Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-18, 11:35
  #13
Medlem
Jag vet inte exakt hur er schemaläggning går till, men är du hyffsat ambitiös är den enklast lösningen att endast tacka ja till jobb på McD på kvällar och helger och sedan jobba industri på dagen. Såvida det inte utryckligen står i ditt anställningsavtal med McD att du inte får förvärvsarbeta hos någon annan finns det inget hinder, och frågar de varför du inte vill jobba dagtid är det bara säga att du är upptagen då eller inte har lust, arbetsgivare kan inte kräva att få veta vad du gör utanför arbetstid.
Citera
2008-04-18, 12:01
  #14
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
sen tror jag inte att ett rekomendationsbrev från donken är nåt som andra arbetsgivare värderar särskilt högt.....

Då påstår jag att du helt enkelt tror fel. Alla jobb man har skött är värdefulla. Särskilt i ung ålder, då det är ett utmärkt kvitto på att man har vuxit upp och klarar av att sköta ett jobb. Vad man sen jobbat med är ofta ganska oviktigt.

On Topic: Du är hursomhelst alldeles för ung för att spela det säkert och säga nej till ett jobb inom det område du tänkt dig att jobba. Det är bara att satsa och vill chefen djävlas med dig så får du söka dig vidare. Har du tänkt dig att jobba inom industrin så lär du ändå fixa körkort och bil ganska snart om du inte redan har det, och då är ju 2-3 mil ingenting. Som referens för McDonaldsjobbet använder du sen en arbetsledare som är lite mer förstående för din situation.
Citera
2008-04-18, 12:02
  #15
Medlem
XitEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen1972
Okej, ja det är ju skillnad på sommarjobb och provanställning
Utgår från avtalet, men var beredd på att de kan surna till om du inte "ställer upp" när de behöver dig. Du får vara beredd på att det kan bli så att om du hävdar 12 h/4 v och inget mer så kan de göra detsamma när (om) du kommer tillbaka efter sommaren och då har du bara de 12 timmarna...

Ja att de surnar till får man räkna med, men jag kan ju alltid ta någon annans timmar, det är väldigt många som vill byta bort tider för att ha tid att supa osv

Personalomsättningen är dessutom väldigt stor, och den här sommaren består en stor del av personalstyrkan av nyanställda eftersom många gamla "veteraner" har slutat. De råder redan nu brist på erfaren personal vilket leder till att jag och flera andra som går i skolan jobbar väldigt mycket för att stället ska gå runt på kvällar och helger.

Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
sen tror jag inte att ett rekomendationsbrev från donken är nåt som andra arbetsgivare värderar särskilt högt.....

Det visar ändå att man är anställningsbar. McD har grymt överkvalificerad personal, men det är inte alla som klarar av att jobba där, tror det eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av virre_01
Lite off kanske, men vad har du för position på McD?

Hur menar du? Jag är vanlig medarbetare, ingen arbetsledarutbildning eller så. Har dock "utbildning" på alla stationer förutom värd samt kalas, jag kände inte direkt att de var något för mig. Mestadels står jag i köket, ganska ofta som beställare (kökschef).
Citera
2008-04-18, 12:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
sen tror jag inte att ett rekomendationsbrev från donken är nåt som andra arbetsgivare värderar särskilt högt.....

Var ju någon artikel i DI där rekryteringschefer i en sjuhelvetes massa företag hade svarat på en enkät som visade att 90% tydligen anser McD vara en bra merit, och att majoriteten ansåg att ett halvår på det hamsterhjulet är bättre än en termin strökurser på en högskola.
Citera
2008-04-18, 13:00
  #17
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Var ju någon artikel i DI där rekryteringschefer i en sjuhelvetes massa företag hade svarat på en enkät som visade att 90% tydligen anser McD vara en bra merit, och att majoriteten ansåg att ett halvår på det hamsterhjulet är bättre än en termin strökurser på en högskola.
den jämförelsen köper jag definitivt...fast om nu elindustrin är var TS avser jobba inom "på riktigt" så att säga så skulle jag tippa på att ett vikariat/sommarjobb whatever inom branschen väger tyngre än en timanställning på donken....
Citera
2008-04-18, 18:51
  #18
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
sen tror jag inte att ett rekomendationsbrev från donken är nåt som andra arbetsgivare värderar särskilt högt.....

Jobbet visar på att man är stresstålig. Ett guldbrev om man senare söker jobb på restaurant.
Citera
2008-04-23, 22:07
  #19
Medlem
XitEs avatar
Okej en uppdatering kommer nu.

Som jag sa tidigare i tråden skrev jag en liten lapp till den schemaansvarige och förklarade att jag inte ville jobba mer än de 12 timmar per månad jag har skrivit under avtal på. Nu ikväll när jag jobbade passade jag på att prata med henne och hon förklarade att chefen sa blankt nej. Eftersom hon är så oerhört konflikträdd vågade hon inte ens prata med mig om saken, utan sade att jag fick ta upp det med chefen. Han är dock utomlands nu så jag kan inte prata med honom förräns på måndag (28:e).

Vad jag förstått så vill han att man som extraanställd ska jobba mer eller mindre heltid på sommaren. När sommaren sedan är över och den ordinare personalen tar över sak man snällt gå ner på sina avtalade timmar. Vissa av oss jobbar ju såklart mer än de timmarna men skitsamma.

Han gillar dessutom inte att man har jobb vid sidan av, utan att man ska jobba "seriöst" på McD. De säger att de väldigt gärna vill ha kvar mig, så jag förstår inte riktigt hur han tänker. Om jag inte får gå ner på mina avtalade timmar, utan måste säga upp mig är ju chansen obefintligt liten att jag börjar jobba där igen.

Det är ju inte heller så att de kostat på mig massa utbildningar eller så. Min köksutbildning kostade inte ett öre, utan den fick när jag var där som prao i åttan. Sedan har jag fått 3x3 timmar kassautbildning samt en timmes "kökschefsutbildning" där vi gick igenom lite saker vi redan visste. Jag har varit ärlig hela tiden jag jobbat där om att jag inte tänkt jobba kvar när jag gått ut skolan.

Som sagt , på måndag ska jag snacka med chefen. Om han fortfarande vägrar då så får jag väl säga upp mig. Jag är inte fackansluten så jag får ju ingen rättslig hjälp därifrån, dessutom känns det inte värt det för ett jobb jag förhoppningsvis inte ens behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback