Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-17, 20:39
  #1
Medlem
Bor i en medelstor som har dem flesta klädeskedjorna, har starkt funderat på att söka jobb. Mest pga av jag tror kommer trivas alldeles utmärkt som säljare och har bra smak för kläder. Men tyvärr är mina tidigare arbetslivserfarenhter från överbetalda industrijobb

Har iaktagit att de brukar vara 1-2 säljare i en normalstor klädesaffär, är det stor personalomsättning ?

Hur vidarebefodra man CV på bästa sätt? Ska man gå fram o fråga i kassan om de har extrabehov av extra jobb? Eller ska man söka upp platschefen?

En annan grej som jag har iaktagit varför har HM inga manliga kassörer eller säljare? tror jag aldrig träffat på någon man där



Mucho Gracias
Citera
2008-04-17, 23:09
  #2
Medlem
Ferdinandstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
En annan grej som jag har iaktagit varför har HM inga manliga kassörer eller säljare? tror jag aldrig träffat på någon man där

Det har jag. Mest uppenbara homo jag någonsin träffat! Fast då kanske han inte räknas som man längre?

OnT: Fråga efter butikschefen, säg vad du vill, lämna kontaktuppgifter cv och vad du nu har med dig. Förbered dig på att det är butikens enda man.
Citera
2008-04-17, 23:12
  #3
Avstängd
northixs avatar
Det stämmer rätt bra det där med H&M...luktar diskriminering.

Däremot har MQ ganska jämn könsfördelning...och Dressman har övervägande män i butiken.
Citera
2008-04-17, 23:13
  #4
Medlem
orkarNs avatar
Snacka med chefen, det är inte så svårt. Däremot är det folk som söker varenda dag, butiker är det första stället man tänker på när man är 20 och vill ha ett jobb. Lättaste sättet att komma in, tippar jag, är genom praktik. Tänk på att ingen vill handla på sommaren - ingen behöver folk på sommaren. Sommarjobb görs bäst på en strand.
Citera
2008-04-17, 23:20
  #5
Medlem
fnuskes avatar
I säljarjobb så är det i stort sett bara två saker som spelar någon roll, att du har intresse av det du säljer (alternativt ger sken av det på intervju/när du presenterar dig för butikschefen) och att du är extrovert.

Att ge ett sympatiskt intryck på chefen är alltid ett plus, när du väl har jobbet kan du börja vara snorkig, hatisk och inkompetent mot kunderna hur mycket du vill, vi bor ju i Sverige trots allt, landet som satte brist på service i butiker på kartan.

Själv skulle jag skriva ut cv, gå och fråga i kassan efter butikschefen på ett så vänligt sätt som möjligt (finns en chans att du talar med denna nämnligen) och helt enkelt säga att du är väldigt intresserad av att jobba i affären i fråga. Kan du något om företaget eller kan dra någon anekdot om just butiken eller kedjan och anspela på ditt intresse för just kläder så gör det, spela upp att du är utåtgående utan att bli alltför konstlad. Ibland så finns det spontan-ansökans formulär att tillgå i butiken som han/hon kan hämta så får du fylla i kontaktinformation, du kan lämna en kopia av CVet också. Har du riktig tur så timear du besöket rätt och någon har precis slutat. Gör du då ett bra intryck så kan du få jobbet på plats. Hoppas det går bra.

Och om du nu får ett jobb, gör mig tjänsten och var en säljare som vågar fråga ifall folk vill ha hjälp på ett skönt avslappnat sätt. Hatar verkligen att man ska behöva sätta upp ett musikalnummer i butiken för att få de snorkfior som jobbar på H&M's uppmärksamhet.
__________________
Senast redigerad av fnuske 2008-04-17 kl. 23:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback