Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-18, 19:57
  #1
Medlem
Nu börjar jag bli less på att läsa samma sida om och om igen. Tankarna vandrar på något helt annat. Hjälper inte med kafferast heller.

Tänkte om ni här på FB lista era bästa pluggtips/koncentrations tips?!
2008-04-18, 20:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusden3e
Nu börjar jag bli less på att läsa samma sida om och om igen. Tankarna vandrar på något helt annat. Hjälper inte med kafferast heller.

Tänkte om ni här på FB lista era bästa pluggtips/koncentrations tips?!

Börja med att stänga av datorn.

Seriously.

Det bästa är att avlägsna dig från allt som blir lockande eller distraherande. Drick kaffe, sätt dig på ett bibliotek el motsv, och börja plöja i böckerna.
2008-04-18, 20:39
  #3
Medlem
1. Åk till biblotek eller skolan och sätt dig där. Eller åtminstone ett någorlunda tyst ställe som inte är hemma.

2. Ha bara med dig det du behöver för att lösa uppgiften. Dvs penna, papper, kursbok och eventuella formelblad eller liknande.

3. Se till att du har med dig något att äta som inte är godis.

4. Ha så skoj
2008-04-18, 20:48
  #4
Medlem
Hoegbergs avatar
Dra en runk. Helt seriöst alltså.

Efter att man har tömt pungen brukar det ju bli lite lättare att koncentrera sig.
2008-04-18, 23:49
  #5
Medlem
Lägg upp pluggandet i intervaller med belöningar efter gott arbete.
T. ex. om du har pluggat en timme får du se på ett avsnitt lost eller liknande.

Avlägsna dig från alla störande moment! Stäng av datorn, sätt dig i något rum eller byggnad förknippas med stelhet och disciplin. Kan vara biblioteket som någon sa eller kanske finmatsalen.

Stäng av omvärlden. Sätt på dig ett par hörlurar och sätt på någon bra ,helst instrumental, musik. Mozarts sonat för 2 pianon lär funka!
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonata_..._major_(Mozart)

Ett sista men kanske bästa råd är att börja i tid och skaffa dig rutiner. Om du dagarna innan provet/tentan planerar att råplugga så tänk om! Bestäm istället att du ägnar ett antal timmar varje dag till att plugga. Dels så brukar de flesta lära sig på detta sättet men du slipper även känna den stressen som man känner när det bara är ett par dagar innan provet/tentan och man ska sätta sig in i något som känns helt främmande.
2008-04-18, 23:54
  #6
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoegberg
Dra en runk. Helt seriöst alltså.

Efter att man har tömt pungen brukar det ju bli lite lättare att koncentrera sig.
Att dra en runk verkar vara lösningen på många problem som skrivs på fb nu för tiden

Topic - Ett tips är ju att sätta upp mål med pluggandet, bestäm dig för att du på en timma ska hinna klart med ett visst moment, det kan hjälpa dig att få motivation. Lägg till pauser efter varje avklarat moment och gör upp nya allt eftersom de blir uppklarade.

Lycka till!
2008-04-19, 00:00
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Jag brukade framförallt alltid se till att lämna bostaden. Man tycker det är trist att sitta hemma, men fy fan vad mycket frestande prylar det finns att göra när man väl sitter där med kurslitteraturen som alternativ.

Att plugga i 45-minuterspass och ta en bensträckare på 5-10 min mellan passen funkade bra för mig. Se till att käka ordentligt också, det tar mer på krafterna än man tror att sitta och koncentrera sig.

Biblioteket var ett bra ställe för mig. Ett helt stendött lokalbibliotek. Blev lite bundis med tanterna där uppe, de brukade bjuda på kaffe och sånt när de hade fikapaus :>
Det viktiga är nog att man är på ett ställe där det inte finns distraktionsmoment i form av att saker händer runt en eller att det är en massa folk i trafik i omgivningen. Ljudnivå har aldrig vart nåt problem för mig i alla fall. Om du är typen som vill lyssna på musik när du pluggar, se till att lyssna på musik du hört miljarder gånger tidigare.



Själv har jag karaktär som en sprutnarkoman när det kommer till studier, men ovanstående funkade verkligen för mig.
2008-04-19, 09:48
  #8
Medlem
Förutsätter att du pluggar på Universitet.
På skolan finns det alltid tysta lässalar, älskar känslan att bara komma dit i 3-4timmar räkna skiten ur en och sedan gå hem o njuta.

Stämningen är primitiv vid lässalarna så man tvingar sig att plugga.
Och givetvis lämnar du telefonen, mp3, hemma
2008-04-19, 12:45
  #9
Medlem
Kuggarns avatar
Om du söker på "plugga", "koncentration", "studiemetodik" etc. så kommer du få massor av träffar. Det får räcka med trådar av den här typen så jag låser den här. Alla måste bli bättre på att söka inna man startar en ny tråd. /Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback