Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-07, 00:37
  #13
Medlem
I Jesu namn till bords vi gå
Men Herregud sån mat vi få
Citera
2018-06-10, 15:21
  #14
Medlem
När jag någon gång är ute på jobb och hamnar på sopp-lunch i något församlingshem så sjunger man nästan alltid den här psalmen, ofta bara första versen:

1.
Glädjens Herre, var en gäst
vid vårt bord i dag.
Gör vår måltid till en fest
efter ditt behag.

2.
För de gåvor som du ger
tackar vi dig nu.
Gud som hör förrän vi ber,
prisad vare du!
Citera
2018-06-10, 15:35
  #15
Medlem
Det kan bli intressantare om du gör något lite oförutsägbart, som att t.ex. be till en oväntad gud.

”Käre Zeus, välsigna maten.”
Citera
2019-01-23, 10:00
  #16
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
När jag någon gång är ute på jobb och hamnar på sopp-lunch i något församlingshem så sjunger man nästan alltid den här psalmen, ofta bara första versen:

1.
Glädjens Herre, var en gäst
vid vårt bord i dag.
Gör vår måltid till en fest
efter ditt behag.

2.
För de gåvor som du ger
tackar vi dig nu.
Gud som hör förrän vi ber,
prisad vare du!

Vi sjöng den där biten under konfirmationsundervisningen. Eller i skriftskolan, som det kallas här i Finland. Två juniveckor på läger på en ö i skärgården.

Det är en tid sedan dess, men jag vill minnas att kosthållet främst utgjordes av konserverade köttbullar i sås. Än idag kan jag inte äta konserverade köttbullar utan att börja tänka på de där veckorna ...

Ibland sjöng vi också

O du som mättar liten sparv, välsigna maten, Gud.


Och efter måltiden stämde vi upp

För hälsa, glädje, dagligt bröd, vi tackar dig, o Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Äta bör man annars dör man.
Amen

Inte en direkt bordsbön, men en maxim med måltidsanknýtning. Den kan dock förses med tillägget Äter gör man, ändå dör man.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-01-23 kl. 10:07.
Citera
2019-01-23, 10:18
  #17
Medlem
Att lära sig böner och psalmer utantill är bland det bästa man kan göra. De blir som en intellektuell och andlig egendom, som man kan göra bruk av närhelst tillfället så fordrar. Det är fint att med ord och tacksägelse helga varje stund, med ord stänka vigvatten på sina vardagsbestyr, också den minsta måltid. Den bordsbön jag använder dagligen är en som finns i den katolska bönboken Oremus: "Gud, välsigna oss och dessa dina gåvor och låt oss få sitta till bords vid den stora måltiden i ditt rike. Genom Jesus Kristus, vår Herre".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback