• 1
  • 2
2008-04-22, 13:11
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om du ska skjuta en laserstråle från jorden och träffa en satellit så räcker det med en milimeter fel i riktning på vapnet för att strålen ska missa satelliten med hundratals meter, på samma sätt tror jag att minsta lilla molekylära skillnad som barnen utsätts för kommer att ge stora skillnader i vilka de blir.

Du har en poäng, dock tror jag att båda två skulle utveckla samma personligheter dvs personerna skulle ha likadant tänkande, likadan vilja, likadan affektkontroll och likadan impulskontroll eftersom både biologi och miljö är identisk. Men att de skulle vara samma personer tror jag inte en sekund på.
Citera
2008-04-23, 02:40
Medlem
bronsfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Du har en poäng, dock tror jag att båda två skulle utveckla samma personligheter dvs personerna skulle ha likadant tänkande, likadan vilja, likadan affektkontroll och likadan impulskontroll eftersom både biologi och miljö är identisk. Men att de skulle vara samma personer tror jag inte en sekund på.

okej, ni har krossat min teori jag tror jag också förstod att det inte skulle gå men det var en sån intressant tanke så jag var tvungen att se vad folk trodde om det.

men ändå ganska intressant om personerna ändå skulle ha samma personlighet och vilja osv. som Hejsej säger. å andra sidan, det finns det ju många som har.

det är också intressant som någon nämnde tidigare i tråden, det där om en klon som har samma minnen och så vidare. om nu kloning fungerade på det sättet, hur skulle man behandla sin klon? och jag får lite ångestkänslor om jag tänker att jag var klonen. bara en "kopia" utan egna minnen. eller? skulle man känna sig som orginalet, även om man var medveten om att man var en klon?
vem har "mest rätt" att leva?
Citera
2008-04-23, 03:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bronsfisk
okej, ni har krossat min teori jag tror jag också förstod att det inte skulle gå men det var en sån intressant tanke så jag var tvungen att se vad folk trodde om det.

men ändå ganska intressant om personerna ändå skulle ha samma personlighet och vilja osv. som Hejsej säger. å andra sidan, det finns det ju många som har.

det är också intressant som någon nämnde tidigare i tråden, det där om en klon som har samma minnen och så vidare. om nu kloning fungerade på det sättet, hur skulle man behandla sin klon? och jag får lite ångestkänslor om jag tänker att jag var klonen. bara en "kopia" utan egna minnen. eller? skulle man känna sig som orginalet, även om man var medveten om att man var en klon?
vem har "mest rätt" att leva?
Det är ju en klassisk frågeställnig inom SF, Isaac Asimov har t.ex. skrivit ett antal romaner och noveller (ex. "Robotdrömar","Död robot" och "Jag, robot") som tar upp lite olika aspekter på medvetandet osv.

Det som är så fint med SF är att man oftast låter saker hända i framtiden, på en annan planet eller för en annan art. Det gör att det blir lättare att analysera vår egen politik/värld/livsåskådning m.m. utan att låta vår egen åskådning ligga i fatet. Och man kan fuska, använda teknik som inte finns m.m. för att lyfta fram moraliska aspekter och belysa dessa.

Ett barn som blir av med sin nalle och får den ersatt av en ny kanske nöjer sig med det, men om barnet skulle få veta att det var en NY nalle och inte den som barnet legat och sovit med hela livet så skulle den nya nallen ratas direkt. På så sätt så är det ju även så att betraktaren avgör om "klonen" är duglig eller inte, på ett filosofiskt plan.

Och om du skulle bli ersatt med en klon (du mördas och ersätts) som i det stora hela uppträdde som du och reagerade som du brukar göra så skulle klonen för alla i omgivningen vara 100%:ig. Så för världen är det ingen skillnad. Endast du skulle kunna ha något att säga till om detta. Betraktaren avgör alltså. Du är alltså inte mer unik än vad omgivningen snappat upp av dig.

En robot med positronhjärna som stängs av och sedan sätts på igen efter en timme. Är det samma robot? Skulle en intelligent robot acceptera att bli avstängd, låta ta backup på positronhjärnan för att sedan bli uppladdad i en annan robotkropp? Roboten skulle veta att exakt ALLT som han tänkt och alla egenskaper som han har nu skulle återställas exakt som de är i den nya metallkroppen.

Vad är skillnaden om man lät roboten vara vaken, ta kopia av hjärnan, ladda in i en annan robotkropp och sedan startade den andra roboten. Den andra roboten han ser framför sig nu är ju en kopia, inte han. Men om man stängde av honom, förde över hjärnan och sedan slog på, skulle det då helt plötsligt *bli* han?

Jag vet inte.. Men oavsett om man lyckas komma på något sätt att föra över hjärnan och själen och ja, allt som behövs för att föra över ett medvetande så kommer inte det bli samma person, utan en ny person, så resonerar jag.

Citera
2008-04-24, 13:28
Medlem
Mad monks avatar
Skulle kunna fungera när jag tänker efter, om man på något sätt kunde överföra dina minnen till klonen som i den där Arnold-rullen. Fast då måste klonen vara en exakt kopia av dig som du var innan du dog för att det skulle fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in