2008-04-10, 20:16
Medlem
Tänkte börja

Hallå.
Jag hade tänkt mig att börja lite smått med programmering.
Det jag vill är att ha lite att göra för att fördröja varddagarna när man inte har någonting för sig på kvällarna.
Så jag har nu några frågor,
1. Vilket är lättaste språket att lära sig först? jag har hört att C ska vara bra men jag tänkte att det är bäst att fråga er eliter
2. Vad är det jag behöver för material (böcket osv.)
3. Ge gärna en länk till programmet om du har tid, annars säg var jag kan hitta det.

Tack på förhand // Swegeneral
Citera
2008-04-10, 20:39
Medlem
Ruggieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hallå.
Det jag vill är att ha lite att göra för att fördröja varddagarna när man inte har någonting för sig på kvällarna.
1. Vilket är lättaste språket att lära sig först? jag har hört att C ska vara bra men jag tänkte att det är bäst att fråga er eliter
3. Ge gärna en länk till programmet om du har tid, annars säg var jag kan hitta det.

Ett kanonbra program om du funderar på att börja med C++ är ju Visual C++ från Microsoft. Du hittar den gratis versionen(nästan lika bra som den fulla versionen påstår många) här: http://www.microsoft.com/express/vc/Default.aspx

Där har du även introduktions-filmer mm.

Nu är du ju i forumet för C och C++ men jag skulle vilja slå ett slag för C#(.NET). Lär du dig det får du det även lätt att skapa mer avancerade webbsidor med ASP.NET, vilket bara växer och växer.
Då är det Visual C# som gäller: http://www.microsoft.com/express/vcsharp/Default.aspx

Lycka till.

MVH
Citera
2008-04-10, 20:50
Medlem
saphts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hallå.

En god idé är alltid att börja med ett skriptspråk. Det är inte lika mycket "formalia" i det. Vad som utmärker skriptspråk är att de tolkas i realtid av ett redan existerande program, istället för att själva kompileras (dvs skrivas om till maskinkod) till program. Alltså är det mindre att hålla reda på.

Många skriptspråk är anpassade för webutveckling, vilket ju är något man tidigt kan ha nytta av. Det första jag lärde mig var PHP, genom att läsa på www.php.net, titta på källkod hos andras skript och ladda upp och testa på ett webhotell jag hade då. Ett annat språk som är mycket populärt och förmodligen lätt (jag har inte använt det) är Ruby on Rails.

Ifall det enbart är kompilerade program du är intresserad av, rekommenderar jag C++. Då jag personligen använder Mac kan jag inte uttala mig om C#, annat än att jag ogillar program som inte går att köra på min dator.
Citera
2008-04-10, 20:55
Medlem
Ruggieros avatar
Jag håller med sapht där om att det kan vara en bra idé att börja med ett scriptspråk för att få till "tänket" kring det här med variabler osv.
PHP är säkert ett bra alternativ. Själv lärde jag mig Perl för längesen, gick riktigt snabbt att lära sig grunderna i. Det har hjälpt mig oerhört mycket.

MVH
Citera
2008-04-11, 12:29
Medlem
PHP har vissa säkerhetsproblem, historiskt sett, så jag skulle personligen inte rekommendera det som ett nybörjarspråk.

Som vissa nämnt tidigare är det dock klart vettigt att börja med ett scriptspråk. Python är ett bra val, då det är skrivet explicit för att vara bra att lära sig programmera i.

Det är även (relativt) plattformsoberoende, samt har en hel del bra bibliotek kopplade till sig (PyGTK, Pygame, etc.).
Citera
2008-04-11, 22:47
Medlem
debians avatar
C tutorial?

Kan någon rekommendera en bra C tutorial där man gör något kul och går ganska fort fram?

Jag har försökt undvika C så gott det går men nu går det inte längre. Så jag skulle vilja fräscha upp minnet lite....
Citera
2008-04-11, 23:03
Medlem
Mitt råd är att skaffa en ordentlig bok istället. Tutorials är oftast värdelösa.
Citera
2008-04-12, 02:57
Medlem
Själv har jag som första språk valt Java och har inte stött på några hinder än så länge..

Finns det några nackdelar med att ha Java som första språk?
Tänkte bara höra eftersom jag hört mycket bra om det, men även folk som inte rekommenderat det som första språk. Isåfall, varför?
Citera
2008-04-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetmahboL
Själv har jag som första språk valt Java och har inte stött på några hinder än så länge..

Finns det några nackdelar med att ha Java som första språk?
Tänkte bara höra eftersom jag hört mycket bra om det, men även folk som inte rekommenderat det som första språk. Isåfall, varför?

Java gör mycket åt dig som du inte behöver tänkta på, t ex garbage collection och automatisk avallokering av resurser du inte använder. Många som programmerar Java och C# (.NET) har ingen aning om hur deras språk fungerar under huven och det är lite därför vissa tycker att det inte är ett bra språk att börja med.

Vi som började med programmering innan Java och andra managed-code-språk existerade tycker oftast att det är viktigt att lära sig någonting som är mer lågnivå eftersom du då lär dig, inte bara att programmera, utan även lite mer och hur en CPU fungerar och hur ett operativsystem är uppbyggt. Du får också ett helt annat tänk eftersom du måste hålla reda på mer detaljer; t ex vilka resurser du allokerat och därmed måste avallokera manuellt. Jag skulle vilja säga att det gör dig mer nogrann
Citera
2008-04-14, 21:54
Medlem
kognitions avatar
Tutorial

Googla "how to learn c", eller något liknande. Finns massor av bra tutorials.

Till skillnad från ovan inlägg, så tycker jag böckerna är en massa skräp. Gör övningsuppgifter. Massor av dom, och förstå vad som händer. Lär dig grunderna, sen bara tuta och köra.
Citera
2008-04-15, 09:28
Medlem
Ergodynes avatar
Enklast?

Är det inte bättre att börja med ett språk som inte är objektorienterat? Lär man sig C så ligger det ju till grunden för de flesta språk.

Ska du bara börja programmera så spelar det inte så stor roll vad för språk du lär dig utan snarare att du lär dig själva tänkandet bakom programmeringen.

Vill man samtidigt kanske blanda in lite häftigare grejer, så som grafiska gränssnitt och andra saker kanske man ska ge sig på de objektorienterade istället då dessa lättare behandlar det.

Ett bra tips om du vill snabbt komma igång och skriva windowsapplikationer är att titta på C#.NET Skaffa boken "Visual C# 2005: Steg för steg" den kostar 166 kr på bokus men är väl värd priset.

Länk till boken:
http://www.bokfynd.nu/9163608863.html

Då måste du ha Visual Studio men det går ju att få tag på gratisversioner av den (tror jag).

I boken får du följa stegen i programmeringen och får jobba med lite halvfärdiga projekt där du får fylla i kod men samtidigt hoppa över de tunga bitarna. Det kan vara ett tips om du inte vill börja sätta dig in i C från grunden.
Citera
2008-04-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggiero
Jag håller med sapht där om att det kan vara en bra idé att börja med ett scriptspråk för att få till "tänket" kring det här med variabler osv.
PHP är säkert ett bra alternativ. Själv lärde jag mig Perl för längesen, gick riktigt snabbt att lära sig grunderna i. Det har hjälpt mig oerhört mycket.

MVH
Kan (?)också(?) rekommendera perl som nybörjarspråk, det är inte lika tungt som C++ som jag började med utan det helt enkelt fungerar! Skönt språk, lätt att sätta sig in i, stöd för objektorientering, Tk-stöd, enkelt att börja med socks, enkla format att skriva ut med och mycket mer gör perl till ett av mina favoritspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in