Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-05, 12:29
  #565
Medlem
Läste ett inlägg för ett tag sen där man länkade till en ca 6 mån kurs istället för yh, hittar den inte nu.

dela gärna ut ris och ros
Citera
2021-12-17, 13:01
  #566
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMan55
Har absolut ingenting att göra om dagarna och börjat fundera på att programmera.
Jag är inte ute efter att börja jobba med detta utan enbart ha kul. Så hur "relevant" språket är inte viktigt egentligen.

Lite övrig info.

Älskar matematik och studerat det på "fri hand" de senaste åren, linjär algebra är väl det "mest komplexa" jag har någorlunda koll på. Vet inte om detta är relevant överhuvudtaget. Men jag gillar att lösa problem och när det är lite "fascinerade" eller coolt som matematik kan vara ibland.

Kan inte mer än basic html i dagsläget..

Tips?


Såhär gör du:

1. Bestäm dig för ett programmeringsspråk. C/C++ kanske inte är det mest nybörjarvänliga, men det går absolut.
2. Titta på introduktionsfilmer på youtube.
3. Skriv samma kod rakt av och kör programmen, precis som i intruktionsfilmerna
4. Ändra i koden och se om du kan förutsäga vad som kommer hända
5. Använd dina nyfunna kunskaper och försök släng ihop något enkelt program själv.


Ex. Tips på första program:
Klassiskt hello world
Andra program:
Program som tar ditt namn som input och sen printar "Hello 'namn'" (istället för hello world)
etc etc..

Lycka till!


Edit:
Lyssna inte på de som säger att du behöver byta hela ditt operativsystem och grejer. Allt du behöver är en texteditor och en terminal/kommandoprompt.

Förslag är att du laddar ner Visual Studio Code och använder.
__________________
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2021-12-17 kl. 13:04.
Citera
2023-08-29, 23:14
  #567
Medlem
Sqrbankens avatar
Knackar C hela dagarna i yrket och om det är någon kanal som jag starkt kan rekommendera för nybörjaren så är det denna.

Herregud vad han demar och förklarar makalöst bra.

Börja från del ett och kör linan ut. Sen är det bara att börja koda eget stuff. Koda koda koda. Enda sättet lära sig att programmera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback