Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag är lite av en rookie som snusare.
Jag inriktar mig mestadels på portionssnus då företrädelsevis Ettan. Min fråga till er övriga mer rutinerade snusare är vad skillnaden är mellan portion och lös? Hur skiljer sig känslan, smaken, hygienen, tobaksruset?
Jag började snusa portion när jag gick på högstadiet (1992) men gick snabbt över till lös när jag lärde mig baka. Det tog naturligtvis ett tag att få kläm på det där (hö hö), i början låg det prestige i att baka så stora prillor som möjligt. Såg djävligt korkat ut med prillor storlek Dumlekola under den finniga tonårsläppen.
Jag snusade lös ett bra tag, gick över till portion för ett tag sedan av yrkesmässiga skäl men saknar lössnuset varje dag. Nu till dina frågor:
Portion
Fördelar:
+ Lätthanterligt och snyggare. Det ser lite mer vårdat ut.
+ Mer hygieniskt, enligt mitt tycke, du slipper sorgkanter under naglarna etc.
+ Lätt att göra sig av med. Dagens ungdom vet inte hur bortskämda de är med gömmelock på ovansidan av dosan.
+ Lättare att avgöra hur mycket man konsumerar. Man ser ganska snabbt hur man ligger till och det blir svårare för snyltare att tigga åt sig din sista prilla.
+ Ingen klåpare ber dig att packa en snus åt dem.
Nackdelar:
- Dyrare än lössnus.
- Inte samma rus, det är något med den där djävla påsen som begränsar effekten.
- Du kan inte avgöra hur mycket eller lite snus du vill ha vid varje tillfälle.
- Fjolligt.
Lös
Fördelar:
+ Mycket klarare snuskänsla, på morgonen eller efter maten vill man gärna ha en ordentlig nikotinkänning
+ Du kan själv avgöra hur länge en dosa ska räcka beroende på hur stor eller liten prilla du skapar.
+ Ritualkänslan av att preparera en perfekt cylinder eller kula.
+ Manlighetens sista högborg.
Nackdelar:
- Är du ingen storsnusare så blir snuset torrt och djävligt efter ett tag. Då blir det svårpackat, med portionsnus så har du inte det problemet.
- Det är djävligt nasty när man inte kan hantera det, det börjar hänga ner under läppen och täcker framtänderna.
- Snus under naglarna är utövar ingen som helst lockelse på det motsatta könet.
- Du måste alltid ha en
exit strategy om du ska sitta på ett längre möte eller på en lektion etc. Det är inte helt lätt att göra sig av med prillan när det är dags och illamående kan bli följden om du inte får ut prillan. Jag utvecklade ett Rain Man-beteende efter ett tag, var tvungen att veta hur lång tid bilresan skulle ta, om det fanns rinnande vatten i närheten och så vidare.
- Det tar tid att lära sig lössnusets mysterier, ungefär som en sushikock blir man inte fullärd förrän långt upp i pensionsåldern. Det svåraste (som jag har upplevt det) är läpptrycket. Många har svårt för att lära sig att låta läppen vila naturligt på lösprillan utan trycker ganska hårt. Följden blir att det rinner ganska mycket.
Det är mina erfarenheter. Min slutsats är att lössnus är bättre för effekten men att du ska välja portion eftersom det är fräschare. Vill du verkligen vara killen som drar ut en skogssnigel ur munnen framför marknadschefen? Lyxa naturligtvis till det med lössnus ibland. Och som alltid, byt sida på prillan ofta! Vänj dig inte vid ett snushål utan fördela ansträngningen jämt. Fridens!