Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-18, 16:10
Medlem
Amors avatar
Jag är lite av en rookie som snusare.

Jag inriktar mig mestadels på portionssnus då företrädelsevis Ettan. Min fråga till er övriga mer rutinerade snusare är vad skillnaden är mellan portion och lös? Hur skiljer sig känslan, smaken, hygienen, tobaksruset?
Citera
2008-04-18, 16:16
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Jag inriktar mig mestadels på portionssnus då företrädelsevis Ettan. Min fråga till er övriga mer rutinerade snusare är vad skillnaden är mellan portion och lös? Hur skiljer sig känslan, smaken, hygienen, tobaksruset?

Portion - Ingen speciell känsla, om man inte varit utan ett tag. Smaken, rätt okej. Hyigenen är väl bättre än lös. Tobaksruset är samma.

Lös - Otroligt fin känsla. Smaken är 10 ggr godare än portion, tar du en lösing och sen en portion efter, så smakar portion ruttet.

Not: Personliga åsikter, självklart gäller det inte alla. Däremot tror jag att vissa punkter lär stämma in på de flesta.
Citera
2008-04-18, 17:03
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Känslan är som antonf säger mycket bättre med lös. Det blir liksom som det var tänkt att snusa från början, man bakar ihop en själv och lägger in, istället för att lägga in små påsar (dock inget ont om portionssnus).

Smaken är ju också klart bättre då det gäller lös. Däremot kan lös upplevas som väl stark för ovana snusare, så då kan ju portion vara ett alternativ. Beror på hur man vill ha det.
Hygienen är ju klart bättre med portion, blir ju lätt kladigt när man håller på med lös, och särskilt om man är ovan snusare. Jäkligt irriterande när man ska försöka torka av sig nånstans när man är ute bland folk (men då finns ju mondobizzaros lösning som han skrev i en annan tråd, torka av på insidan av byxbenet).

Tobaksruset ska ju vara detsamma, men åtminstone jag upplever alltid "lös-ruset" som starkare. Det tror jag beror på att lös ofta rinner väldigt för mej, vilket leder till att man sväljer rätt mycket rakt ner i halsen. Vet inte varför det är så, bakar alltid ordentligt innan jag lägger in, men jag har hört att fler har samma problem.

Bara att fråga om de är nåt annat du undrar
Citera
2008-04-18, 17:07
Medlem
Whipsticks avatar
Citat:

Jag började snusa portion när jag gick på högstadiet (1992) men gick snabbt över till lös när jag lärde mig baka. Det tog naturligtvis ett tag att få kläm på det där (hö hö), i början låg det prestige i att baka så stora prillor som möjligt. Såg djävligt korkat ut med prillor storlek Dumlekola under den finniga tonårsläppen.

Jag snusade lös ett bra tag, gick över till portion för ett tag sedan av yrkesmässiga skäl men saknar lössnuset varje dag. Nu till dina frågor:

Portion
Fördelar:
+ Lätthanterligt och snyggare. Det ser lite mer vårdat ut.
+ Mer hygieniskt, enligt mitt tycke, du slipper sorgkanter under naglarna etc.
+ Lätt att göra sig av med. Dagens ungdom vet inte hur bortskämda de är med gömmelock på ovansidan av dosan.
+ Lättare att avgöra hur mycket man konsumerar. Man ser ganska snabbt hur man ligger till och det blir svårare för snyltare att tigga åt sig din sista prilla.
+ Ingen klåpare ber dig att packa en snus åt dem.

Nackdelar:
- Dyrare än lössnus.
- Inte samma rus, det är något med den där djävla påsen som begränsar effekten.
- Du kan inte avgöra hur mycket eller lite snus du vill ha vid varje tillfälle.
- Fjolligt.

Lös
Fördelar:
+ Mycket klarare snuskänsla, på morgonen eller efter maten vill man gärna ha en ordentlig nikotinkänning
+ Du kan själv avgöra hur länge en dosa ska räcka beroende på hur stor eller liten prilla du skapar.
+ Ritualkänslan av att preparera en perfekt cylinder eller kula.
+ Manlighetens sista högborg.

Nackdelar:
- Är du ingen storsnusare så blir snuset torrt och djävligt efter ett tag. Då blir det svårpackat, med portionsnus så har du inte det problemet.
- Det är djävligt nasty när man inte kan hantera det, det börjar hänga ner under läppen och täcker framtänderna.
- Snus under naglarna är utövar ingen som helst lockelse på det motsatta könet.
- Du måste alltid ha en exit strategy om du ska sitta på ett längre möte eller på en lektion etc. Det är inte helt lätt att göra sig av med prillan när det är dags och illamående kan bli följden om du inte får ut prillan. Jag utvecklade ett Rain Man-beteende efter ett tag, var tvungen att veta hur lång tid bilresan skulle ta, om det fanns rinnande vatten i närheten och så vidare.
- Det tar tid att lära sig lössnusets mysterier, ungefär som en sushikock blir man inte fullärd förrän långt upp i pensionsåldern. Det svåraste (som jag har upplevt det) är läpptrycket. Många har svårt för att lära sig att låta läppen vila naturligt på lösprillan utan trycker ganska hårt. Följden blir att det rinner ganska mycket.

Det är mina erfarenheter. Min slutsats är att lössnus är bättre för effekten men att du ska välja portion eftersom det är fräschare. Vill du verkligen vara killen som drar ut en skogssnigel ur munnen framför marknadschefen? Lyxa naturligtvis till det med lössnus ibland. Och som alltid, byt sida på prillan ofta! Vänj dig inte vid ett snushål utan fördela ansträngningen jämt. Fridens!
Citera
2008-04-18, 17:24
Medlem
Lös, det är som att knulla utan kondom
portion, ja... med kondom
Citera
2008-04-18, 17:29
Medlem
byyys avatar
Skulle lössnus vara billigare än portion? har jag aldrig skådat iaf. Portion är billigare än lös i min stad iallafall.

Fin utvärdering annars
Citera
2008-04-18, 17:32
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byyy
Skulle lössnus vara billigare än portion? har jag aldrig skådat iaf. Portion är billigare än lös i min stad iallafall.

Fin utvärdering annars

Lössnus innehåller oftast 21 gram mer än portion (förr var det ju 26 gram till och med). Givetvis är en portionsdosa billigare, men rent proportionellt sett (hur mycket snus du får för pengarna) är ju lös mycket billigare.
Citera
2008-04-18, 18:00
Medlem
jiwe08s avatar
du blir mer torsk på lös än portion portion e som att sluta snusa
Citera
2008-04-18, 18:12
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiwe08
du blir mer torsk på lös än portion portion e som att sluta snusa

Snälla försök skriva ordentligt, lite i alla fall, så man slipper blir arg och tro att du är 14 år.
Citera
2008-04-18, 18:13
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Tobaksruset ska ju vara detsamma, men åtminstone jag upplever alltid "lös-ruset" som starkare. Det tror jag beror på att lös ofta rinner väldigt för mej, vilket leder till att man sväljer rätt mycket rakt ner i halsen. Vet inte varför det är så, bakar alltid ordentligt innan jag lägger in, men jag har hört att fler har samma problem.

Det kan ju vara så att man förmodligen tar lite mer än 1grams prillor när man har lös, vilket gör att det känns starkare. Lös innehåller visserligen 1 mg mer nikotin, iaf General Lös.
Citera
2008-04-18, 18:25
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Det kan ju vara så att man förmodligen tar lite mer än 1grams prillor när man har lös, vilket gör att det känns starkare. Lös innehåller visserligen 1 mg mer nikotin, iaf General Lös.

Jo, det har du ju helt rätt i, tänkte inte på att nämna det .Ibland vill man ju ta sig en riktig feting, eller varför inte två
Citera
2008-04-18, 19:29
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Jo, det har du ju helt rätt i, tänkte inte på att nämna det .Ibland vill man ju ta sig en riktig feting, eller varför inte två

Precis, man får en härlig euforisk känsla i iaf 30 sek-1 min! Haha, kanske inte så länge som med annat men det är ändå speciellt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in