Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 01:48
  #241
Medlem
Rillejaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Och bufféer får mig att tänka på charterresor.
Det är väl ändå arbetarklass?

Och just det - att applådera på flyget, när det landar
Varför inte applådera när kassörskan på ICA lyckats dra igenom alla varor?

Charter för mig vidare till sådana där Cinderellekryssningar.
Jag har provat en gång, det gör jag aldrig om.

Applåder på flygplan som landar får inte en arbetare att applådera. Däremot så sitter zigenare och eventuellt folk som hoppade av skolan i lågstadiet och gör det.
Citera
2016-09-30, 11:45
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag håller inte riktigt med här. Så kanske det var förr, men sossarna har för mig blivit ett parti idag som typ invandrare, lärare och andra inte alltför högavlönade akademiker röstar på. Samt arbetslösa och bidragsberoende människor såklart.

Tycker det är ett parti vars stora väljarbas idag består av kvinnor som jobbar som tjänstemän på tråkiga statliga myndigheter, eller äldre som alltid röstat på partiet i alla tider och inte kan tänka sig att andra sig.

Upplever snarare att den riktiga arbetarklassen idag är mera åt höger.. Man är trött på feminism och bidrag till invandrare och kvoteringar, och man vill ha hårdare tag och så vidare.. SD vinner mark där.


Vad gäller påstådd lathet så nä. Om man grovindelar arbetarklassen i en övre och undre arbetarklass så gäller det väl mera den undre arbetarklassen i så fall. Men jag vet inte.. Tycker snarare att jargongen är ganska nedlåtande om folk som sjukskriver sig ofta, och att det är ett himla hetsande om hur många timmar övertid man jobbat den senaste månaden.

Arbetarparti har socialdemokraterna inte varit sedan 1990-talet, åtminstone inte bland männen. Bland LO-män, den riktiga arbetarklassen, är SD större. Jag delar din analys att den typiske S-väljaren är en kvinna inom offentlig sektor med låg till medelhög utbildning. Vanligare är dock att S-väljare lever av allmäna medel: sjukskrivna, förtidspensionärer, invandrare i utanförskap och långtidsarbetslösa röstar S, V eller SD. Kvinnor med fil.kand. röstar betydligt mer spritt.
__________________
Senast redigerad av Aethelred 2016-09-30 kl. 12:02.
Citera
2016-10-03, 16:10
  #243
Medlem
Tycka att det är homosexuellt att

Inte gilla öl
Sitta och kissa
Ha mjölk i kaffet
Ha is i whiskeyn
Inte vara emot homosexuella,tvärtom bara dom inte rör dig
Citera
2016-10-04, 17:41
  #244
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Bli kränkt när något i buffen är slut.

Låter mer som någon dryg och bakfull byrådirektör
Citera
2017-04-09, 11:35
  #245
Medlem
Här är ytterligare några arbetarfenomen:

* Att få barn i tidig ålder (åtminstone i storstäder). Flera år innan medelklassmänniskan pluggat färdigt och tagit sina första stapplade steg i karriären har arbetarklassmänniskan redan stabil jobbsituation och ordnat boende.

* Fetma. Övervikt finns i alla samhällsklasser, fetma däremot är en arbetarklassmarkör.

* Män som kombinerar skägg á la van Dyke med rakat huvud och halskedja i silver.
Citera
2020-03-30, 09:44
  #246
Medlem
Arbetarklassmarkörer?

Man pratar ju ofta om medelklassmarkörer o.s.v.

Men vilka är typiska arbetarklassmarkörer för er? Utseende, beteenden språk m.m, som skiner igenom och skvallrar om bakgrund, vad tänker ni?
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2020-03-30 kl. 09:46.
Citera
2020-03-30, 09:47
  #247
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Man pratar ju ofta om medelklassmarkörer o.s.v.

Men vilka är typiska arbetarklassmarkörer för er? Utseende, beteenden språk m.m, som skiner igenom och skvallrar om bakgrund, vad tänker ni?

0 utbildning är det första jag kommer att tänka på.
Citera
2020-03-30, 09:53
  #248
Medlem
Näsring är nåt jag själv kommer på.

Fleecetröja.

Att påtala att man minsann aldrig sjukskriver sig. -Då krävs det att jag har bra hög feber alltså.. Annars går jag till jobbet!

Att lägga upp en bild på sin nya DW-klocka man fått av familjen i födelsedagspresent.

Att ha ketchup på näst intill allt.
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2020-03-30 kl. 10:01.
Citera
2020-03-30, 09:57
  #249
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Vodka. Blåställ. Skitiga verktyg.

Sån här matlåda:
https://www.clasohlson.com/se/Matlåd...QaAl1FEALw_wcB

Sån här ficklampa:
https://www.google.com/search?q=klas...VJSgsSuBk4RNIM

..så gärna en medfaren volvo, modell äldre.
Citera
2020-03-30, 10:01
  #250
Medlem
oskrivnaoddss avatar
..tänker också att dagens arbetarklass inte sällan är SD-sympatisörer
Citera
2020-03-30, 10:04
  #251
Medlem
Larasofts avatar
Badtunna
Citera
2020-03-30, 10:13
  #252
Medlem
Tatueringar och osmakliga kläder. Färgat hår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback