Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hallå.
Jag hade tänkt mig att börja lite smått med programmering.
Det jag vill är att ha lite att göra för att fördröja varddagarna när man inte har någonting för sig på kvällarna.
Så jag har nu några frågor,
1. Vilket är lättaste språket att lära sig först? jag har hört att C ska vara bra men jag tänkte att det är bäst att fråga er eliter

2. Vad är det jag behöver för material (böcket osv.)
3. Ge gärna en länk till programmet om du har tid, annars säg var jag kan hitta det.
Tack på förhand // Swegeneral
En god idé är alltid att börja med ett skriptspråk. Det är inte lika mycket "formalia" i det. Vad som utmärker skriptspråk är att de tolkas i realtid av ett redan existerande program, istället för att själva kompileras (dvs skrivas om till maskinkod) till program. Alltså är det mindre att hålla reda på.
Många skriptspråk är anpassade för webutveckling, vilket ju är något man tidigt kan ha nytta av. Det första jag lärde mig var PHP, genom att läsa på
www.php.net, titta på källkod hos andras skript och ladda upp och testa på ett webhotell jag hade då. Ett annat språk som är mycket populärt och förmodligen lätt (jag har inte använt det) är Ruby on Rails.
Ifall det enbart är kompilerade program du är intresserad av, rekommenderar jag C++. Då jag personligen använder Mac kan jag inte uttala mig om C#, annat än att jag ogillar program som inte går att köra på min dator.