2026-01-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Hittar ingen pythontråd, kanske sökfunktionen som kass?

I all fall, jag behöver lära mig python för att jag vill lära mig skapa dokument där man kan fylla i saker med textfönster, checkboxar och sådant.

Har installerat python men datorn vill inte gå med på att det är installerat.

När jag öppnar kommandofönster och skriver

Kod:
python --version

så gnäller och säger den hittar inte python,

Kod:
'python' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Vad kan det vara som spökar?

Har du testat python3 --version ?

Python kan snabbt bli rörigt om du inte kör med virtuella miljöer (venv).
Citera
2026-01-04, 15:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Har du testat python3 --version ?

Python kan snabbt bli rörigt om du inte kör med virtuella miljöer (venv).
Felet nästan lite pinsamt enkelt, man skulle skriva ,

Kod:
py --version

Det var chatgpt som "lurade" mig att skriva
Kod:
python
Citera
2026-01-04, 17:06
Medlem
Om man vill göra nåt grafiskt i c++, tex visa kortstock som blandas i ett xy-plan , är opengl bra för det?
Citera
2026-01-05, 22:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Felet nästan lite pinsamt enkelt, man skulle skriva ,

Kod:
py --version

Det var chatgpt som "lurade" mig att skriva
Kod:
python
py är en windows-styggelse, men i princip så är det en "launcher" där den senaste (installerade) versionen av python körs om du inte uttryckligen begär någon tidigare version.
Läs: https://stackoverflow.com/questions/50896496/what-is-the-difference-between-py-and-python-in-the-windows-terminal
Citera
2026-01-09, 07:18
Medlem
Gubbe med ringa programmeringslusta som ändå valde python för automation på jobbet eftersom ungtupprna lär sig det på högskolan:

Sa åt chatgpt att göra det jag ville ha gjort i python. Sen får han förklara det jag inte fattar av producerad kod. Framkomlig väg både för att få det man vill ha gjort och lära sig. Funkar väl inte för ”skarp produktionskod”, den skall nördarna göra. Men framkomligt för att lära sig.
Citera
2026-02-01, 22:33
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
En bok jag vill rekommendera är Learn React with TypeScript 3rd edition.

https://www.oreilly.com/library/view/learn-react-with/9781836643173/

Den är perfekt om man vill få lite grunder i React, NextJS och TypeScript som man sedan kan bygga vidare på.
Citera
2026-02-05, 16:25
Bannlyst
Är React verkligen bra? känns som det är så jävvla mycket frontend folk idag. Jag är lite inne på att gå all in på typ Rust, specifkt i början
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
En bok jag vill rekommendera är Learn React with TypeScript 3rd edition.

https://www.oreilly.com/library/view/learn-react-with/9781836643173/

Den är perfekt om man vill få lite grunder i React, NextJS och TypeScript som man sedan kan bygga vidare på.
Citera
2026-02-05, 17:39
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolllowMan
Är React verkligen bra? känns som det är så jävvla mycket frontend folk idag. Jag är lite inne på att gå all in på typ Rust, specifkt i början
Har ingen koll på hur marknaden ser ut just för frontendutvecklare. Kanske finns ett överflöd av dom som du säger. Men om man siktar på att jobba som fullstack-utvecklare tycker jag att React/Next.js är värt att lära sig. Verkar idag som att det är populärare att använda Next.js (som bygger på React) när man skapar nya appar istället för att använda React direkt.

Så länge man inte siktar på en roll där man bara jobbar med backend så tycker jag att React är värt att lära sig.

Rust är väldigt trevligt, höll på experimentera lite med det ett tag men osäker på hur marknaden ser ut för Rustutvecklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in