2009-05-30, 21:58
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexxy
Är det någon som har gjort en sammanställning av nån sort i den här tråden? Det är frågor och svar blandat hela tiden, så det är skitsvårt att få fram nån ordentlig information.

Mig veterligen har någon sådan lista ej skrivits. Dock vore det inte helt omöjligt för gemene man att göra detta, allt som krävs är lite tid.
Om jag inte finner något bättre att göra kanske jag skulle kunna skrida till verk inatt.
Citera
2009-06-04, 23:30
Medlem
Hejsan!

Jag har precist läst klart Programmering A och då börjat lite smått med C++. Jag skulle helt klart vilja fortsätta lära mig språket och tänkte därför införskaffa litteratur inom ämnet. Mitt mål är att lära mig programmera enklare spel och jag har två böcker jag väljer mellan.

Beginning C++ Through Game Programming av Michael Dawson

http://www.amazon.com/Beginning-C-Through-Game-Programming/dp/1598633600/ref=pd_bxgy_b_img_a

och

C++ Primer Plus (5th Edition) av Stephen Prata

http://www.amazon.com/Primer-Plus-5th-Stephen-Prata/dp/0672326973/ref=pd_sim_b_2

Nu till det jag tänkte fråga, mina kunskaper om språket är än sålänge väldigt begränsade och jag undrar om Beginning C++ Through Game Programming av Michael Dawson är något man kan börja med eller om man ska lära sig mer grunder först? För i så fall beställer jag C++ Primer Plus (5th Edition) av Stephen Prata.

Tacksam för svar
Citera
2009-06-04, 23:48
Medlem
DrMegahertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta Two
Hejsan!

Jag har precist läst klart Programmering A och då börjat lite smått med C++. Jag skulle helt klart vilja fortsätta lära mig språket och tänkte därför införskaffa litteratur inom ämnet. Mitt mål är att lära mig programmera enklare spel och jag har två böcker jag väljer mellan.

Beginning C++ Through Game Programming av Michael Dawson

http://www.amazon.com/Beginning-C-Through-Game-Programming/dp/1598633600/ref=pd_bxgy_b_img_a

och

C++ Primer Plus (5th Edition) av Stephen Prata

http://www.amazon.com/Primer-Plus-5th-Stephen-Prata/dp/0672326973/ref=pd_sim_b_2

Nu till det jag tänkte fråga, mina kunskaper om språket är än sålänge väldigt begränsade och jag undrar om Beginning C++ Through Game Programming av Michael Dawson är något man kan börja med eller om man ska lära sig mer grunder först? För i så fall beställer jag C++ Primer Plus (5th Edition) av Stephen Prata.

Tacksam för svar

Jag tycker du ska beställa Stephen Prata's bok och lära dig språket ordentligt först, det tjänar du mycket på.
Senast redigerad av DrMegahertz 2009-06-04 kl. 23:49. Anledning: Felstavning
Citera
2009-06-05, 00:26
Medlem
Ligger något i det, beställer den imorgon. Tack för snabbt svar
Citera
2009-06-05, 11:01
Medlem
Jag skulle även jag rekomendera c++ primer.
Den går igenom grunderna på ett bra sätt och har massa små tänka-på rutor. Med tips och vanliga fel man gör eller kan göra om inte annat.
Trevlig kvällsläsning =)
Citera
2009-06-10, 19:31
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvulTomteFar
Jag skulle även jag rekomendera c++ primer.
Den går igenom grunderna på ett bra sätt och har massa små tänka-på rutor. Med tips och vanliga fel man gör eller kan göra om inte annat.
Trevlig kvällsläsning =)

Den boken är fantastiskt bra illustrerad, men båda är att rekommendera.
Citera
2009-07-04, 23:48
Bannlyst
Några frågor. (jag nybörjare)

1. Vilket program är bäst att för att programmera C++?

2. Hur ser framtiden ut för språken, kommer C++ att vara "bäst" i fortsättningen?

3. Finns det gott om jobb som programmerare på marknaden?

Tack för svar.
Citera
2009-07-05, 01:33
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL

2. Hur ser framtiden ut för språken, kommer C++ att vara "bäst" i fortsättningen?

Tack för svar.

1. Visual C++ (Express versionen är gratis)

2. Inget språk är bäst på allt, olika språk är bra på olika saker. C++ är till exempel bra till spelprogrammering men såklart är det bra på mycket mer!

3. Kan jag tyvärr inte svara på
Citera
2009-07-10, 04:12
Medlem
Citat:

Det finns jävligt många jobb för programmerare på marknaden, i alla fall om du är en universitetsutbildad sådan. Till exempel så var över 90% utav Umeå Universitets datavetare anställda inom loppet av ett år efter examen, och majoriteten säkert ännu tidigare. Och bra betalt har de också...
Citera
2009-07-10, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ett
Det finns jävligt många jobb för programmerare på marknaden, i alla fall om du är en universitetsutbildad sådan. Till exempel så var över 90% utav Umeå Universitets datavetare anställda inom loppet av ett år efter examen, och majoriteten säkert ännu tidigare. Och bra betalt har de också...

Very nice thank you
Citera
2009-07-10, 18:48
Medlem
Skandiss avatar
Citat:

Tack för svar.
1. Visual C++ Professional. Som gratisprogram anser jag dock att Code::Blocks är bättre än Visual C++ Express. Vissa påstår att Express är bra att använda eftersom de flusta arbetsplatser har Professional, men det lilla extra du behöver lära dig är försumbart. Visual C++ har dock bättre debugger överlag.

2. Även om C++ inte skulle vara "störst" så lär du dig objektbaserad programmering. Hoppet till Java, Python eller Ruby är därmed relativt litet.
Citera
2009-08-02, 22:20
Medlem
Arshak23s avatar
någon som vet vad man använder för kompailer i linux för c++ ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in