Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-02, 16:20
  #49
Medlem
EddieCabots avatar
Vildvittror.
Citera
2016-05-02, 16:22
  #50
Medlem
fantomas318s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Vildvittror.
Ahh, just det!
Tackar!
Citera
2016-05-02, 16:28
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Halloj Flashback'ers!
Jag har en fråga ang Ronja Rövardotter.
Vad var det fåglarna som skrek så äckligt kallades?

//Tackar för hjälpen!

https://www.youtube.com/watch?v=66l9LRUFXAg

https://www.google.se/search?q=vildv...0QsAQILg&dpr=1

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-05-02, 18:09
  #52
Medlem
oskrivnaoddss avatar
haha, de va fan inte igår..

Nu skall blodet flyta!


dom e fortfarande läskiga
Citera
2016-06-26, 21:01
  #53
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
haha, de va fan inte igår..

Nu skall blodet flyta!


dom e fortfarande läskiga

Jag var alltid rädd för Ronja Rövardotter. Riktigt mörk barnfilm. När Ronja sa något om att hon bara har några vårar kvar gav det mig min första dödsångest Nu ska blodet flyta, era jävlar.

Mina favoriter
Madicken
Rasmus på luffen
Emil
Kajsa Kavat
Saltkråkan
Kalle Blomquist

Gillar hur Lindgren behandlade barn som små människor. Nu levde jag själv i en trygg traditionell övre medelklassfamilj. Som äldre inser man att alla inte haft det bra i barndomen. Alkoholism, död, ensamhet, föräldralös, barnmisshandel, fattigdom är en del av vad barn lever igenom. Som vuxen läser man in mer av filmerna. Gillar den historiska aspekten av filmerna och serierna. En annan tid i Sverige.

Nu har jag kusinbarn som är besatt av Pippi. En tjej började gråta när morsan slog på tecknade Pippi. Det ska vara den riktiga versionen.

Kommandoran var en fitta.
__________________
Senast redigerad av systemkollaps 2016-06-26 kl. 21:29.
Citera
2016-12-26, 02:02
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Nu har vi just tittat på Rasmus. Lustigt nog har jag nästan helt missat den filmen. De andra filmatiseringarna (Pippi, Emil, Lotta, Madicken, Ronja etc etc) har jag sett hundratals gånger. Men Rasmus såg jag mest som liten och då var det faktiskt den gamla svartvita versionen jag hade på VHS. Filmen från 1981 har jag nog sett max 1-2 gånger. Hur som helst. Fantastik film och en härlig uppvisning av ett Sverige innan kriget. En lustig sak jag la märke till är att första stället som Oskar och Rasmus sjunger på (Där det sjungs om koskit i hagen) ropar frun på flickorna Margareta och Elisabet och ger dem pengar att ge. Knappast en tillfällighet väl? Ett litet påskägg från Junibacken?

Angående Ronja. Här önskar jag att det gjordes en Ronjainspirerad vuxenfilm. Det finns otroligt bra material att ta utav. Vi har laglösa rövarband, borgar, fogdar, Romeo och Julia, djupa skogar med förskräckliga varelser och mystiska vålnader. Helt klart intressant att göra en ny tolkning utav utan att känna press att det ska vara direkt taget ur böckerna.

Ang Madicken. Tyckte inte om denna serie som barn men fullkomligt älskar den nu. Fantastiska karaktärer allihop. Pappa Jonas är grymt bra med härlig pondus. Bäst är han när de går på kalas och tar med sig tjänstefolk. Och inte blir det sämre av att sotarn gör ståndsmässig entré efter att under några minuter stått på verandan och sett när societeten roar sig. Abbe är en beundransvärd karaktär. Alltid positiv och visar aldrig avundsjuka på Madicken trots att de är så fattiga och har alkoholiserad far i huset. Mycket gott kan sägas om många!


Bra skrivet om Madicken. Jag skulle nog vilja hävda att det skådespelarmässigt är den absolut bästa Lindgren-filmen som gjorts, i de flesta andra produktioner så fylls det ut med några mindre bra prestationer men här är nästan varenda roll ytterst välspelad. Madicken själv och hennes hennes lillasyster är grymt bra barnskådespelare med en självklarhet man sällan ser på film hos så unga barn.
Citera
2017-08-10, 03:24
  #55
Medlem
Madicken

När Madicken skulle fira jul och satte sig för att äta julmat, så skålar hennes pappa för fattigdomen. Men vad menar han med detta?
Citera
2017-08-10, 04:17
  #56
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marbodal
När Madicken skulle fira jul och satte sig för att äta julmat, så skålar hennes pappa för fattigdomen. Men vad menar han med detta?

Kanske att man ska tänka på dem som inte har det lika gott ställt på julen? Skålen är då denna symbol.
Citera
2017-08-10, 04:58
  #57
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Han hånar fattiga människor!
Citera
2017-09-09, 03:21
  #58
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
När ska Saltkråkan, Rasmus på luffen, Pippi och Bullerbyn utspela sig? I Emil är vi i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, Madicken kretsar runt perioderna kring första världskriget. I familjeliv briljeras det finns det så historielösa personer 40- och 70-talet. Ronja Rövardotter bör vara tidig medeltid inte så svårt att tolka.

http://www.familjeliv.se/forum/threa...sig-madicken/2

Astrid Lindgrens filmer är verkligen nästan bättre som vuxen man har en annan förståelse. Det är en hel del som man inte tar in som barn.
Citera
2017-09-09, 03:25
  #59
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Bullerbyn

1928 & 1929.
Citera
2017-09-09, 03:38
  #60
Medlem
Saltkråkan är bäst tycker jag, den relaterar jag mest till. Gillar allt i den serien/berättelsen - stilen, färgerna, karaktärerna, tilltalet. Och så hade jag en vän precis som Pelle när jag var sex år, men han gick tragiskt bort i en olycka något år senare. I Saltkråkan blir han levande igen - för alltid.

Jag gillar Pippi för hennes mod att vara udda, och Emil för hans envetenhet och rättrådighet. Karlsson på taket tycker jag är läskig och Ronja lämnar mig helt kall.
Madicken går an, och Bröderna Lejonhjärta har ju riktigt djup - en ond saga med viktigt budskap.
__________________
Senast redigerad av DisaUlv 2017-09-09 kl. 03:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback