Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-21, 01:42
  #1
Medlem
Nu är det så att vi behöver spela upp något på en scen.

Jag vill ha förslag på idéer till någon pjäs vi kan spela upp.
Tänkte ta något redan befintligt verk (klassiskt?), och använda dess dialoger, fast i modern miljö. Går det då att använda delar av dialogerna såsom dem är skrivna i litteraturen, och delar av egna påhitt. Eller måste allting vara exakt såsom det är i litteraturen?


Jag vill alltså ha förslag på lämplig dialog, pjäs, vad som helst! Tips på allting för att göra en bra "föreställning".

Bakgrundsinfo.
Vi är 3 personer sammanlagt (2 killar och 1 tjej).
Tjejen är rätt kort och blyg och jag tror inte att hon riktigt kan ta på sig någon "aggressiv" roll.
Pjäsen skall vara på 10 minuter. ( Är alltså inget superavancerade effekter).

Vad föreslår ni? Vilken dialog? Författare? Budskap? Rekvisita?

Borde vara en enkel uppgift för er som är duktiga inom ämne (eller studerar det).

Tackar på förhand och ser fram emot förslag!!!
Citera
2008-04-21, 15:08
  #2
Medlem
Tjohildas avatar
Ni får spela vad ni vill och göra om hur mycket ni vill! Varför skulle ni inte få det? Antingen skriver ni något själva, eller så tar ni en scen ur en färdig pjäs (10 minuter är inte så mycket i sammanhanget).

Ang den blyga tjejen är det långt ifrån säkert att hon är blyg på scenen. Jag har sett många blyga människor blomma upp och bli hysteriskt roliga standupare eller få en hel publik att falla i gråt. Faktum är att de flesta skådisar är ganska blyga.

En rolig och ganska "lätt" tjejroll är tjuvens hustru i Dario Fos "Tjuvar, lik och fala kvinnor". Ni kan ta scenen där hon ringer till huset där mannen gör inbrott och beställer saker. Bygg gärna på med egna scener och dialog som ni spånar eller improviserar fram.

Bara ett förslag.
Citera
2008-04-24, 00:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
En rolig och ganska "lätt" tjejroll är tjuvens hustru i Dario Fos "Tjuvar, lik och fala kvinnor". Ni kan ta scenen där hon ringer till huset där mannen gör inbrott och beställer saker. Bygg gärna på med egna scener och dialog som ni spånar eller improviserar fram.

Bara ett förslag.

Intressant. Vet du var jag möjligtvis hittar dialogen ? Gäller den 2 killar + 1 tjej ?

Några mer förslag av den typen ?

plz, rätt så brådskande!
Citera
2008-04-25, 10:45
  #4
Medlem
Tjohildas avatar
Tja, det finns ju massor av Molière. Varför inte ta nån scen ur "Den inbillade sjuke" och byta ut huvudpersonen mot ett svartklätt emo som daltar med sina rakblad och tabletter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback