Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 16:51
  #133
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-9-14-1-namnkod
https://www.imago-images.com/bild/st/0097157893/w.jpg

Tror att det är ett Astridbarn här ovan bredvid Carl Philip. Inte sett henne som vuxen förut. Om det nu är rätt person det vill säga.

Vem är det? Mia i Madicken eller?
Citera
2022-09-28, 17:29
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Vem är det? Mia i Madicken eller?
Nästan rätt 👍🏻 Hennes lillasyster Mattis.
Tycker jag känner igen henne lite så det är nog samma person. De skarpa ögonen och den smala överläppen har hon kvar.

Är tydligen med i ett förbund för konståkning. Duktig liten skådespelare var hon i Madicken.

Jättesvårt att hitta Kerstin Hansson som spelade Mia. Lättare när de har mer ovanliga efternamn.

Undrar om hon fortfarande är lika skrämmande. Jag var riktigt rädd för henne som barn. Tyckte hon såg ut som en ond version av Pippi.
Fast det var nog inte utseendet egentligen utan mer att Mia var så elak.
Citera
2022-09-29, 01:02
  #135
Medlem
Kan detta vara Mias skådespelare - https://media-exp1.licdn.com/dms/ima...uOWJup8C-g3Dj0 - eller är man helt fel ute?

Kvinnan på bilden har rätt namn, är född 1971 (serien spelades in 1979), bor i Uppsala och ser ut att vara äkta rödhårig med fräknar och allt. Sorry om jag ev. bryter mot nån regel här och hänger ut fel person. Tycker hon liknar Mia ändå.
Citera
2022-10-19, 10:21
  #136
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Patrull stöts dock på gällande Pippi Långstrump (1949) och Alla vi barn i Bullerbyn (1960), hittar inte ens när dom senaste sändes i svensk TV, finns dom överhuvudtaget att få fatt i? Hittar 30min från Pippi på Youtube men det är inte hela, då den ska vara långfilmslång.

Det verkar som om Pippi av år 1949 allmänt betraktas som ett sådant fiasko, att den helt enkelt inte kan visas nånstans nuförtiden. Är det någon som kan skryta med att ha sett den? Filmen och huvudrollens innehavare Viveca Serlachius finns (tills nu) nämnda i ett enda inlägg på Flashback, regissören Per Gunvall får noll omnämnanden.

Inte ens på nätet går det att hitta så värst många texter om denna filmhistoriska kuriositet. Här är en gammal artikel från Kapten Stofil.

Astrid, Pippi och hela världens lilla fästmö

http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=4669
Hon [Astrid] var noga med att själv skriva manus till filmerna, eftersom samarbetet med filmindustrin inte hade börjat så bra. Det var framför allt det första försöket att göra film av Pippi Långstrump som upprört författaren. I den sällan visade Pippi Långstrump (1949) spelas titelrollen av en vuxen skådespelerska, 26-åriga Viveca Serlachius, som hade gjort samma roll på Oscarsteatern året innan. Resultatet är bitvis absurt. Eftersom Tommy och Annika spelas av barn, antar den vuxna Pippi karaktären av en infantil fritidspedagog, eller snarare en förslagen ungdomsligist, som klätt ut sig till barn för att komma undan med sin gangsterverksamhet. Filmen har inte heller någon riktig sagokaraktär. Miljön är helt realistisk, och rent allmänt ser filmen ut som vilken svensk 40-talskomedi som helst, vilket gör Pippis närvaro ännu mer orimlig.

Värst av allt är att filmskaparna inte tycks ha haft någon tilltro till Astrid Lindgrens berättelse. Filmen har försetts med en banal kärlekshistoria, som har mycket lite med Pippi-figuren att göra. Dessutom har man lagt till några nya rollfigurer. En av dem är en sjungande brevbärare (Svend Asmussen), som liksom Pippi förkroppsligar frihetslängtan och uppbrott från vardagen, och därför bara känns som en onödig dubblering. Det enda riktigt positiva med denna första Pippi-film är att ett ungt stjärnskott vid namn Povel Ramel bidragit med en medryckande och charmig schlager, ”Diddeli-Diddela-Diddelej”.

För regi och manus svarade Per Gunvall, som långfilmsdebuterat året innan med crazykomedin Kärlek, solsken och sång (1947). Gunvall var en udda filmtalang, vars ambitioner och experimentlusta tyvärr var större än hans praktiska handlag. Debutfilmen är ett egendomligt lapptäcke av handfast komedi, mjukporr, genreparodier och surrealistiska drömsekvenser. Även Pippi-filmen har spår av Gunvalls konstnärliga ambitioner, men det mesta faller ändå platt till marken. Det är lite sorgligt att konstatera detta, för Per Gunvall och Astrid Lindgren hade kanske kunnat bli en fungerande kombination. Båda var förtjusta i stumfilmsfarser, i Chaplin och Harold Lloyd, och det är inte omöjligt att Astrid Lindgren trots allt fann nöje i Gunvalls ironiska referens till världens äldsta filmskämt: Pippi får vatten i ansiktet på samma sätt som trädgårdsmästaren i bröderna Lumières Bevattnaren bevattnad (1895).

Gunvalls Pippi fungerade inte, och han fick inget förnyat förtroende. Med Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1957) inledde Astrid Lindgrens i stället sitt långa samarbete med Olle Hellbom. Även hans Pippi-filmer har sina brister, men de är i gengäld mera i Astrid Lindgrens och böckernas anda.
EDIT:

Här har vi en lyckost som sett alla Pippi-filmatiseringar, inklusive 1949 års mästerverk, i akt och mening att analysera hur vissa etniciteter framställs i dem. (Har Martin Kling måhända poliser i släkten? )

Min pappa är negerkung - En kvalitativ studie av etniska stereotyper i filmatiseringarna om Pippi Långstrump
http://www.diva-portal.se/smash/get/...FULLTEXT01.pdf

Får man tro Klings uppsats verkar det förbjudna n-ordet vara ännu frekventare i Gunvalls film än i böckerna. Bland de nya rollfigurerna i filmen märks även Jimmy, kapten Långstrumps negerbetjänt, med Hawaiiskjorta, sköld och spjut.
Kurredutten (som kallas för Jimmy) skyndar sig sedan med att hämta lite ”negerkläder” till Efraim som de har tagit med sig ifrån Kurrekurreduttön. I scenen därefter ser man i helbild hur Efraim hoppar fram bakom en dörr iförd en bastkjol, ett halsband (till synes gjort av vad som ser ut att vara pärlor och tänder), och på ansiktet har han en enorm svart mask föreställande ett schabloniserat svart ansikte med oproportionellt stora putande läppar, kinder och näsa.
Kling gör en hel del reflektioner:
Det första som slår mig hur pass frekvent och lättvindigt begreppet ”negerkung” används genom hela filmen. Det sträcker sig nästan till att bli irriterande då det upprepas gång efter gång, men en sak som är säkert är att absolut ingen undgår från att veta att Pippis pappa är negerkung på en ”negerö” någonstans långt borta i Söderhavet.
/---/
--- man [ser] nu hur kapten Efraim Långstrump, representant för hela den vita rasen flyter i land på en ”negerö” i sann imperialistisk anda kommer till makten och sedan ensam tar på sig den betungande uppgiften att civilisera dessa underutvecklade ”negrer”. Det faktum att det inte heller nämns någonting om Efraims erövring av Kurrekurreduttön måste detta betyda att kurredutterna välkomnade den vite mannen till att bli deras hövding. Antingen betyder detta att Efraim var en alldeles formidabel ledare (vilket jag inte alls får intrycket av), eller är det bara ytterligare ett tecken på underkastelse och hegemoni mellan ”raserna”. Ett annat exempel sker längre in i filmen då man får se hur den tidigare inbrottstjuven Blom helt utan vidare accepteras till att bli en prins av Afrika, något som jag tycker signalerar att t.o.m. varenda europeisk liten småskurk är mer lämpad att styra än någon av de där ”vildarna”.
/---/
[Kapten Långstrump / negerkungen berättar] hur han om lördagskvällarna brukar sitta och ljuga för sina negrer och förhöra dem om hur arbetet har gått under veckan. Det framgår alltså klart att de svarta är den naturliga ”arbetarrasen” medan Efraim i egenskap av sin vita hudfärg är född till att härska och regera.
Man kan nog utgå från att Pippi Långstrump är ett parallellfall till den några år äldre (och långt bättre gjorda) Disney-produktionen Sången om Södern - en film som på grund av sin framställning av "rasifierade" enbart får visas i forskningssyfte.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-10-19 kl. 10:58.
Citera
2022-10-19, 11:03
  #137
Medlem
Ördögs avatar
Man kan även i denna tråd notera att Pippis okände farsa, den tyske skådisen Ralf Wolter, avled för några dagar sedan.

https://www.femina.se/nostalgi/klass...adisar/7696546
En annan rollsättning i Pippi Långstrump som inte blev av – och det får vi kanske vara glada för. Rollen som Pippis pappa Efraim Långstrump skulle ha spelats av den tyske gladporrskådisen Ralf Wolter (Pippi var en svensk-tysk samproduktion). Enligt Moviezine tyckte dock regissören Olle Hellbom att Wolter var för liten så rollen gick i stället till folkkäre Beppe Wolgers.
https://www.tagesschau.de/kultur/wolter-103.html
https://www.spiegel.de/kultur/kino/r...4-0236d1cf5def

Det finns för övrigt en hel mängd trådar om film- och TV-versionerna av Astrids böcker, med knasiga och kloka inlägg om vartannat.

(FB) Varför avskyr de flesta Astrid Lindgren barnskådisarna sitt förflutna?
(FB) Varför tar Madicken och Lisabet på sig trosorna efter allt annat?
(FB) Madicken på junibacken (1980)- vart är den inspelad?
(FB) Nakenvarning för Astrid Lindgrens filmer
(FB) Emil i Lönneberga och Madicken - Hur historiskt korrekta?
(FB) Astrid Lindgren filmer som ingen inblandad vill tala om!?
(FB) Bästa skådespelarprestation i filmer baserade på Astrid Lindgrens böcker
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-10-19 kl. 11:16.
Citera
2022-10-19, 18:16
  #138
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-9-14-1-namnkod
Nästan rätt 👍🏻 Hennes lillasyster Mattis.
Tycker jag känner igen henne lite så det är nog samma person. De skarpa ögonen och den smala överläppen har hon kvar.

Är tydligen med i ett förbund för konståkning. Duktig liten skådespelare var hon i Madicken.

Jättesvårt att hitta Kerstin Hansson som spelade Mia. Lättare när de har mer ovanliga efternamn.

Undrar om hon fortfarande är lika skrämmande. Jag var riktigt rädd för henne som barn. Tyckte hon såg ut som en ond version av Pippi.
Fast det var nog inte utseendet egentligen utan mer att Mia var så elak.

Bra observerat! Det är.Mattis på bilden, verkar ha skippat namnet Orlando. Håller på med konståkning. Hon är sig lik, dock duktigt av dig att hitta henne!

https://www.imago-images.com/st/0097157893
Citera
2022-11-02, 14:33
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det verkar som om Pippi av år 1949 allmänt betraktas som ett sådant fiasko, att den helt enkelt inte kan visas nånstans nuförtiden. Är det någon som kan skryta med att ha sett den?
Jag är också ute efter att få sett denna som du säkert såg, men nuförtiden? Enligt SFDb och SMDb så har den aldrig TV-visats en enda gång(det behöver inte stämma), och biograferna gick den inte länge på enligt vad jag läste.

Frågan är varifrån det 30-minutersklippet kommer ifrån som finns, om nån sitter på en privat kopia. Antagligen ligger den längst ner i botten över saker som SFI ska restaurera, lär knappast ske fören den politiskt korrekta 8-klövern förlorat makten.

För att ha sett den på bio och komma ihåg den behöver man nog vara uppemot 80år gammal.
Citera
2022-11-02, 17:34
  #140
Medlem
Dorniers avatar
Skriv till Studio S Entertainment och önska att de ger ut den gamla Pippi-filmen.

Studio S är jätteviktiga och har gett ut mängder med gamla svenska filmer. De har tagit emot önskemål tidigare också.

Glöm inte stötta dem också genom att köpa filmerna, inte bara se filmerna på andra sätt.

https://www.studiosentertainment.se/kontakt/
Citera
2024-02-27, 00:21
  #141
Medlem
Varför ska det vara så fruktansvärt omöjligt att få tag på musiken till alla filmer?

Sångerna som sjungs går att hitta lätt, ofta i studio-versionet också men det är nästan hopplöst med resten.
Barnen i bullebyn har väldigt bra instrumental musik men det enda som går att hitta är intro-musiken. Trist!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback