ett bra mycket bättre land.
Citera
2018-01-15, 21:45
  #269
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustin
Jag har tyvärr stött på de beteenden som trådskaparen tar upp även hos andra folk.

Kan nämna tyskar, britter bl.a

Däremot spelar inte sydeuropéer i samma division. De är så långt från den där svenska idiotin man kan komma MEN, de har andra vidriga beteenden istället.

Jag har försökt rangordna Europas folk, hitta det jag gillar bäst för att sen flytta till det landet.
De bra egenskaper jag letar efter är folk som är hyffsat ärliga, burdusa men på ett rättskaffens och inte på ett fittigt eller tjuvaktigt sätt, flummiga barn som bor hemma hos mamma förhållandevis länge och är såna där bortskämt rasistiska lite småtröga vita medelklassungar som gillar dåliga negerskämt, men där samhället ändå fungerar förhållandevis bra och inte har alltför tydliga stenåldersinfluenser.

Än så länge lutar det åt Sydeuropa även om jag skulle sakna en hel del med norra Europa och det som trots allt är mitt kulturella "ursprung". Jag tycker både italienare och spanjorer känns sympatiska men Italien verkar vara alltför efterblivet på vissa områden, snudd på medeltid.
Dessutom är italienare dubbelmoraliska på sitt eget sätt. De förespråkar någon måttfull, "var snäll mot mormor och knyt slipsen ordentligt" homofob, kristen, präktighetskultur i media och slår ned hårt på mycket som är extremt trots att de i sitt samhälle har gapiga, rasistiska extremister runt sig överallt.

Sen finns även spännblattar bland sydeuropéerna, tyvärr. De har människor bland sig som utseendemässigt och vad gäller klädstil och beteende mer liknar strandraggare från mellanöstern.

Skottland, Schweiz, Belgien är andra länder jag nog skulle ranka förhållandevis högt på hur sympatiska de framstår i mina ögon men alla har sina olika tydliga brister också.
Det finns nog inget perfekt land i Europa för den som ogillar utomeuropeiska invandrare och vill ha ärlighet och rakryggad personlig moral.
Många nedifrån kontinenten drömmer om SVERIGE, det är idealet, det ska vi inte glömma.
Folk från Tyskland, Holland etc verkar tro att deras egna länder är totalt förstörda och att Sverige är en ren oas både socialt och kulturellt.
Kanske är man blind över att saker är rätt bra i Sverige när man är född och uppvuxen här men jag tycker fortfarande att det är BEFRIANDE när man träffar någon från ett annat land som helt uppenbart inte har samma tillknäppta, fega, politiskt korrekta sätt som svenskarna.

En sak jag kan säga om t.ex spanjorer är att de inte är rädda för mig, som svenskarna är. Jag har extrema åsikter om en hel del, är jävligt överkänslig vad gäller mycket och i stort sett ingen människa från Spanien jag träffat har på något sätt tagit avstånd ifrån mig på grund av det här. Svenskar gör det däremot rätt ofta.
Om svenskar hade spanskt temperament hade Sverige varit ett bra mycket bättre land.

Alla folk/kulturer har sina för- och nackdelar och det handlar ju som du säger om att hitta de man är bäst kompatibla med snarare än att tro något är perfekt. Självklart är vad ts skriver inte unikt för Sverige men det är helt klart vanligare i Skandinavien och avtar mer och mer ju mer söder man kommer. Tycker att Holland/Belgien (bor där) är rätt sjysst då de har lite disciplin på det hela samtidigt som de vågar öppna käften till skillnad från oss. Men även de har ju sina nackdelar.
Citera
2022-12-23, 04:48
  #270
Avstängd
Dyckertts avatar
Kopierar detta träffande från trådstarten.

Folk är fruktansvärt lättstötta här. Minsta rubbning i "mysstämningen" (exempel: byta ämne, höja tonen lite, prata lite snabbare, flacka med blicken), som alla svenskar har en förkärlek till, är socialt ekvivalent med att slå dem på käften eller kalla dem för "jävla fitta".

Sverige är ett jävligt socialt konservativt land. Folk har ett extremt hierarkiskt tänkande. Man segregerar inte människor ekonomiskt utan tar ut det rent socialt. Utfrysning. Man vill ha en inre krets med det man ser som normala människor. Det är ett rent rollspel. Alla samtal är extremt modererade inom gruppen. Man pratar inte om vad som helst utan har ett visst gäng utvalda teman av saker man pratar om, beroende på vilken identitet gruppen har....

...Ifall någon säger något fel som inte passar in i gruppens identitet, så söker man efter anledningar att bryta kontakten. Det skulle ju se konstigt ut ifall man bröt den enbart på det uttalandet! ifall man varit kompisar under en tid. Man letar alltså efter skäl att avsluta relationen ifall man känner sig till och med det minsta obekväm. Svenskar har en sjuklig fixering av att vara normala/lagom. Nyckelord här är: normal, social och utfrysning.

Ja vad säger man? Att det känns igen från 2020, 2021 och början på 2022 - svenskarna och vaccinet. Vi var 1 av 5 som vägrade vaccinet. Vet om en familj där jag varit på besök återkommande i åratal. När de frågade om jag var vaccinerad och jag svarade att i helvete heller! så var det slut med det. Fascinerande typiskt.
__________________
Senast redigerad av Dyckertt 2022-12-23 kl. 04:59.
Citera
2022-12-23, 04:52
  #271
Avstängd
Dyckertts avatar
Jag hyser hopp om holländarna, framförallt de holländska bönderna. Fransmännen verkar också vara ett folk som faktiskt kan visa sig förbannade. Tyskarna också.

Om det nu räcker till. Mot klimatdårskapen och krigshets.
Citera
2022-12-23, 05:05
  #272
Medlem
Typiskt svensk beteende som andra etniciteter borde anamma: civiliserade och värnar om andra människors privata gräns. Inte högljuda och irriterande som pratar på högtalaren i telefonen och och har full volym när dom tittar på mobilen.

Dock i mataffären är svenskarna i sin egna värld och tror dom står i sitt eget hem och är ivägen.
Citera
2022-12-23, 05:54
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Typiskt svensk beteende som andra etniciteter borde anamma: civiliserade och värnar om andra människors privata gräns. Inte högljuda och irriterande som pratar på högtalaren i telefonen och och har full volym när dom tittar på mobilen.

Dock i mataffären är svenskarna i sin egna värld och tror dom står i sitt eget hem och är ivägen.
En svensk kan aldrig någonsin komma i närheten av hur invandrare leker Tetris och blockerar vägar. Noll folkvett. Bor i invandrarområde och de saknar förståndet att uppträda väl när det kommer till att släppa förbi människor. De klarar inte av viktiga, sociala sammanhang och koder när det kommer till vett och etikett. De känner makt av att uppträda illa och buffligt. Aldrig någonsin upplevt något liknande i Sverige före 2018 så det har utan tvekan med den stora flyktingströmmen att göra. Men så är det folk som dödar varandra i andra länder. Kom en studie som berättar vad alla vet, de största rasisterna är invandrare. Så det är sannolikt en demonstration av deras importerade rasism och beteenden de hade i hemländerna. Det är en kulturell vägran att helt enkelt inte acceptera att bemöta främmande med hänsyn till varandra och hur vi gör här. Inga människor av bättre och finare klass skulle uppträda som folk har börjat med nu.

Sedan kan alla hamna för nära inpå någon eller råka hamna lite ivägen när det är mycket folk.

Ingenting i TS stämmer om svenskar. Svensken är någon t.ex. som aldrig vill sticka ut och vara unik. Det är jämställdhet det handlar om. Allas lika värde. Svenskar är inte konflikträdda utan det rätta ordet är fredliga . Vi har inte vanan av att fördriva, förfölja och döda andra grupper etc för att de inte tycker eller är som vi eller har andra grupptillhörigheter.
__________________
Senast redigerad av SkrivSuddan 2022-12-23 kl. 05:59.
Citera
2022-12-23, 06:08
  #274
Medlem
Spanjolett-Rudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
En svensk kan aldrig någonsin komma i närheten av hur invandrare leker Tetris och blockerar vägar. Noll folkvett. Bor i invandrarområde och de saknar förståndet att uppträda väl när det kommer till att släppa förbi människor. De klarar inte av viktiga, sociala sammanhang och koder när det kommer till vett och etikett. De känner makt av att uppträda illa och buffligt. Aldrig någonsin upplevt något liknande i Sverige före 2018 så det har utan tvekan med den stora flyktingströmmen att göra. Men så är det folk som dödar varandra i andra länder. Kom en studie som berättar vad alla vet, de största rasisterna är invandrare. Så det är sannolikt en demonstration av deras importerade rasism och beteenden de hade i hemländerna. Det är en kulturell vägran att helt enkelt inte acceptera att bemöta främmande med hänsyn till varandra och hur vi gör här. Inga människor av bättre och finare klass skulle uppträda som folk har börjat med nu.

På pricken beskrivet.
Jag vill väl påstå att det blev tydligt redan 2013-14 men det beror ju på hur mkt man rör sig ute kanske.
Citera
2022-12-23, 06:33
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
På pricken beskrivet.
Jag vill väl påstå att det blev tydligt redan 2013-14 men det beror ju på hur mkt man rör sig ute kanske.
Alltså det är 9/10 svarta människor och jag har då aldrig upplevt sådan dålig attityd förr från människor av andra hudfärger och gissar att de kom omkring 2015 eftersom de inte vill anpassas efter svenska värdegrunder av att uppträda respektabelt mot andra. Att de kör min mot mun metoden pga låg utbildning, dvs skvallrar och gör det till "deras grej". Det är såklart inte bara svarta utan även andra som då har svarta slöjor och det är definitivt något som kom med flyktingsmällen.

Sverige har aldrig haft krav på att invandrare ska uppträda gott mot andra grupper utan delade bara ut rasistkort åt dem.

Jag dömer alla människor, oavsett hår, hudfärg, klädsel, vikt osv efter beteenden de kommer med. Är inte rädd för att peka på saker innan andra vågar. I tio år har jag suttit online och pekat på att media mörklagt antalet invandrare på Flashback som är rasister. Detta får du fortfarande inte tala om utan att censureras och modereras https://www.expressen.se/ledare/sofi...an-invandrare/ Studier om svartas rasism och brott kan vi vänta 30 år på.

Invandrare har det i sig pga ursprung, inte religion,hår, hud, klädsel utan för att det är normalt för dem att uppträda illa mot andra grupper.

På samma vis har svenska pojkar och män nu fått en kultur i sig där det är normalt för dem att praktisera sexism och kvinnoförtryck dagligen online.

Det är som den sanningen om att min grupp, vita medelålders kvinnor med viss bildning liksom smakkänsla (iofs något jag inte är, medelklass) är apjobbiga efter hur de tror att de talar för hela världen, är duktigare och skickligare men framförallt godare medan de konsumerar människors tragedier och minsann förstår en himla massa.

Jag kan fortsätta i all evighet men jo, det är störiga människor som aldrig visar normal, svensk hänsyn. Jag själv gör det ständigt medan de tror att de är ångvältar. Köra bil klarar de som om de hittade körkortet i frukostflingorna i många fall (även om man överlag inte kan anmärka på ursprung i den frågan).

Om invandrare är dubbelt så benägna att vara rasistiska mot svarta, än deras mängd hur ser statistiken ut om man tar in svarta för att studera rasistiska strukturer och även frågar alla grupper? Sådana studier kommer inte göras men man märker på folk, hur deras ränder ser ut. Och man begriper som jag gjort sedan nittiotalet att invandrares rasism är många gånger vanligare än svenskars. Det är dessutom skälet till att de dödar varandra i så hög utsträckning. Det är normaliserat för dem att kunna avhumanisera andra människor och se dem som underlägsna eller mindre värda. Ingen vet varför våldet det ut som det gör i Sverige men orsaken är antirasismen och dess enkelriktade tunnelseende.

Det är så tydligt att alla problem kommer av kulturen. Precis som det med att unga män (och en del äldre) innebär en stor samhällsfara med deras beteenden på internet. Inte bara som incels utan som sexualbrottslingar eftersom sexualförbrytare trappas upp med tiden.
Citera
2022-12-24, 09:51
  #276
Avstängd
Dyckertts avatar
Svensken gör ju något helt annat än vad han ställer till med. Han håller invandraren från mellanöstern och Afrika på så långt avstånd från sig som möjligt samtidigt som han anstränger sig för att de i praktiken halvt vidöppna gränserna ska fortsätta att vara så ändå. "Han skäller gärna ut de landsmän som vill plugga igen hålen på skeppet som sjunker istället för att angripa de makthavare och opinionsbildare som säkerställer att l
skeppet går under".

Nu senast är svensken fientlig mot Putin och Ryssland. Återigen, utan att skämmas någonting, har svensken styrts mot att stå på samma sida som riksdagen. Det är ju vämjeligt att skåda. Han är också vaccinerad klimatmupp.

Ett sånt folk jag tillhör. Det är ju för bedrövligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback